مصاحبه روزنامه کویتی الانباء با علامه سید علی فضل الله

حضور سید همه جا هست، همه چیزی اطمینان می‌دهند که وضعیت مثل گذشته است و سید علی فضل الله با بینش وسیع اسلامی و نَفَس آمیخته با وحدت و ایمان خود ادامه دهنده خط مرجع راحل سید محمدحسین فضل الله می‌باشد.

<o:p> </o:p>

مقدمه:<o:p></o:p>

حضور سید همه جا هست، همه چیزی اطمینان می‌دهند که وضعیت مثل گذشته است و سید علی فضل الله با بینش وسیع اسلامی و نَفَس آمیخته با وحدت و ایمان خود ادامه دهنده خط مرجع راحل سید محمدحسین فضل الله می‌باشد. <o:p></o:p>

سیر حوادث و تحولات در دنیای عرب ادامه دارد و وضعیت خیلی جا‌ها تغییر کرده است. در شرایطی که قدرتهای خارجی خود را در میان شعارهای آزادی خواهی و حقوق بشر مردم پنهان می‌کنند، ناگهان به عنوان حَکَم وارد می‌شوند تا بر مسند آقايی و سیادت تکیه بزنند. این سنت تاریخی در دنیای ماست که دچار درگیریهای مداوم می‌باشد. <o:p></o:p>

در مقر دائمی‌اش، الانباء به مصاحبه با علامه سید علی فضل الله پرداخت تا اینکه از واگرایی سیاسی در وضعیت اضطراب آمیز لبنان و جهان عرب و دنیای اسلام سخن بگوید. سید فضل الله تحرکات مردمی عربی را سرشار از آگاهی و حرکت به سوی تغییر می‌داند که می‌تواند قضیه فلسطین را دوباره در دنیا مطرح نماید. قضیه فلسطین باید سرلوحه همه حرکات مردمی عربی باشد. این را می‌توان در مصر دید. به گونه‌ای که سرزمین کنانة به جایگاه طبیعی خود در درگیری با رژیم صهیونیستی بازگشته است و اعلام کرده است که گذرگاه رفح را به روی فلسطینیان باز می‌نماید و محاصره نوار غزه را قبول ندارد. بعد از آن زمینه آشتی ملی فلسطینی را فراهم آورد تا قضیه فلسطین جان دوباره‌ای بگیرد. <o:p></o:p>

متن این گفتگو تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود: <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

           نظر شما در باره تغییراتی که در دنیای عرب به خاطر خیزش‌ها یا انقلاب‌ها یا هر چیزی که شما دوست آن را بنامید، ایجاد شده است چیست؟ <o:p></o:p>

           بر این عقیده هستم که دنیای عرب از مشکلاتی رنج می‌برد. مشکلاتی که پیش از این نهان بودند و اینک سر باز کرده‌اند و به حد انفجار رسیده‌اند و به صورت خیزش‌ها و انقلاب‌ها فرصت بروز یافته‌اند. ولی در باره این انقلاب‌ها این سؤال دائماً مطرح می‌شود که چه چیزی در ورای این انقلاب‌ها قرار دارد؟ واقعیت این است که تحرکات مردمی از طریق وسایل ارتباطی ادامه دارد، فضای انقلاب نیز وجود دارد و این مسأله فضایی از همکاری را ایجاد کرده است. تصویری که ما می‌بینیم این است ولی هر کسی می‌تواند چنین فکر کند که چیزهایی پشت سر این انقلاب‌ها وجود دارند. بدیهی است که ما نمی‌توانیم بگوییم که تحرکات خارجی پشت سر این انقلاب‌ها وجود دارد. زیرا خاستگاه‌ها زخمهایی است که در دنیای عرب وجود داشته‌اند، دردهایی است که به خاطر نیازمندیهای مردم وجود دارند، مردم احساس می‌کنند که در سایه قوانین فوق العاده نسبت به انسانیت آن‌ها بی‌توجهی می‌شود، از بحران درگیری اعراب و اسرائیل نگران هستند و هر روز سؤالشان این است که ما پشت سر هم عقب نشینی می‌کنیم. چنین اوضاعی ممکن است ایجاب نماید که منطقه به گونه‌ای دیگر در قبال درگیری اعراب و اسرائیل از خود حرکت نشان دهد. <o:p></o:p>

این انقلاب‌ها به صورت خودجوش ایجاد شده‌اند و رهبرانی نداشته‌اند که آن را به حرکت در آورده باشند و نشانه‌های مشخصی نیز نداشته‌اند که بتوان روند آن را تعیین کرد. این انقلاب‌ها از روی احساس حرکت می‌کنند و ماهیت و طبیعت احساسات و عواطف نیز چنین است که اگر برنامه ریزی واقعی برای آن وجود نداشته باشد، بیم آن می‌رود که به واسطه رسانه‌های موجود و شبکه‌های ماهواره‌ای هر روز به سمتی گرایش پیدا کنند و منطقه را بی‌ثبات بسازند. <o:p></o:p>

ما در دوره‌های گذشته انقلاب‌ها و کودتاهای نظامی را تجربه کردیم و از آن‌ها رنج دیدیم و امروز نیز نگرانی ما این است که این انقلاب‌ها به صورت پی در پی در کل منطقه به جریان افتد. نگرانی ما این است که منطقه در ورطه تنشهای سیاسی و قبیله‌ای و خانوادگی و حتی علمایی و اسلامی و طائفه‌ای و نظایر آن بیفتد. مسؤولیتی که بر عهده آگاهان امت اسلامی قرار دارد این است که باید مردم را آگاه کنند که چگونه راه خود را انتخاب کنند و فریب نخورند. <o:p></o:p>

گرگهایی در کمین نشسته‌اند و شیطانهایی این دنیا را اداره می‌کنند. در نتیجه باید آگاه بود. زمان آن رسیده است که مردم روی آسودگی را ببینند، مردم می‌خواهند آرام باشند، می‌خواهند احساس موجودیت و ثبات کنند و ثروت‌هایشان را در اختیار خود داشته باشند. زیرا بیشتر ثروت‌ها پراکنده و پخش شده‌اند. از این رو آگاهی و انجام وظیفه درست لازم است. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

کویت یک الگو می‌تواند باشد<o:p></o:p>

           ارزیابی شما از کویت چیست. زیرا دوستداران بسیاری در این کشور دارید؟ <o:p></o:p>

           در بین کشورهای خلیج [فارس] و جهان عرب، ما کویت را یک کشور نمونه می‌دانیم. بالندگی موجود در کویت تضمین کننده امنیت آن است. گفتگو در فضای باز را که در کویت وجود دارد برای همه دنیای عرب می‌خواهیم. همین طوری رویکردی را که مردم کویت به یکدیگر دارند، چیز بسیار خوبی است. <o:p></o:p>

البته همیشه کسانی سعی دارند که تنش آفرینی کنند، ولی همیشه دیده‌ایم که مردم کویت با رهبرانی که دارند توانسته‌اند از موانع فتنه عبور کنند. در گذشته می‌خواستند که اوضاع این کشور را متشنج کنند ولی به حمد الهی کویت توانست از این مشکل عبور کند. در موضع بحرین، کویت موضع عاقلانه‌ای را اتخاذ کرده است. کویت توانست نسبت به طرفهای دیگر خیلی نزدیک با این قضیه برخورد نماید و به همین دلیل می‌تواند در از بین بردن شکاف موجود و ایجاد فضای گفتگو و آرام کردن فضای موجود و حفظ آن در قالب درخواستهای اجتماعی کمک نماید. <o:p></o:p>

           در شرق و غرب جهان، خیلی‌ها از اینکه دولت آمریکا اعلام کرد اسامة بن لادن رهبر سازمان القاعدة را کشته و سر افعی را قطع کرده است و اینکه دنیا امنیت بیشتری خواهد یافت، اظهار سرور و شادمانی کردند. شما چه نظری دارید؟ <o:p></o:p>

           درست است ولی اینان به مسؤولیت آمریکا در ایجاد فضای ترور در منطقه و جهان در دو دهه اخیر، اشاره‌ای نکردند. کسانی که خودشان را به عنوان مبارزان با تروریسم مطرح می‌کنند، ابتدا باید تروریسم را از اندیشه‌ها و رفتارهای خودشان ریشه کن کنند نه اینکه وقتی منافعشان اقتضا کرد بدان دست بزنند و وقتی منافعشان اقتضا نمود، با آن بجنگند. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

خلأ بی‌دولتی در لبنان<o:p></o:p>

           به خاطر خلأ بی‌دولتی، حالتی از نابسامانی سیاسی در لبنان به وجود آمده است. نظر سید فضل الله در این باره چیست؟ <o:p></o:p>

           خلأ موجود و تنشهای آمیخته با مجادلات زبانی و هیاهویی که به خاطر آن دور ما را فراگرفته است، دارد قضایای حیاتی کشور ما را مورد تهدید قرار می‌دهد و خیانتی به امانت ملی و فرار از مسؤولیت به شمار می‌آید. از این رو وظیفه مسؤولان این است که از این خلأ کُشنده و رخوت ناپیدا بیرون شوند. این وضعیت باعث سقوط گروه و مسؤول و حزب خاصی نمی‌شود، بلکه کل کشور را تباه می‌نماید. <o:p></o:p>

در این وضعیت همه از مسؤولیت‌ها و وظایف خود دست کشیده‌اند و بعد از اینکه طبقه متوسط در جامعه به کلی از بین رفت، اکنون آرزوی یک زندگی کریمانه برای کارگران نیز نابود می‌شود. فقرا فقیر‌تر و اغنیا غنی‌تر می‌شوند. اوضاع معیشتی وخیم‌تر شده و به حد فاجعه رسیده است. بهای بهین سیر صعودی گرفته و همه قیمتهای گذشته را پشت سر نهاده است و دارد به فشار سنگینی تبدیل می‌شود که کارگران و محرومان و زحمت کشان را زمینگیر می‌نماید. <o:p></o:p>

کشور در حلقه‌ای از خلأ اجتماعی کشنده وارد شده است. همگان به این مردم مغلوب و مظلم پشت کرده‌اند. این خیانت و خسران است که امام علی(ع) فرموده است: «بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به امت است و زشت‌ترین فریب، فریب امت می‌باشد.» <o:p></o:p>

شاید بارز‌ترین نمود این نابسامانی، تعرض به املاک دولتی و مشاعات عمومی باشد که به هیچ نمی‌توان آن را توجیه کرد و یا با سکوت از کنار آن عبور نمود. در اینجا خوب است برای دولت تأکید داریم، دولتی که می‌خواهد به موضوع ساخت وسازهای غیرقانونی بپردازد که ما هر گونه تعدی و تجاوز هستیم. ما از کسانی هستیم که به حفظ اموال عمومی دعوت می‌کنیم. ولی به شرطی که بعضی فرزند خانم و بعضی دیگر فرزند کنیز نباشند. اینکه کار کسی مورد لاپوشانی قرار بگیرد و با دیگری برخورد دیگری صورت گیرد. عدالت باید برای همه باشد. همین طور خواست ما این است که این وضعیت اجتماعی باید مورد درمان قرار گیرد. زیرا این اوضاع اجتماعی است که بسیاری را به سوی نابسامانی و ساختن منازل مسکونی سوق می‌دهد. بالا رفتن بهای آپارتمان حتی آپارتمانهای کوچک باعث شده است که خانه سازی به شغلی برای شهروندان این کشور تبدیل شود. <o:p></o:p>

ای مسؤولان! این مردم نیز بخشی از مردم همین منطقه هستند و ممکن است از جریانات آن تأثیر بپذیرند. مجبورشان نکنید که به سمت نابودی این وضعیت حرکت کنند. شرایط بعد از آن باعث درد و رنج همه خواهد شد. مسؤولیت مهم شما این است که مردم این کشور احساس امنیت کنند و مشکلاتشان را در داخل کشور حل کنند و بتوانند با چالشهای بیرونی مقابله نمایند. <o:p></o:p>

در کنار همه این‌ها، لبنان هنوز هم از مشکلات اجتماعی سنگین رنج می‌برد. از بالا رفتن بهای سوخت گرفته تا تهدید به متوقف شدن حقوق کارمندان بخشهای خدمات عمومی تا تعدی به املاک عمومی که پایانی برای آن وجود ندارد. متأسفانه به جای اینکه دولت سریع‌تر تشکیل شود و این بارهای سنگین را بردارد و به مسؤولیتهای خود عمل نماید، هر روزه شاهد مجادلات در باره تشکیل دولت هستیم و مسأله تشکیل دولت به شاه بیت شعر لبنانی‌ها تبدیل شده است. ما روزنه‌ای از نور امید را نمی‌بینیم که مردم را از تشکیل دولت در آینده نزدیک مطمئن نماید. نیز نمی‌دانیم که مشکل حقیقی چیست. یک مشکل حل نشده، مشکل دیگری به وجود می‌آید. سؤال ما این است: آیا کشور وارد دوره انتظار شده است، انتظار خارج نشینان که تعیین کنند در درگیریهای داخلی، کدام نیرو قوی‌تر است. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

نشست سران روحانی یک دکور است<o:p></o:p>

           مقر سراسقفی مارونی، محل نشست سران روحانی مسلمان و مسیحی لبنان بود، برای اینکه از زیست مشترک مسلمانان و مسیحیان در لبنان حمایت شود. ارزیابی شما از این گام چیست؟ <o:p></o:p>

           زیباست که سران طوایف دینی یکجا شوند و به جای سخنان سیاسی متعدد، بیانیه واحدی صادر کنند. ولی زیبا‌تر این است که چنین نشست‌ها و بیانیه صادر کردن هایی بتواند مشکل موجود را حل نماید. برای همگان روشن است که چنین نشستهایی علی رغم، مزایای معنوی خود، صرفاً یک دکور هستند و نمی‌توانند به مشکل اصلی بپردازند. <o:p></o:p>

روزنامه کویتی الأنباء، ۱۲ می‌۲۰۱۱م<o:p></o:p>