کنفرانس بین المللی "روش سازندگی، روش ویرانگری"

علامه سید علی فضل الله در کنفرانس بین المللی "روش سازندگی، روش ویرانگری" که در 9 و 10 آوریل 2016 م از سوی مجمع جهانی میانه‌روی در عمان پایتخت اردن برگزار گردید، شرکت کرد.

 

 

سخنرانی علامه سید علی فضل الله در

 

 

کنفرانس بین المللی "روش سازندگی، روش ویرانگری" اردن

 

 

 

 

 

علامه سید علی فضل الله در کنفرانس بین المللی "روش سازندگی، روش ویرانگری" که در 9 و 10 آوریل 2016 م از سوی مجمع جهانی میانه‌روی در عمان پایتخت اردن برگزار گردید، شرکت کرد.

 

 

 

 

 

او طی سخنانی در این کنفرانس اظهار داشت: دنیای اسلام و جهان عرب با چالش‌های بسیاری روبروست. از مهم‌ترین این چالش‌ها تروریسم و تفرقه مذهبی است. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره داشت که افراطی‌گری، علل سیاسی و اقتصادی متعددی دارد و مشکلی که در این باره با آن روبرو هستیم، مشکل گفتمان است نه دین.

 

 

علامه سید علی فضل الله اظهار داشت که برای مقابله با افراطی‌گری و فتنه‌ها، تأکید بر چند اصل لازم است:

 

 

اول – پالایش آن دسته از میراث مذهبی که تروریسم برای مشروعیت دادن به اقدامات خود، بدان تکیه می‌کند. برای به چالش کشیدن مشروعیت تروریسم باید به قرآن کریم و سیره متواتر استناد جست.

 

 

دوم – تأکید بر مشترکات فراوان مذاهب اسلامی، فهم مسائل اختلافی از منابع درست، گفتگو برای توسعه مشترکات، ایستادن در صف واحد برای مقابله با چالش‌هایی که فراروی اسلام و کشورهای اسلامی قرار دارد و قرار دادن موضوع وحدت در اولویت‌های دینی که لازم است یکی از معیارهای وابستگی به اسلام و حفظ ایمان تلقی شود.

 

 

سوم – شفاف‌سازی آن دسته از مفاهیم اسلامی و مذهبی که محل مجادله هستند و مسئله وحدت را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا بهانه از کسانی گرفته شود که می‌خواهند از این مفاهیم برای افروختن جنگ‌های فرقه‌ای استفاده کنند.

 

 

چهارم – جدا کردن درگیری‌های مذهبی از درگیری‌های سیاسی. باید از ورود احساسات مذهبی به درگیری‌های سیاسی جلوگیری شود. باید سیاست‌های ظالمانه قدرت‌های درگیر نقد و محکوم شود نه مذاهب اسلامی. چون مذهب نباید تاوان سیاست‌ها و اقدامات نادرست سیاسیون را بدهند.

 

 

پنجم – دعوت به رفع ظلم و محرومیت از طوایف، جریان‌های سیاسی و گروه‌ها؛ زیرا اگر عدالت ملموس وجود نداشته باشد، به بهانه نفی تبعیض، سلطه و مظلومیت زمینه برای تنش و انفجار مهیاست.

 

 

ششم – پناه بردن به تفاهمات و راه حل‌هایی که حتی الامکان باعث عملی شدن عدالت می‌شود. تنها راه جلوگیری از فتنه‌ها و ایجاد ثبات واقعی همین است و زمینه برای شکل‌گیری دولت شهروندی که حقوق همگان را تأمین می‌نماید، فراهم می‌شود.

 

 

هفتم – باید مفهوم انسان‌گرایی اسلام در تعامل با دیگران به صورت عملی احیا شود. چون امام علی(ع) فرمود: «فإنهم صنفان إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق»؛ مردم دو دسته‌اند. یا برادر دینی تو هستند و یا در آفرینش همانند تو.

 

 

هشتم – تلاش برای تثبیت مفهوم وابستگی به اسلام به گونه‌ای که همه مذاهب را در بربگیرد. چون مذاهب دیدگاه‌های گوناگون در فهم اسلام هستند و اجتهادات مذهبی نیز ممکن است درست باشند یا نادرست. باید به آن دسته از ارزش‌های معنوی و اخلاقی اسلام بازگشت که باعث می‌شوند انسان بیش از پیش نظارت الهی را درک کند. همان خدایی که تأکید می‌کند: خون و مال و ناموس مسلمان بر مسلمان دیگر حرام است.

 

 

نهم – کنار گذاشتن سیاست یک بام و دو هوا. معایب این سیاست وقتی روشن‌تر می‌شود که وقتی خود ما مورد حملات تروریستی قرار گرفتیم، آن را تعدی و تجاوز می‌خوانیم ولی وقتی دیگران مورد حمله قرار گرفتند، هزاران توجیه برای آن می‌آوریم. حتی شده است که برای این اقدامات، خوشحالی نیز می‌کنیم. از این رو لازم است که تروریسم از دیدگاه اسلام روشن شود و بر همین اساس با تروریسم برخورد صورت گیرد.

 

 

ایشان در پایان سخنان خود در این کنفرانس اظهار داشت: نباید به برگزاری این کنفرانس و نشست‌ها بسنده کنیم. هر چند که در جای خود اقدامی پسندیده است و سزاوار سپاسگزاری. ولی باید به دور از هیاهوهای رسانه‌ای، در حوزه‌ها و مؤسسات، کنفرانس‌های مقرون به عمل برگزار شود تا همه مسائل به صورت عمیق مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

 

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

 

 

بیروت؛ 4 رجب 1437 هـ برابر با 11 آوریل 2016 م