خطبه جمعه، 25 خردادماه 1397

مطالب مهم خطبه اول: وفاداری به ماه رمضان.

مطالب مهم خطبه دوم: نور دولت کی می‌تابد؟ / درمان‌های مقطعی / جبران خسارت‌ها.

1 شوال 1439 هـ برابر با 25 خرداد ۱۳۹۷ هـ و 15/٦/٢٠١٨ م

 

مطالب مهم خطبه اول:وفاداری به ماه رمضان.

مطالب مهم خطبه دوم:نور دولت کی می‌تابد؟ / درمان‌های مقطعی / جبران خسارت‌ها.

 

خطبه اول:

خداوند سبحانه و تعالى در کتاب عزیز خود می‌فرماید: «اذْکرُوا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیکمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکمْ وَإِیای فَارْهَبُونِ».

 

وفاداری به ماه رمضان

وفاداری به ماه رمضان که از برکات، خیرات و نعمت‌های آن بهره‌مند شدیم، به شب‌ها و سحرهایش انس گرفتیم، به خاطر روزه‌داری، نماز، دعا، تلاوت قرآن، ذکر و استغفار ارتباطمان با خداوند بیشتر بود، در برابر نفسمان قوی بودیم و وقتی نفس وسوسه‌مان می‌کرد یا دیگران ما را به سوی غیبت، سخن چینی، بدی و حرامی سوق می‌دادند، همیشه تکرار می‌کردیم که ما روزه‌ایم، ناخودآگاه دستمان به خیر و صدقه دراز بود، ایتام و نیازمندان را گرامی می‌داشتیم، توجه داشتیم که در حد امکان در مسجد حضور داشته باشیم و نماز را به جماعت بخوانیم و روح و روانمان آمادگی بیشتری برای شنیدن موعظه و نصیحت داشت.

وفاداری به ماه رمضان این است که در فراقش اندوهگین شویم و مانند برخی‌ها احساس نکنیم که این ماه خیلی سنگین و گران بود. باید مانند امام زین العابدین(ع) عرض کنیم: «فَنَحنُ مُوَدِّعوهُ وَداعَ مَن عَزَّ فِراقُهُ عَلَینا، وغَمَّنا وأوحَشَنَا انصِرافُهُ عَنّا، ولَزِمَنا لَهُ الذِّمامُ المَحفوظُ وَالحُرمَةُ المَرعِیةُ، وَالحَقُّ المَقضِی، فَنَحنُ قائِلونَ:

السَّلامُ عَلَیک یا أکرَمَ مَصحوبٍ مِنَ الأَوقاتِ، ویا خَیرَ شَهرٍ فی الأَیامِ وَالسّاعاتِ.

السَّلامُ عَلَیک مِن قَرینٍ جَلَّ قَدرُهُ مَوجوداً، وأفجَعَ فَقدُهُ مَفقوداً ومَرجُوٍّ آلَمَ فِراقُهُ.

السَّلامُ عَلَیک مِن مُجاوِرٍ رَقَّت فیهِ القُلوبُ، وقَلَّت فیهِ الذُّنوبُ.

السَّلَامُ عَلَیک غَیرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَا مَتْرُوک صِیامُهُ سَأَماً.

السَّلَامُ عَلَیک مَا کانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیک، وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیک.

اینک او را بدرود می‌گوییم؛ همچون بدرود گفتن کسی که فراقش بر ما دشوار است و رفتنش ما را دچار اندوه و وحشت می‌کند و عهدی نگه‌داشتنی و حرمتی رعایت کردنی و حقّی گزاردنی از وی را بر ما لازم می‌گردانَد. پس می‌گوییم:

سلام بر تو ای گرامی‌ترین اوقاتی که هم‌نشین ما بودی و ای بهترین ماه در همه‌ی روزها و ساعت‌ها.

سلام بر تو ای هم‌نشین که تا هستی پُر قدر و منزلتی و چون از ما جدا شوی، فراق تو دردناک است. ای مایه‌ی امید که دوری‌ات برای ما سخت و رنج افزاست.

سلام بر تو ای همسایه‌ای که در مجاورت تو دل‌ها نرم و رقیق شوند و گناهان رو به کاستی روند.

سلام بر تو که از سَرِ بیزاری بدرودت نگوییم و از سَرِ ملامت روزه‌ات را ترک نکنیم.

سلام بر تو که دیروز چون با ما بودی، به سختی دل‌بسته‌ات بودیم و فردا که از میان ما خواهی رفت، از جان و دل آرزومند آمدنت هستیم.»

وفاداری به این ماه این است که آثار تربیتی آن بر رفتار ما بازتاب داشته باشد و بیش از پیش برای در اختیار گرفتن نفس اماره خود توانا شویم و باتقواتر گردیم. با رفتن این ماه نباید دعا، تلاوت قرآن، نماز سر وقت، ادای مستحبات و نوافل، نماز شب، حضور در مسجد، خواندن نماز به جماعت، ارتباط با مؤمنان، به جا آوردن صله رحم، نیکی با همسایگان، نیکی و بخشش و صفا و خلوص روح را که به آن‌ها انس گرفته بودیم، کنار بگذاریم.

بهترین نشانه برای اثر این ماه دادن زکات فطره است. چون یکی از مهم‌ترین اهداف این ماه این است که اغنیا درد و رنج فقرا و نیازمندان را درک کنند.

 

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

چیزی که در این مرحله به آن سخت نیازمندیم، تقویت و تثبیت روح همکاری و تعاون است. چون فقرا و نیازمندان بسیار زیادند و وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود. اگر چنین شدیم، از توانایی مقابله با چالش‌ها برخوردار خواهیم بود.

 

نور دولت کی می‌تابد؟

از لبنان آغاز می‌کنیم. چون لبنانی‌ها همچنان منتظرند سیمای دولتی را ببینند که بیانگر آرزوها و آمالشان باشد و در حل بحران‌ها و رفع دردها و رنج‌هایشان سهیم باشد. دردها و رنج‌هایی که هر روز بیشتر می‌شوند. ولی به نظر می‌رسد که نقشه راه جریان‌های سیاسی به این سمت نیست. رویدادها نشان می‌دهد که آن‌ها برای تحقق خواسته‌های لبنانی‌ها عجله‌ای ندارند و هر کدام برای خودشان دستوری کاری دارند.

به نوبه خود از بار دیگر از جریان‌های سیاسی می‌خواهیم که همپای سخنرانی‌ها و وعده‌های خود حرکت کنند و با جدیت به چالش‌هایی که در انتظار این کشور است، بنگرند. چالش‌هایی که خیلی روشن هستند و مخفی نیستند. همه هم از این چالش‌ها داد سخن می‌دهند؛ اما کیست که حرف را به عمل نزدیک کند؟

به آن‌ها عرض می‌کنیم: شما صاحب مسئولیتی که عهده‌دار آن‌ها شده‌اید نیستید. بلکه امانت‌دار این مسئولیت‌ها هستید؛ بنابراین امانت‌دار باشید و با مردمی که برایتان فداکاری‌های بسیاری انجام داده‌اند صادق باشید.

 

درمان‌های مقطعی

در همین زمان، بار دیگر در صحنه سیاسی صحبت از آوارگان سوری است. این مسئله یکی از قضایای مهم است که باید خیلی زود آن را درمان کنیم. چون پیامدهای بسیاری برای وضعیت داخلی لبنان دارد که ما در اینجا در صدد اثبات آن نیستیم.

در اینجا از همه کسانی که به این قضیه می‌پردازند و آن را مورد پیگیری قرار می‌دهند تشکر می‌کنیم؛ اما معتقدیم درمان این قضیه به آن آسانی که مطرح می‌شود، نیست. چون قضیه سوریه بسیار پیچیده است و این قضیه پیامدهای خاص خود را دارد. چون در این قضیه ابعاد انسانی با جنبه‌های امنیتی و سیاسی و حتی سازمان‌های بین المللی تداخل دارد.

از این رو بار دیگر درخواست می‌کنیم به گونه‌ای به این قضیه پرداخته شود که مصالح کشور و آوارگان حفظ شود. ما نیز موافق درمان و راه چاره‌های مرحله‌ای و موقت هستیم. چون برای همه روشن شده است که چاره همه جانبه بسیار دور است یا این که منتظر است که این کشور آرامش و ثبات خود را بازیابد. ما نیز از خداوند می‌خواهیم که به آرامش رسیدن سوریه نزدیک باشد.

 

جبران خسارت‌ها

در پایان باید به سیل هولناکی که در بقاع شمالی به ویژه القاع و رأس بعلبک اتفاق افتاد بپردازیم. این سیل خسارت‌های بسیاری به خانه‌ها و مزارع مردم وارد کرد. ما نیز هم‌صدا با کسانی هستیم که خواستار جبران سریع خسارت‌ها شدند. خسارت‌هایی که بر درد و رنج و مشکلات مردم بقاع افزوده است.