مراسم نهمین سالگرد رحلت علامه مرجع(قدس سره) در بیروت

مؤسسات علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) با برگزاری مراسم بزرگ مردمی، نهمین سالگرد رحلت معظم له را در سالن الزهرا(س) واقع در حارة حریک گرامی داشتند.

مراسم نهمین سالگرد رحلت علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(قدس سره)در بیروت

 

مؤسسات علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) با برگزاری مراسم بزرگ مردمی، نهمین سالگرد رحلت معظم له را در سالن الزهرا(س) واقع در حارة حریک گرامی داشتند.

در این مراسم با شکوه نمایندگان شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی از جمله حکمت دیب نماینده ارتشبد میشل عون رئیس جمهور، محمد السماک نماینده نخست وزیر سعد حریری، قاضی شیخ خلدون عریمط نماینده شیخ دکتر عبداللطیف دریان مفتی لبنان، شیخ دکتر سامی ابی المنی نماینده شیخ نعیم حسن شیخ طایفه موحدین دروز، پدر نکتیاریوس خیرالله نماینده سراسقف عودة، محمد رعد، حسن فضل الله، علی فیاض، هنری شدید، قاسم هاشم امین شری نمایندگان پارلمان، نماینده سامی الجمیل، نماینده فؤاد مخزومی، سرتیپ امیل مسلم نماینده ارتش لبنان، دکتر ناصر زیدان نماینده تیمور جنبلاط، هیئتی از جنبش امل به ریاست شیخ حسن المصری، سرهنگ علی حمیة نماینده سرلشکر ژوزف عون، سرتیپ صلاح حلاوی نماینده سرلشکر عباس ابراهیم، سرتیپ عماد عثمان، سرگرد ابراهیم شرقاوی نماینده سرلشکر طونی صلیبا، سید احمد حسینی کاردار سفارت ایران، محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی سفارت ایران، هیئتی از تجمع علمای مسلمین، ویرا یمین از حزب المردة، دکتر سلوی غدار یونس نماینده سازمان ملل متحد و سایر شخصیت های دیپلماتیک، پارلمانی، نظامی، حزبی، علمائی، اجتماعی، فرهنگی، شهری و هیئت های مردمی حضور داشتند که سالن الزهرا(س) و محوطه پیرامون آن را پر کرده بودند.

بعد از سخنان پرشور و حرارت سید شفیق الموسوی، نونهالان جمعیت مبرات خیریه سرودی را به این مناسبت ارائه کردند. سپس علامه سید علی فضل الله به ایراد سخن پرداخت.

در بخشی از سخنان ایشان چنین آمده است:

امسال نهمین سالگرد رحلت سید(رض) با فقدان عمویم همراه گشت. او که در زندگی آکنده از معنویت، عاطفه و محبت خود برادر واقعی سید(ره) بود. او که در پاکی، خلوص، تواضع، علم، بخشش و مردم دوستی الگو و نمونه بود. برای هر دویشان دعا می کنیم. در حالی که آن دو با هم در جوار پروردگارشان هستند و به درجات عالی رسیده اند. دعا می کنیم که با پیامبران، صدیقان، شهدا و صالحان که رفقای نیکویی هستند محشور شوند.

این خط را ادامه دادیم. با هم در این باره گام نهادیم، در حالی که روح سید(ره) در میان ما عزم، قدرت، تصمیم گیری و اراده ای مسلح به دیدگاه روشن، هدف درست و روش نیکو را به جریان می اندازد. عناصر این راه فراوان و چالش ها نیز بسیارند. چالش هایی که به اندازه عمل و آرمان ها. بنابراین به هر اندازه که آرمان ها و آرزوها بزرگ باشند، دشواری ها و مسئولیت ها نیز بسیار می شوند.

اولین عنمصر این راه، خدمت به انسان است. وظیفه ای که فقط به ما و مؤسسه ما اختصاص ندارد. بلکه یک فرهنگ توسعه ای همگانی است. تا زندگی شرافتمندانه ای برای مردم فراهم شود، البته بدون این که کرامت انسان مورد معامله قرار گیرد. چون انسان بودن به فرموده سید «این است که انسانیت خود را در انسانیت دیگران ببینی». آرزو داریم روزی را ببینیم که انسانیت به شعار حکومت و دولت تبدیل شود و دولت مشروعیت خود را در احترام گذاشتن به انسان ، بدون در نظر داشتن طایفه، مذهب و موقعیت سیاسی او ببیند و بدون گروکشی، چپاول، به بند کشیدن و مصادره تصمیم و نظر او، نیازهای زندگی او را برآورده نماید.

دومین عنصر این قاموس تلاش برای وحدت است. همان وحدتی که سید(ره) در شرایط مختلف، چالش ها، موقعیت های دردناک و ... بدان دعوت کرد و هیچگاه از آن دست نکشید. از جمله آخرین توصیه های او این بود که برای ما وحدت شعارمصرفی، توریه، همنوایی، برائت ذمه یا کار رسانه ای نیست بلکه واجب است و در روز قیامت وقتی در برابر خداوند قرار گرفتیم، در این باره از ما سؤال خواهد شد. نباید هیچ یک از عناصر قدرت خود را که در جهتگیری، دین، مذهب و میهن باعث همگرایی با دیگران می شود، از دست بدهیم.

عناصر قدرت ما فراوان هستند. اگر بگردیم نقاط روشنی وجود دارند. ولی متاسفانه فتنه افروزان و تفرقه افکنان عناصر قدرت ما را از بین برده اند. انسانی که گرفتار بحران ها و تشویش های فزاینده است، گمان می کند چیزی وجود ندارد که باعث گردهم آمدن مسلمان با مسلمانان دیگر، مسلمان با مسیحی و اهالی فلان منطقه با اهالی فلان منطقه دیگران شود. البته همه اینها به معنای انکار اختلافات نیست. بلکه به معنای قبول تنوع و گشودن باب گفتگوست. گفتگویی سازنده، عاقلانه و نتیجه بخش نه گفتگوی عقیم و بی نتیجه.

تأکید می کنم که در منطق ما گفتمان تحریک آمیز و تنش زا جایی ندارد. ما با زبانی موافق هستیم که دیگران را درک کند، دغدغه ها را از میان بردارد، دوری ها را نزد یک کند، فاصله ها را کم نماید و شکاف ها را از اصلاح کند. پس آن چه نتیجه بخش است، شیرینی وحدت است که در برابر تلاشهای دوامدار برای تضعیف و متفرق کردن جامعه ما، چون بنیانی مرصوص و سدی بازدارنده است. فتنه همیشه سلاحی کشنده برای از میان برداشتن عناصر قدرت و نابودی دستاوردهای آزادسازی سرزمین و مأیوس کردن توطئه های دشمنان تکفیری و مستکبرین بوده است.

از تلاش برای ایجاد پل های وحدت و پیوند دست نکشیده ایم و همیشه صادقانه به درگاه الهی دست به دعا بلند می کنیم که سخنان ما منسجم نماید، صفوف ما را متحد گرداند، رخنه های ما را اصلاح فرماید و تفرقه ما را به اتحاد تبدیل نماید. الآن نیز دست ها ما دراز است و امیدواریم که دیگران نیز چنین کنند تا همگی به ریسمان محکم الهی چنگ زنیم و پراکنده نشویم.

سومین عنصر آگاهی است. مفهومی که در برابر جهل و عقب ماندگی قرار دارد. ما برای داشتن نسلی تلاش می کنیم که مناقشه گر باشد. نسل مقلد نمی خواهیم. نسلی می خواهیم که پیش از زبان، عقلش را به حرکت درآورد. نسلی که نسبت به شنیده های خود آگاهی داشته باشد و همه شنیده های خود را به ویژه در زمینه دین مورد مناقشه قرار دهد. سید(ره)  به جایی رسید که از مردمی با اندیشه ها و موضع گیری های او موافق بودند نیز می خواست که عقل های خود را به کار اندازند. به آنان می گفت: به همراه من بیندیشید. نگویید که سید چنین گفته است و همه چیز تمام شود. بلکه با من وارد مناقشه شوید و حتی به من اعتراض کنید. عقل خود را به کسی اجاره ندهید. این اندیشه را قبول نداشت که بگویند ما به جای شما می اندیشیم و نقش شما این است که اجرا کنید. در هر هفته در تمام نمازهای جمعه و از طریق جلسات گفتگومحور خود، اصول و مبانی خود را برای مردم توضیح داده و به ملاحظات و انتقادات مردم گوش می داد. از این رو می بینیم حتی در مسائل فقهی که به مناقشه نیاز نداشت، آنها را برای مردم تبیین می کرد، معانی و اهدافش را برای مردم تبیین می کرد تا مردم از روی باور و بصیرت آنها را بپذیرند.

چهارمین عنصر، خانه خداست. خانه جامعی که خداوند خواسته است محل گردهم آمدن مردم با همه گوناگونی شان باشد. ما همیشه تلاش داشته ایم که این مکان جایگاه و اهمیت خود را حفظ کند. خواست ما این است که خانه خدا از معنا و مفهوم واقعی خود تهی نشود و از نقش بایسته خود دور نگردد. می خواهیم خانه خدا جایی برای آرامش روحی و روانی باشد «ألا بذكر الله تطمئن القلوب».

در ادامه دکتر سلوی غدار یونس نماینده سازمان ملل متحد سخنان خود را با جایگاه فلسطین در اندیشه سید(ره) به پایان برد. او اظهار داشت که فلسطین خلاصه ای از همه ارزشهایی چون عدالت و آزادی است و حقوق بشر دغدغه تمام عمر سید(رض) بود. از این رو برای فلسطین اندیشه ورزی کرد، شعر گفت و برای پیروزی و ایستادگی در کنار مقاومت برای فلسطین، فتوا داد. آخرین سخن او بود: آرام نمی شوم تا این که فلسطین به ساکنان واقعی آن برگردد.

سپس آقایان شیخ جمیل الربیعی از عراق، دکتر محمد علی آذرشب از ایران،  قاضی عباس الحلبی و استاد محمد سماک از لبنان به ایراد سخن پرداختند و موضع گیری های وحدت طلبانه، اندیشه های روشن و روش نوگرایانه او را مورد ستایش قرار دادند.

دفتر رسانه ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 1 ذی القعده 1440 هـ برابر با 13 تیر 1398 هـ