سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین علامه سید علی فضل الله در مراسم اولین سالگرد رحلت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله در مسجد الجواد تهران<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
بسم الله الرحمن الرحیم<o:p></o:p>
الحمد لله رب العالمین و الصلاة والسلام علی سیدنا محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و صحبه المنتجبین و علی جمیع الأنبیاء والمرسلین.<o:p></o:p>
هستند بزرگانی که در اوج بلوغ فکری و تجربه عملی خویش در زندگی، بزرگانی را تحویل جامعه می دهند. زندگی اینان سرشار از آگاهی است و می بینی که زندگی شان از اوان جوانی تا کهنسالی و تا پایان عمر، بر روش استواری قرار دارد.<o:p></o:p>
اینان در این همه حرکت و پویایی و دستاوردهایی که برای زندگی رقم می زنند، خویشتن خویش را نمی بینند. زیرا اصرار دارند که در رسالت و قضایای مهم امت اسلامی ذوب شوند و زندگی خود را وقف خدمت به اسلام واهداف بزرگ و والای آن گردانند.<o:p></o:p>
یکی از این بزرگان علامه مرجع آیت الله العظمی سیدمحمدحسین فضل الله است که دغدغه اسلام او را از سایر دغدغه های دیگر بازداشت. دغدغه اسلام را می توان در این شعار او دید که همیشه در گوش معاونان و دستیاران خود تکرار می کرد: "راحتی و آسایش بر ما حرام است." ایشان به طلاب علوم دینی اشاره می کرد که اگر همه تلاش و کوشش و توانایی خود را شبیه آن چه در شرایط فوق العاده وجود دارد، بکار بگیرید، نمی توانید همه آن حملاتی را که بنیانهای اعتقادی و فکری و ارزشها و احکام اسلام را هدف گرفته اند، مورد تعقیب و پیگرد قرار دهید.<o:p></o:p>
او به کسانی که به ایشان اصرار می کردند به خود رحم کنند و سنگینی بار جسم خود فروکاهند یا این که از خود و موفقیتها و دستاوردهای خود سخن به میان آورند می فرمود: "من وقتی که کار برای اسلام را آغاز کردم، چیزی به نام سید محمد حسین فضل الله را فراموش کردم. محمد حسین فضل الله به عنوان یک سلیقه چیزی است که هیچ ارتباطی بدان ندارم. من همیشه در پی این هستم که ببینم این نام چه چیزی را می تواند در اختیار رسالت و اسلام قرار دهد. از این رو خارج از این دائره کاری به این اسم ندارم."<o:p></o:p>
همیشه می شنیدیم که می گفت: "بیش از پنجاه سال است که چوبه دار اسلام را به دوش می کشم، شاید که کسی پیدا شود و مرا بدان بیاویزد." به آن دسته از مسؤولان جنبشهای اسلامی که به ایشان مراجعه می کردند، می فرمود: "من خود را وقف اسلام کرده ام. هر طور که می خواهید از من در این باره کمک بگیرید." <o:p></o:p>
هر شب جمعه همراه با امام علی(ع) می خواند: "واجعل اعمالی و أورادی کلها ورداً واحداً و حالی فی خدمتک سرمداً." او این مفهوم را در همه زندگی خود، از زمانی که فعالیتهای علمی خود را آغاز کرد تا زمانی که روحش را تسلیم خداوند خویش نمود، حفظ نمود. از ابتدا تا زمانی که جسمش آرامش یافت، یک روش، یک برنامه و یک حرکت بود.<o:p></o:p>
حوادث گوناگون به سوی ایشان یورش آوردند، اما این حوادث بودند که خُرد شدند و او خُرد نشد. با وجود همه فشارها، او پُر فروغ تر ظاهر شد. وقتی که به همه نسلهای کنونی نگاه می کنیم، همه آن کسانی را می بینیم که فعلاً در جایگاه رهبری قرار گرفته اند، می بینیم که آنان از دیدگان پر فروغ او قدرت می گیرند و از روح او سرشار می شوند. زیرا او در همه مراحل دژ تسخیرناپذیر، پدر مهربان، راهنمای حکیم و پناهگاه همیشگی مقاومان و مجاهدان بود.<o:p></o:p>
"سید" جریان اسلامی انقلابی را پایه گذاری کرد که چارچوبهای فرقه ای و مذهبی، دسته بندیهای سیاسی و عناوین منطقه ای را پشت سرگذاشت. زیرا احساس کرده بود که اسلام عنوانی است که همه انسانیت را در بر می گیرد و اسلام همان خط و هدفی است که شایسته است همه تلاشها و کوششها برای اعتلای آن بکار گرفته شوند.<o:p></o:p>
امروز ما نیز به "سید" عرض می کنیم که این جریان در همه دورانهای سخت و دشوار، هم چنان به اندیشه ها، عناوین، پویایی و مبانی تو که نشانگر مبانی اسلام هستند، وفادار باقی خواهد ماند. از این رو بار دیگر ما نیز این ثوابت و مبانی را مورد تأکید قرار می دهیم که در رأس آن اصول و مبانی ذیل قرار دارند:<o:p></o:p>
یک - جمهوری اسلامی ایران که قلب تپنده گفتمان اسلامی است و امانتی در جان و دل همه تلاشگران برای اسلام، کسانی که تلاش می کنند منطقه را از زندان اشغالگری نجات دهند و کسانی که می کوشند قید و بند اسارت را پاره کنند و ملتها را از چنگال ظلم و ستم برهانند، به شمار می آید. از این رو اخلاص و وفاداری به قضایای امت اسلامی ایجاب می نماید که از جمهوری اسلامی صیانت به عمل آوریم. زیرا جمهوری اسلامی تمام توان خود را برای اسلام و قضیه فلسطین و حمایت از خط مقاومت و بازدارندگی در منطقه بکار گرفته است.<o:p></o:p>
دو - وحدت اسلامی که "سید" همه زندگی را به پای آن گذاشت و کوشید از آن حمایت به عمل آورد و طرح وحدت اسلامی را تثبیت نماید و در آخرین لحظات زندگی خود نیز به دوستداران و مریدان خود توصیه کرد: "از ابتدای شروع فعالیتم برای طرح وحدت اسلامی تلاش کردم. شما نیز آن را رها نکنید و از راه آن منحرف نشوید." وحدت اسلامی گزینه ای است که امت اسلامی نمی تواند ضرورت آن را انکار نماید. زیرا گزینه جایگزین آن ویرانی و فروپاشی است که همه جا را در بر می گیرد و پایه ها و ریشه های بنیان اسلامی را از بین می برد.<o:p></o:p>
اگر "سید" توانست با حضور، حرکت، موضعگیریهای وحدتگرایانه خود از جامعه اسلامی حمایت به عمل آورد، ما هم باید در غیاب شخصیت طراز اول آن، برای حمایت از این وحدت تلاش مضاعف به خرج دهیم. این کار نیز نباید به حرف و بیانیه و کنفرانس منحصر شود. بلکه باید کاری میدانی و عملی صورت گیرد که همگان چنین احساس کنند وفاداری به اسلام عظیم ایجاب می کند که مصلحت اسلام را بر چارچوبهای فرقه ای و عناوین طائفه ای خود، ترجیح دهند. "سید" در این زمینه میراثی گرانسنگ و تجارب فراوانی را برای ما به یادگار گذاشته است که به ما کمک می کند از وحدت اسلامی حمایت کنیم و با ابزارها و وسائل گوناگون آن را حفظ نماییم.<o:p></o:p>
سه – وفاداری به روند وحدت اسلامی و روش تقریب که امروز با خطیرترین تؤطئه ها مواجه می باشد و دسیسه های بزرگی علیه آن در جریان است. این دسیسه ها گاهی تحت عنوان دادگاه بین المللی صورت می گیرد و گاهی دیگر عناوین جدیدی دارد که جریان بازدارندگی در امت اسلامی را هدف گرفته اند. لذا در برابر سپاه عقب ماندگی و لشکر جهالت که از دروازه های غلو و روزنه های خرافات، به امت اسلامی یورش آورده اند، همگی باید شمشیر آگاهی و خِردورزی را از نیام برکشیم. این امر ایجاب می نماید که با موضعگیریهای صریح و قاطع و ثابت از روند وحدت اسلامی حفاظت کنیم و به مصاف خرافه و خرافه گرایان و غلو و غلوگران برویم. همین طور ایجاب می نماید که صریح باشیم. صراحتی که شیعه و سنی پیش از این که مسائل خود را دفن کنند، با صراحت آنها را بیان دارند. باید برای مقابله با عملکرد عقب ماندگان و متعصبان و مشکل آفرینان در بین امت اسلامی و نیز ماحصل شبکه های بزرگ و کوچک که بعضی از آنها در راستای خواست دشمن فتنه افروزی می کنند و اسباب ضعف و چند دستگی و شکست و از بین رفتن توان امت اسلامی را فراهم می کنند، در کنار جریان آگاهی باشیم.<o:p></o:p>
برادران! "سید" اهتمام ویژه ای داشت که به مانند نابی و خلوص پیامبر خدا(ص) و اهل بیت(ع)، اصالت و نورانیت خط اهل بیت نیز حفظ شود. ایشان توجه خاصی داشت به این که این تصویر به عصر کنونی ارائه شود و به تاریخ گذشته منحصر نشود. ایشان اندیشه ناب اسلامی و روشنایی و ابداعگری آن در همه عرصه های زندگی را در خط اهل بیت می دید. همین طور اهتمام ویژه ای داشت به این که حوادث با توجه به متن و قلب آن که قضیه فلسطین است، مورد بازخوانی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و دسته بندی مراکز و موقعیتهای گوناگون با توجه به وفاداری و اخلاصشان به قضایای اسلامی و قضیه فلسطین و روند وحدت اسلامی انجام شود. ایشان اهتمام ویژه داشت که امت اسلامی همگی از جریان مقاومت مراقبت کنند و در همین باره این سخن مشهور خود را بر زبان آورد: "مقاومت اسلامی دینی است که خداوند را به واسطه آن می پرستم." ایشان به مقاومت اخلاقی و معنوی و علمی نیز نظر داشت که از مقاومت جهادی حمایت و صیانت به عمل می آورد. از این رو وفاداری به ایشان ایجاب می نماید که به همه این عناوین نیز وفادار باشیم. باید به جریان اسلامی انقلابی آگاهی بخشی که "سید" با اندیشه و علم و باور خود در سطح امت اسلامی و در طول عصری که این اندیشه نامیرا را در آغوش دارد، به جریان انداخت وفادار باشیم. اندیشه ای که هنوز هم یک نیاز واقعی و عملی و عقلانی به شمار می آید.<o:p></o:p>
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته<o:p></o:p>