جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - 16 رمضان 1436

پیامبران

مسلمانان جهان

علماء و أعلام

از منظر دیگران

اماکن اسلامی

مناجات و أدعية

أهل بیت (ع)

خدمات فرهنگی اجتماعی

مقالات

استفتاءات

تألیفات

اخبار

زندگی نامه

چگونه منتظر واقعی امام مهدی(عج) باشیم؟

 

مقالات

 

چگونه منتظر واقعی امام مهدی(عج) باشیم؟

علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله

مترجم: محمدجمعه امینی

 

رسالت به وسعتی به اندازه یک دنیا آغازیدن گرفت «وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»[1] و گام در مسیر دعوت نهاد. می‌خواست اصلی را مورد تأکید قرار دهد که خاستگاه همه رسالتمداران بود. همان کسانی که جهاد کردند و به شهادت رسیدند تا مردم دسته دسته وارد دین خدا شدند. امامت نیز در اندیشه، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری تداوم رسالت بود و همان‌طور که رسالت، رویکردی جهانی داشت و همه انسان‌ها را می‌دید، امامت نیز جهانی بود و به همه انسان‌ها توجه داشت.

به همین دلیل می‌بینیم امام علی(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر درباره مردم چنین می‌فرماید: «فإنّهم صنفان؛ إمّا أخ لک في الدين، و إمّا نظير لک في الخلق؛ زیرا مردم دو دسته‌اند. یا برادر دینی تواند یا این که در آفرینش شبیه تو هستند.»[2] یعنی در قبال همه مسلمانان مسئول هستی و باید آنان را در خط اسلام ارتقا ببخشی. همچنین در قبال همه انسان‌ها مسئول هستی و باید عقل، قلب و حرکت آنان را به سوی راه راست هدایت کنی.

در اسلام، کینه‌توزی در میان مردم وجود ندارد. حتی اگر در مسائل فکری و اعتقادی با یکدیگر اختلاف داشته باشند؛ چون انسانیت به عنوان عامل تجمعی بزرگتر وجود دارد. وقتی انسان به دیگری بغض می‌ورزد، نسبت به شخص یا انسانیت او کینه‌ای ندارد، بلکه به عمل او بغض می‌ورزد. خداوند بنده خود را دوست دارد، اما از عمل او کراهت دارد. وقتی بین انسان و عمل او تمایز قائل شدیم، نگاه ما به انسانیت او معطوف می‌شود تا انحرافات عملی او را اصلاح کنیم و خرد او را به سوی حق و خیر رهنمون شویم؛ اما اگر گرایش جاهلی داشته باشیم، تولید ما کینه است و حتی به آن رنگ قداست می‌بخشیم و آن را کینه مقدس می‌نامیم، حال آن که اسلام از ما می‌خواهید بذر محبت بکاریم.

در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «وهل الدّين إلا الحبّ؛ آیا دین چیزی غیر از محبت است؟!» [3] زیرا وقتی قلب انسان ضربان عشق و محبت داشته باشد، خرد او به خرد مردمی راه می‌باید که عشق و محبت او را لمس کرده‌اند. از این رو فکر او را نیز دوست می‌دارند.

امام علی(ع) نیز همین مطلب را مورد تأکید قرار داده، می‌فرماید: «احصد الشّرّ من صدر غيرک بقلعه من صدرک؛ کینه را با کندن از سینه خود، از سینه دیگری جدا کن.»[4] بنابراین اگر می‌خواهی سینه دیگران را به روی اندیشه‌های خیرخواهانه خود بگشایی، باید همه بدی‌ها را از سینه خود بیرون بریزی. از این رو باید یاد بگیریم که انسانیت انسان را دوست بداریم، اما راه و روش او را دوست نداشته باشیم. باید فسق فاسق و کفر کافر را سنگ‌باران کنیم، اما به انسانیت او کاری نداشته باشیم.

امامت نیز در عرصه‌ای به پهنای همه دنیا آغازیدن گرفت. امامت برای این نیست که مردم در رابطه‌ای فردی، در شخص امام غرق شوند. بلکه باید به مردم گفت که امام تبلور رسالت است. امام قرآن ناطق است. از این رو امام را دوست داشته باشید، به او وفادار بمانید، به خاطر اینکه تجسم رسالت است به او بپیوندید و میان امام و رسالت او جدایی نیندازید. طوری نشود که امام را دوست داشته باشید اما رسالت را دوست نداشته باشید. طوری نشود که با امام پیوند داشته باشید اما از رسالت جدا باشید.

مسئله این است که پیامبر خدا(ص) تبلور رسالت بود. علی(ع) و فرزندان برگزیده او نیز تبلور رسالت بودند. از این رو در زمان غیبت، حضور آن حضرت را احساس می‌کنیم. شخص او از نظرهای ما غائب است، اما رسالت او غائب نیست: «وأمّا الحوادث الواقعة ـ این سخنان آخرین پاسخ‌های آن حضرت به پرسش‌های مردم است ـ فارجعوا فيها إلى رواة أحاديثنا، فإنهم حجتي عليکم، وأنا حجة الله؛ در حوادثی که روی می‌دهد، به راویان احادیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم.»[5] به ما فرموده است که من از میان شما غائب می‌شوم، اما میراث پدران خود و همه آن چیزهایی را که درباره اعتقادات، احکام و روش بیان داشته‌اند و در زندگی خود عملی ساخته‌اند، برای شما به جای می‌گذارم. به میراث پیامبر(ص) و ائمه(ع) مراجعه کنید. وقتی من غائب هستم، این میراث نوری است که راه را برای شما روشن می‌کند؛ زیرا ائمه با گفتار و رفتار خود، راه را برای شما روشن می‌کردند. از این رو الآن هم با گرفتار و رفتارشان در میان شما حضور دارند.

بنابراین ما نیز حضور امام زمان(عج) را درک می‌کنیم؛ چون آن حضرت چکیده تعالیم ائمه(ع) را برای ما به جای گذاشته است. از این رو در دعا، ظهور ایشان را ظهور دین تلقی می‌کنیم و می‌گوییم: «اللّهمّ أظهر به دينک، وسنّة نبيّک عليه وآله السّلام، حتّى لا يستخفي بشيء من الحقّ، مخافة أحد من الخلق؛ خدایا! به واسطه او، دین خود و سنت پیامبرت را آشکار کن تا به واسطه ترس یکی از خلایق، ذره‌ای از حق پنهان نماند.»[6] زیرا مسئله این است که به واسطه او دین آشکار شود.

عزیزان! از همه این‌ها یاد می‌گیریم: وظیفه ما این است که کوشش کنیم دین را برای مردم تبیین نماییم. مثل این که در شرایط فوق العاده قرار داریم، همه باید به دعوتگران به سوی طاعت الهی تبدیل شویم. نباید منتظر کسانی بنشینیم که تن‌آسایند، بی‌توجه‌اند و حرف‌های بیهوده می‌زنند. در دعای افتتاح ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللّهمّ إنّا نرغب إليک في دولة کريمة، تعزّ بها الإسلام وأهله، وتذلّ بها النّفاق وأهله، وتجعلنا فيها من الدّعاة إلى طاعتک ـ خودت را در مقام دعوتگر به سوی خداوند قرار بده. توانایی‌های عقلی خود را رشد بده. باید تمام اسلام در عقل تو حضور داشته باشد. قلب تو باید به روی همه خوبی‌ها باز باشد. باید همه حرکت‌های تو باید برای تحقق حق و عدالت باشد. ـ وتجعلنا فيها من الدّعاة إلى طاعتک، والقادة إلى سبيلک»[7] هر کدام از شما برای خود، طرح رهبری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی داشته باشد. باید طرح رهبرپروری وجود داشته باشد تا اگر در میدان نبرد، رهبری به زمین افتاد، هزار رهبر دیگر رهبری میدان‌های نبرد را به عهده بگیرند.

دعوت، حرکت و دین اسلام نه تنها با غیبت امام(عج) متوقف نمی‌شود، بلکه نیاز به حرکت و دعوت افزایش می‌یابد؛ زیرا وقتی امام حضور حسی دارد، مردم به سوی او می‌روند تا پاسخ مشکلات خود را از آن‌ها سؤال کنند. ولی وقتی امام غائب است، امت اسلامی باید تلاش کند و همه توانایی‌های خود را به کار گیرند تا اسلام در معرض هجوم کفر و استکبار قرار نگیرد.

عزیزان! ما در برابر همه اسلام مسئول هستیم. خصوصاً مثل شرایط کنونی که چالش‌هایی در حد و اندازه دنیا وجود دارند. الآن جنگی همه‌جانبه وجود دارد. جنگی فرهنگی علیه اسلام جریان دارد. ما این نبرد فرهنگی را در آمریکا، اروپا و سایر کشورهای غربی می‌بینیم. در دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و روزنامه‌ها، در رسانه‌های دیداری و شنیداری این نبرد دیده می‌شود. حتی این جنگ فرهنگی را توسط کسانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند نیز می‌بینیم. همان‌هایی که عقده ضدیت با اسلام را از غرب گرفته‌اند.

حمله‌ای برنامه‌ریزی شده و منظم برای مخدوش کردن سیمای اسلام وجود دارد؛ زیرا دعوت به اسلام به بسیاری از مراکز غربی راه یافته است و بسیاری از شخصیت‌های غربی به اسلام گرویده‌اند. آن‌ها احساس کرده‌اند که اسلام تنها دین انقلابی است که به خدا و زندگی رویکرد دارد. اسلام دینی انقلابی است که به خانه، محیط و زندگی انسان سَرَک می‌کشد تا انسان در برابر همه توانایی‌های خود احساس مسئولیت کند و برای اصلاح نابسامانی‌های جامعه خود تلاش نماید.

همین پویایی و حرکت سبب می‌شود مسلمانان با همان قدرتی که با کفر مقابله می‌کنند به مصاف استکبار بروند. چون استکبار، همان کفر درونی شده است. حتی اگر مسلمانان بدان اقدام کنند. استکبار همان کفر عملی انسان است. استکبار تبلور همه ارزش‌های کفر در برابر ارزش‌های اسلام است. ارزش‌هایی که همان ارزش‌های انسانی هستند.

چگونه مهیای جنگ فرهنگی شویم؟ چگونه با جنگ فرهنگی مقابله کنیم؟ آیا با سیاست تقبیح و تکفیر و هدر شمردن خون این و آن باید به مصاف جنگ فرهنگی رفت یا به راه انداختن گفتگو در دانشگاه‌ها و انجمن‌های فرهنگی؟ وظیفه داریم اسلام را آن‌گونه که مورد نظر خداوند است، دین مهربانی، مدارا، سخنان نیکو، روش‌های خوب و واکنش‌های نیکو معرفی کنیم. دینی که به انسان می‌گوید: دشمنان خود را به دوست تبدیل کن: «وَلَا تَسْتَوِي الحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَک وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ کأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ» [8] با روش، اندیشه و منش خود، دشمن را به دوست تبدیل کن؛ زیرا در کار دعوت، خشونت باعث دشمنی بیشتر می‌شود و ممکن است انسان دوستان خود را از دست بدهد.

باید اسلامی را معرفی کنیم که به همه عرصه‌های زندگی توجه دارد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اسْتَجِيبُوا للهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» [9].

باید همه توانایی‌های خود را در این جنگ به کار بگیریم. باید با خردی حقیقت پرداز فکر کنیم. خردی که خرد آفرین است. خردی که ابداع‌گر است و خرافات را از خردهایمان دور می‌سازد. خردی که فرهنگ خرافه پروری در اعتقادات، روش و واقعیت را از ما دور می‌کند. خردی که نمی‌گذارد کار ما به غلو برسد. اگر گرفتار غلو و خرافه شویم، بیش از دیگران به اسلام آسیب می‌زنیم؛ زیرا ما اسلام مخدوش را به دیگران ارائه داده‌ایم. اسلامی که هیچ ربطی به زندگی ندارد. از این رو علما، خطیبان و فرهیختگان موظف‌اند که بدانند هر کلمه‌ای که به زبان می‌آورند، ممکن است فکر انسانی را تغییر دهد.

جنگی سیاسی هم علیه اسلام جریان دارد. هدف از این جنگ این است که همه آزادی خواهان، استقلال‌طلبان و عدالت جویان مسلمانان و مستضعفان را نابود کنند. چون کسانی که برنامه‌ریز این جنگ هستند می‌خواهند منافع خود را تأمین کنند.

عزیزان! روی سخن من با امت اسلامی است؛ چون حضرت مهدی(عج) امام امت اسلامی است. او می‌خواهد امت اسلامی را نجات بدهد. او میان این و آن و این ظلم و فلان ستم، فرقی قائل نیست. می‌آید «ليملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما مُلئت ظلماً وجوراً» [10] می‌آید تا با اسلام زمین را از عدل و داد پر کند، همان‌طور که با کفر از ظلم و جور آکنده شده است. از این رو باید به دور از هرگونه تنگ نظری، به کل این مسئله فکر کنیم.

در سالروز ولادت امام عصر و زمان(عج) باید منتظر او باشیم، اما خودمان رهرو آزادی و عدالت باشیم. باید مانند آن حضرت خودمان به مصاف چالش‌ها برویم. نباید متفرق و پراکنده باشیم. باید در برابر مستکبرانی که می‌خواهند ما را از هستی ساقط کنند، امت واحده باشیم. در فلسطین شهید و زخمی می‌بینیم که کودکان، زنان، سالخوردگان و جوانان چگونه ایستادگی می‌کنند. چگونه در برابر گرسنگی، محاصره، ویرانی و شخم زدن کشتزارها ایستادگی می‌کنند. آن‌ها نمونه و الگو هستند. باید تجربه آنان را مورد بررسی قرار دهیم. باید تجربه خودمان را نیز از نو بررسی کنیم؛ زیرا امام علی(ع) می‌فرماید: «خير ما جرّبت ما وعظک؛ بهترین تجربه تو، تجربه‌ای است که به تو پند دهد.»[11]

«اللّهمّ أرنا الطّلعة الرّشيدة والغرّة الحميدة؛ خدایا آن طلعت بارشادت و آن پیشانی سفید ستوده شده را به من بنما.»[12] خدایا! ما را از پیروان، شیعیان و کسانی که در برابر دیدگان آن حضرت به شهادت می‌رسند، قرار ده. خدایا! ما را از کسانی قرار ده که رهرو خط ولایت هستند. ولایتی که ریشه در ولایت امیرالمؤمنین(ع) دارد. پیامبرخدا(ص) او را به امر الهی به ولایت و رهبری مؤمنان منصوب کرد. باید همراه همه امامان(ع) باشیم؛ چون آنان حجت‌های الهی بر مردم و امنای خداوند در روی زمین هستند. به واسطه آنان است که راه هدایت را پیدا می‌کنیم و از آنان الگو می‌گیریم و دیر یا زود، با آخرین امام خود ملاقات خواهیم کرد. «إنهم يرونه بعيداً * ونراه قريباً»[13].

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] الأنبياء/107.

[2] نهج البلاغة، خطبه‌های امام علی(ع)، ج 3، ص 85.

[3] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج 27، ص 96.

[4] نهج البلاغة، ج 4، ص 43.

[5] بحار الأنوار، ج 2، ص 90.

[6] همان، ج 88، ص 25.

[7] همان، ص 6.

[8] فصِّلت/34.

[9] الأنفال/24.

[10] بحار الأنوار، ج 26، ص 263.

[11] ميزان الحکمة، محمدی ری شهری، ج 1، ص 376.

[12] دعای عهد.

[13] المعارج/6- 7.


ارسال این صفحه به دوست | نسخه قابل چاپ

تعداد بازدید کننده ها:  90

چگونه منتظر واقعی امام مهدی(عج) باشیم؟

پرتوی از زندگی امام موسی کاظم(ع)

امام علی(ع) مدرسه قرآن و اسلام

تعصب، جاهلی و غیراسلامی است

سیاست مالی در اسلام

مسئولیت راهبردی ما در قبال اهانت‌های غرب

نقش مسجد در ایجاد و تحکیم وحدت امت اسلامی

روش گفتگوی امام صادق(ع)

برابری زن و مرد در اسلام

روش اهل‌بیت(ع) در فهم قرآن

امام حسین(ع)، رسالت فراگیر و نماد وحدت اسلامی

حج، اجلاس جهانی مسلمانان

همه‌جانبه بودن مسئولیت در اسلام

خطر وعاظ السلاطین برای امت اسلامی

شب قدر

در موسم رحمت و غفران الهی، دل‌های خود را متوجه خدا کنید

چگونه با روزه‌داری، نفس خود را بر اساس تقوا تربیت کنیم؟

وحدت اسلامی و موانع روانی و سیاسی / مقاله‌ای از علامه مرجع(قدس سره)

اسلام رو در رو با چالش‌های فکری / مقاله ای از علامه مرجع(ره)

پدیده تکفیر و خطرات آن برای جامعه اسلامی

عاشورا، قیام برای اصلاح امت اسلامی

پیام‌های سیاسی حج / علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)

مسئولیت ما در دوران غیبت

نقش سیاق از نگاه علامه فضل‌الله

«من وحی القرآن» تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه

مراحل انحطاط اجتماعی بنی‌اسرائیل از دیدگاه علامه فضل‌الله(ره)

عاشورا فرا‌تر از مذاهب و ادیان

ماهیت تربیت قرآنی در نگرش علامه فضل‌الله(ره)

گرایش عقلی و اجتهادی در تفسیر «من وحی القرآن»

علامه فضل‌الله(ره) و کرانه‌های معنایی آیات قرآن

علامه فضل‌الله(ره) و تغییر جنسیت از منظر قرآن

علامه فضل‌الله و منطق قرآنی دعوت

علامه فضل الله و گستره معارف قرآن

علم پیامبر و امام در تفسیر «من وحی القرآن»

علامه فضل‌الله و تفسیر قرآن به قرآن

عصمت پیامبران در تفسیر «من وحی القرآن»

جهان شناخت علمی ‌ـ ‌قرآنی در داوری فضل‌الله

تفسیر شناخت «من وحی القرآن»

بلاغت محوری در شیوه تفسیری علامه فضل‌الله

قرائتی اسلامی از آزادی و دموکراسی / علامه مرجع(ره)

بررسی تطبیقی دیدگاه کلامی علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله

انتظار از متن در تفسیر «من وحی القرآن»

صراحت و گفتگو، راه ما برای رفع فتنه / مقاله ای از سیدعلی فضل الله

سکانداري اسلام پس از رسول اکرم / علامه مرجع (قدس سره)

ولایت فقیه، شورا و دموکراسی / علامه مرجع (قدس سره)

زهرا الگوی زنان عالم / مقاله ای از علامه مرجع (قدس سره)

این است راز زهرا(س) / مقاله ای از علامه مرجع(ره)

جنبش‌های اسلامی و ضرورت نظریه پردازی

مسئولیت ما در قبال انقلاب ها و بیداری عربی / علامه سید علی فضل الله

نگاه اسلامی به اهدای عضو

زن نمونه در حماسه حسینی

به سوی عاشورای اسلامی

تأملاتی اسلامی در موضوع اقلیت ها

شرح دعای افتتاح / معظم له (قدس سره) / بخش پنجم

شرح دعای افتتاح / معظم له (قدس سره) / بخش چهارم

شرح دعای افتتاح / معظم له (قدس سره) / بخش سوم

شرح دعای افتتاح / معظم له (قدس سره) / بخش دوم

شرح دعای افتتاح / معظم له (قدس سره) / بخش اول

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 6

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 5

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 4

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 3

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 2

ویژه نامه اولین سالگرد ارتحال معظم له / 1

نگاهی به اندیشه‌های امام خمینی

بیداری اسلامی، مشکلات، موضعگیری‌ها و چشم اندازها

عاشورا؛ قضیه، چالش و رویارویی / مقاله ای از معظم له (رضوان الله علیه)

نگاهى اسلامى به عاشورا

مفهوم شورا از نظر قرآن / قسمت 9

پیام تسلیت آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی به مناسبت رحلت معظم له

پیام تسلیت علامه سید محمد حسن امین به مناسبت رحلت معظم له

پیام تسلیت الازهر به مناسبت رحلت معظم له

آخرین لحظه های سید

مجلس بزرگداشت معظم له در مالزی برگزار شد

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

پیام تسلیت طلاب پاکستان

پیام تسلیت آیت الله العظمی صادقی تهرانی

پیام تسلیت سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور

پيام تسليت نمايندگان مجلس ایران

پیام تسلیت جامعه روحانیت آذربایجان شرقی

پیام تسلیت نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی

پيام تسليت حضرت آيت الله العظمی صانعی

پيام تسليت حضرت آيت الله العظمی گرامی

پیام تسلیت دفتر تبليغات اسلامی به مناسبت رحلت معظم له

پیام تسلیت آيت‌الله العظمی بيات زنجانی به مناسبت رحلت معظم له

پیام تسلیت نماينده مقام معظم رهبری و استاندار مازندران

پیام تسلیت نايب رئيس مجلس به مناسبت رحلت معظم له

پیام تسلیت سيد حسن نصر الله به مناسبت رحلت معظم له

نگرشی بر انديشه امام خمينی / مقاله ای از معظم له

شخصیت قرآنی زن / مقاله ای از معظم له

زن در نظام اجتماعی اسلام / مقاله معظم له

جستاری در کتاب

حجاب امری دینی یا طائفه ای؟ / مقاله معظم له

تأثیر روابط خانوادگی بر شخصیت کودک / مقاله معظم له

تأثیر محیط اجتماعی بر کودک / مقاله معظم له

تأملاتی اسلامی پیرامون کودک / مقاله معظم له

بیانیه نهایی کنفرانس "جدال رابطه فلک و فقه"

فقیه و حاکمیت

فرزند بین اطاعت و نیکی به والدین

تأملاتی قرآنی در باب روش / مقاله معظم له

زن در دائره روابط زناشویی / مقاله معظم له

اسلام میان واقعگرایی و آرمانگرایی / مقاله ای از معظم له

پیامهای معنوی و فکری و عملی حج / مقاله معظم له

نقش دين در جامعه انساني / مقاله معظم له

نگرشی نوین به کتاب "الاجتهاد بین أسر الماضی و آفاق المستقبل"

تأملی در باب تقريب / مقاله معظم له

اسلام فعال سازی خرد و باور است

شهید صدر، پویش استثنایی در دنیای اندیشه

نگاهی به کتاب

مفهوم شورا از نظر قرآن / قسمت 8

مفهوم شور از نظر قرآن / قسمت 7

مفهوم شورا از نظر قرآن / قسمت 6

امام صادق(ع) و ريشه دار سازي اسلام در زندگي مردم

مقاله معظم له به مناسبت درگذشت محمود درويش، شاعر فلسطينی

مفهوم شورا از نظر قرآن / بخش چهارم

مفهوم شورا از نظر قرآن / بخش سوم

زن در عرصه زندگي

اين است زهرا / ترجمه­ای از قصیده علامه مرجع سید فضل الله

ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی / مقاله ای از معظم له (قسمت دوم)

ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی / مقاله ای از معظم له (قسمت اول)

فرهنگ اسلامی در دنیای متغیّر / مقاله ای از معظم له

قرائتی عقلانی از حملات واکنشی غرب به اسلام / مقاله ای از معظم له

پیام توحید ضدیت با بت پرستی و به بردگی گرفتن انسانهاست

عاشورا و چالش هاى فكرى و فرهنگى معاصر

مفهوم شورا از نظر قرآن / بخش دوم

مفهوم شورا از نظر قرآن / بخش اول

شرح دعای امام زین العابدین (ع) در وداع با ماه رمضان

مسؤوليت ما در دوران غيبت

ریا در قرآن

درنگى در شيوه بيانى قرآن

ضرورت يك انقلاب فقهی

عاشورا فرياد بلند حق و آزادی / مقاله از از معظم له

نقش منبر حسينی / مقاله ای از معظم له

وجوه كفر / بخش دوم

وجوه كفر / بخش اول

پديده كفر در جامعه

حج سفر معنوی به سوی خداوند

طاغوت و تأثيرات آن بر عقيده و زندگی

مسأله حجاب اسلامي، چالش دين و قانون / مقاله ای از معظم له

جنگ بدر، چرايی و زمينه­های آن

مقاله روزنامه النهار پيرامون تداوم فعاليت هاى معظم له در بيمارستان

تزكيه نفس

نقش دين در جامعه انسانی / بخش دوم

نقش دين در جامعه انسانی / بخش اول

عدالت گستری در تمام زندگی

سؤالهايی از رئيس جمهور آمريكا

بوش، شيطان ابله

انتفاضه فلسطين حال و آينده (4)

مقاومت همان جامعه عرب است

انتفاضه فلسطين، حال و آينده(3)

امام على(عليه السلام)

انتفاضه فلسطين، حال و آينده (2)

فاطمه در نقش همسر

ميلاد زهرا: ميلاد زن مسلمان

مديريت مال و ثروت از ديدگاه قرآن كريم

انتفاضه فلسطين، حال و آينده / بخش اول

قرائتی نو از قرآن

زن مظهر رحمت است

آزادی بيان از ديدگاه اسلام

8 مارس سالگرد ترور علامه فضل الله يادآور تروريسم جهانى آمريكا

گزارش روزنامه المستقبل از تحركات سياسی و ارتباطات معظم له با رسانه‌ها و ديپلماتهای غربي

مرجع مظلوم در بیان معظم له (ویژه سالگرد شهادت آیت الله العظمی سید محمد صدر)

تعامل با زمان

جشنهای ولادت

رابطه اسلام و غرب

امام صادق (ع) دايرة المعارف معرفت و رسالت

امام علی (ع)، عابد و صابری مراقب

زينب، كربلاى جارى

اسلام و نقش اجتماعى زنان

بررسی فقهی ثبوت هلال از دیدگاه معظم له

فقه حقوقى (زن)

نگاهى اسلامى به عاشورا

پارلمان؛ وظايف، مسووليت ها و امتيازات



آدرس :ایران، قم، 45 متری عماریاسر، کوچه 5، پلاک 17 - كد پستي:3715713776 و يا صندوق پستي: 3466 - 37185

تلفن:37712316- 37727782- 982537723382+ / فاكس: 982537711893+

پست الكترونيكي: info@bayynat.ir