بسم الله الرحمن الرحیم
17 محرم 1445 برابر با 13 مرداد 1402 و 04/08/2023 م
نیت خالص، ملاک قبولی اعمال
مطالب مهم خطبه اول: نیت، معیاری برای پذیرش اعمال / نیت بایسته / نیت خالص برای خداوند.
مطالب مهم خطبه دوم: منتظر گفتگو هستیم / استقبال از تصمیم معاون بانک مرکزی / بار اضافی بر دوش شهروندان / نبرد در عین الحلوه / سالروز انفجار بندر / هدف قرار دادن مسجدالاقصی / تیراندازی باید متوقف شود.
خطبه اول:
خداوند سبحانه و تعالی در کتاب عزيز خود میفرماید: «قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ* لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» [الأنعام: 162-163] صدق الله العظيم.
یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم و اسلام نیز به دلیل اهمیت آن، توجه کافی به آن مبذول داشته، نیت است. منظور از نیت، اهدافی است که انسان از اعمال، گفتار و موضعگیریهای خود میخواهد.
نیت، معیاری برای پذیرش اعمال
همانطور که در روایات آمده، نیت ملاک قبول یا رد اعمال نزد خداوند است و رسول خدا(ص) نیز به این واقعیت اشاره فرموده است: «يا أيُّها النّاسُ، إنّما الأعمالُ بالنِّيّاتِ وإنّما لِكُلِّ امرئٍ ما نَوى فمَن كانَت هِجرَتُهُ إلَى اللّه ِ ورَسولِهِ فهِجرَتُهُ إلَى اللّهِ ورَسولِهِ ومَن كانَت هِجرَتُهُ إلى دُنيا يُصيبُها أوِ امرأةٍ يَتَزَوَّجُها فهِجرَتُهُ إلى ما هاجَرَ إلَيهِ؛ اى مردم! جز اين نيست كه اعمال به نیّتهاست و در حقيقت براى هر كس آن چيزى است كه نيّت میکند. پس هر كه هجرتش براى خدا و رسول او باشد، به سوى خدا و رسول او هجرت كرده است و هركه هجرتش براى رسيدن به چيزى از دنيا يا ازدواج كردن با زنى باشد، هجرتش به سوى همان چيزى است كه به نيّت آن هجرت كرده است.»
در خبر آمده است که اصحاب از کنار جوانی گذشتند که عضلاتی قوی و نیرومند داشت. آنان گفتند: آیا بهتر نبود این جوان، جوانی خود را در راه خدا صرف میکرد؟ رسول خدا(ص) در پاسخ به آنان فرمود: «إن كانَ خَرَجَ يَسعى على وُلدِهِ صِغارا فهُو في سَبيلِ اللّه ِ و إن كانَ خَرَجَ يَسعى على أبوَينِ شَيخَينِ كَبيرَينِ فهُو في سَبيلِ اللّه ِ و إن كانَ خَرَجَ يَسعى على نَفسِهِ يُعِفُّها فهُو في سبيلِ اللّه ِ و إن كانَ خَرَجَ يَسعى رِياءً و مُفاخَرَةً فهُو في سَبيلِ الشَّيطانِ؛ اگر براى تأمين كودكان خردسال خود بيرون آمده باشد، او در راه خداست، اگر براى تأمين پدر و مادر پير و فرتوتى بيرون آمده باشد در راه خداست، اگر براى تأمين خودش و براى اينكه نگذارد محتاج كسى شود بيرون آمده باشد، در راه خداست؛ اما اگر براى خودنمايى و فخرفروشی بيرون آمده باشد، در راه شيطان است.»
اسلام در اشاره به نیت از این هم بالاتر میرود و آن را در زمره اعمال به شمار میآورد. چنانکه در حدیث آمده است: «النيَّة الصّادقة أحد العملين؛ نیت خالص یکی از دو عمل است.»
در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است: «يُؤْتَى بِالْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمَعَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ أَمْثَالُ الْجِبَالِ الرَّوَاسِي، فَيُنَادِي مُنَادٍ مَنْ كَانَ لَهُ عَلَى فُلَانٍ مَظْلَمَةٌ، فَلْيَجِئْ فَلْيَأْخُذْهَا، فَيَجِيءُ أُنَاسٌ فَيَأْخُذُونَ مِنْ حَسَنَاتِهِ، حَتَّى لَا يَبْقَى مِنَ الْحَسَنَاتِ شَيْءٌ وَيَبْقَى الْعَبْدُ حَيْرَانَ، فَيَقُولُ لَهُ رَبُّهُ: إِنَّ لَكَ عِنْدِي كَنْزًا لَمْ أُطْلِعْ عَلَيْهِ مَلَائِكَتِي وَلَا أَحَدًا مِنْ خَلْقِي فَيَقُولُ يَا رَبُّ مَا هُوَ؟ فَيَقُولُ نِيَّتُكَ الَّتِي كُنْتَ تَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ كَتَبْتُهَا لَكَ سَبْعِينَ ضِعْفًا؛ در روز قیامت بندهای را میآورند که مانند کوههای بلند حسنه با خود دارد. منادی ندا میدهد: هر کس حقی بر عهده فلانی دارد، بیاید و بگیرد. مردم میآیند و از حسنات او چنان میگیرند که چیزی باقی نمیماند. بنده حیران میماند. پس خداوند عزوجل میفرماید: اما تو پیش من گنجی داری که هیچ یک از فرشتگان و آفریدههایم از آن اطلاع ندارند. بنده گوید: خدایا آن گنج چیست؟ میفرماید: نیت توست که آرزوی کارهای خیر داشتی. من برای تو هفتاد برابر نوشتهام.»
و در حديث ديگرى از آن حضرت(ص) در بازگشت از جنگ تبوك آمده است: «إنَّ أَقْوَامًا بالمَدِينَةِ خَلْفَنَا، ما سَلَكْنَا شِعْبًا وَلَا وَادِيًا إلَّا وَهُمْ معنَا فِيهِ. فقيل: يا رسول الله، كيف هم معنا وهم في المدينة؟ قال: حَبَسَهُمُ العُذْرُ؛ گروهی هستند که ما در مدينه جا گذاشتیم که ما هیچ دره و بیابانی را طی نکردیم، مگر این که آنها نیز همراه ما بودند. عرض شد: ای رسول خدا، چگونه همراه ما هستند، در حالی که در مدینه هستند؟ فرمود: عذر آنها را زندانی کرد.» اگر عذر نداشتند، با ما بودند.
در حدیث آمده است: «مَن أتى فراشَه وَهوَ ينوي أن يقومَ يصلِّي منَ اللَّيلِ، فغلَبتهُ عيناهُ حتَّى أصبحَ، كُتِبَ لَه ما نَوى؛ اگر کسی به سمت بستر خواب رفت در حالی که نیتش این بود که برای نماز شب بلند شود، [مثلاً ساعت هم گذاشت،] اما خواب بر او غلبه کرد، ثواب نماز شب برای او نوشته میشود.»
در حدیث دیگری به نقش نیت در جاودانگی مردم در جهنم یا بهشت اشاره شده است. در این حدیث آمده است: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ، لأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا الله أَبَداً، وإِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ، لأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا الله أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وهَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَه تَعَالَى: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ»، قَالَ عَلَى نِيَّتِه؛ دوزخيان در حقيقت بدان سبب در آتش جاويدان ميشوند كه نيّت آنها در دنيا اين بوده كه اگر در آن جاويدان باشند براي هميشه خدا را نافرماني كنند و بهشتيان در حقيقت بدان سبب در بهشت جاويدان ميمانند كه نيّت آنها در دنيا اين بوده كه اگر در آن باقي بمانند براي ابد خدا را اطاعت كنند. پس جاودانگي هر دو گروه به سبب نيتهاست. حضرت سپس آيه «قل كلُ يعمل علي شاكلته» را تلاوت كرد و فرمود: يعني بر پايه نيت خود.»
نیت بایسته
اما این سؤال باقی است که انسان برای اطمینان از صحت عمل خود و رسیدن و قبول آن نزد خداوند متعال چه نیتی باید داشته باشد؟!
آیهای که خواندیم روشن میکند که خداوند خطاب به پیامبر(ص) و از طریق او به همه مردم میفرماید: «قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ* لاَ شَرِيكَ لَهُ» [الأنعام: 162]. این آیه اشاره میدارد که نیت باید دارای دو ویژگی باشد تا عمل انسان مورد قبول خداوند قرار گیرد و عامل به نتایج بایسته آن برسد.
اول: اینکه نیت هر عملی، خدا و قرب به او باشد. این ویژگی مختص عباداتی مانند نماز، روزه، حج، خمس و زکات نیست، بلکه تمام جزئیات زندگی فردی و اجتماعی انسان را در برمیگیرد. این نیت در همه جا باید همراه ما باشد و هدف ما خداوند سبحان باشد نه چیزی دیگر. آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» به همین امر اشاره دارد.
این همان چیزی است که رسول خدا(ص) به ابوذر فرمود: «يا أبا ذرّ، ليكن لك من كلِّ شيء نيّة صالحة،حتى في النوم والأكل؛ اى ابوذر! بايد در هر كارى نيّتى پاك داشته باشى حتى در خوابيدن و خوردن.»
خداوند متعال نیز فرموده است: «وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى* إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى» [اللّيل: 19-20].
خداوند متعال هنگامی که در مورد اهلبیت علیهم السلام سخن میگوید نیز به همین امر اشاره میدارد: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُوراً» [الإنسان: 8 -9].
در حدیث آمده است: «طوبى لمن أخلص لله علمهُ وعملهُ وحبّهُ وبغضهُ وأخذهُ وتركهُ وكلامهُ وصمتهُ وفعلهُ وقولهُ؛ خوشا آن كه عمل و علمش، دوستى و دشمنیاش، انجام دادن و ترك كردنش، سخن و سكوتش و كردار و گفتارش فقط براى خدا باشد.»
و این همان چیزی است که در دعای امام زینالعابدین(ع) میخوانیم: «وَاجْعَلْ هَمَسَاتِ قُلُوبِنَا وَحَرَكَاتِ أَعْضَائِنَا، وَلَمَحَاتِ أَعْيُنِنَا، وَلَهَجَاتِ ألسِنَتِنَا فِيْ مُوجِبَاتِ ثَوَابِكَ؛ و رازهای دلمان و حرکات اعضایمان و نگاههای چشمهایمان و گفتارهای زبانمان را در موجبات ثوابت قرار ده.»
دوم: عمل باید خالص و منزه برای خدا باشد و کسی را با خداوند در آن شریک نگرداند و این همان است که خداوند متعال فرموده است: «لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ» و خدا و پیامبرش ما را به آن فراخوانده است: «قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ» [الزّمر: 11]. خداوند متعال نمیپذیرد که هیچ کس در نیت شریک او باشد و این همان چیزی است که در حدیث قدسی آمده است: «مَن أشْرَكَ بِي في عَمَلِهِ لَن أقْبَلَهُ، إلاّ ما كانَ لي خالِصاً؛ هر كس در عمل خود براى من شريك بياورد، هرگز آن را نپذيرم، مگر عملى را كه خالص براى من باشد.» و در حدیث دیگری میفرماید: «أنا خَيرُ شَريكٍ، مَن أشرَكَ معي غَيرِي في عَمَلٍ عَمِلَهُ لَم أقبَلْهُ إلاّ ما كانَ لي خالِصاً؛ من بهترين شريك هستم. هر كس در كارى كه میکند، شريكى براى من قرار دهد، آن كار را نپذيرم، جز عملى كه خالص براى من باشد.»
اما برای اینکه این امر اتفاق بیفتد، انسان باید در نیت خود دقت کند؛ زیرا ممکن است گیج شود و فکر کند که هدف او فقط خداست، در حالی که هدف چیز دیگری یا کسانی دیگری باشد که به نسبتی شریک خدا قرار دهد. از این رو ما باید مواظب سلامت نیت و صحت عمل خود باشیم تا عمل ما از بین نرود. لازمه آن این است که قبل از انجام هر کاری نیت خود را به خوبی بررسی کنیم. عملی را انجام ندهیم، جز پس از این که اطمینان حاصل کردیم خالص برای خداست. در حدیث آمده است: «تَصْفِيَةُ العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ، وتَخْليصُ النِّيّةِ عنِ الفَسادِ أشَدُّ على العامِلِينَ مِن طُولِ الجِهادِ؛ خالص گردانيدن عمل، سختتر از خود عمل است و پاك كردن نيت از فساد و ناخالصى براى عملکنندگان، از جهاد طولانى دشوارتر است.»
نیت خالص برای خداوند
عزیزان، باید برای رضای خدا نیت خالصانه را تقویت کنیم تا اعمالمان پاک شود و در مجرای خشنودی و خیر خداوند قرار بگیرد و مورد قبول خداوند قرار گرفته و ما به اجر و ثواب آن برسیم. به این ترتیب در برابر شیطان قویتر خواهیم شد و جلوی سلطه او را بر خودمان خواهیم گرفت. خداوند اشاره میدارد که شیطان، خناس است. در فرمایش الهی آمده است: «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» [النّاس: 4]. خناس كسى است كه چون خداى تعالى ياد شود، مىگريزد و او همان کسی است كه مىگويد: «قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ * إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» [ص: 82 – 83] و به جایگاه والایی نزد خداوند میرسیم: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» [فصّلت: 30].
و این تصوير در كربلا در كلام حسين(ع) هنگامی که فرزند شیرخوارش ذبح شد، وجود داشت. فرمود: «تحمل آنچه بر من پیش آمده آسان است؛ چون در برابر دیدگان خداست.» و زبان حال اوست وقتی فرمود: «ألا وَإنَّ الدَّعيَّ ابنَ الدَّعيِّ قَد رَكَّزَ بَينَ اثنَتينِ بَينَ السُلَّهِ وَالذِلَّةِ وَهَيهاتَ مِنّا الذِلَّةُ؛ هان! اين حرامزاده پسر حرامزاده مرا ميان دو چيز مخيّر كرده است: ميان شمشير و تن دادن به خوارى؛ و هيهات كه ما تن به ذلّت و خوارى دهيم.»
و زبان حال حسین(ع) است که فرمود:
إلهي تركتُ الخلق طُرًّا في هواكَ
وأيتمْتُ العيالَ لكي أراكَ
فلو قطَّعتَني بالحبِّ إرْباً
لَما مالَ الفؤادُ إلى سواكَ
اي خدا! از همه كس، از همه چيز در راه تو گذشتم و براي ملاقات تو از همه وابستگان چشم پوشيدم. اي خدا! اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم، دل من به سوي غير تو تمايل نخواهد كرد.
و این زبان حال همه کسانی است که در کربلا بودند.
خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
ای بندگان خدا، شما و خودم را به همان چیزی سفارش میکنم که از رسول خدا(ص) ذکر شده است. فرمود: «إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ أنْبَتَ اللّه ُ لِطائفةٍ مِن اُمّتي أجْنِحَةً، فيَطيرونَ مِن قُبورِهم إلى الجِنانِ يَسْرَحونَ فيها و يَتَنعَّمونَ كيفَ شاؤوا، فتَقولُ لهُمُ المَلائكَةُ: هَل رَأيْتُم حِسابا؟ فيقولونَ: ما رَأينا حِسابا، فيقولونَ: هَل جُزْتُم على الصِّراطِ؟ فيقولونَ: ما رَأينا صِراطا، فيقولونَ لَهُم: هَل رَأيْتُم جَهَنّمَ؟ فيقولونَ: ما رَأيْنا شَيئا، فتقولُ المَلائكَةُ: مِن اُمّةِ مَن أنتُم؟ فيقولونَ: مِن اُمّةِ محمد صلى الله عليه و آله فيقولونَ: نَشَدْناكُمُ اللّه َ، حَدِّثونا ما كانَتْ أعْمالُكُم في الدُّنيا؟ فيقولونَ: خَصْلَتانِ كانَتا فِينا، فَبلّغَنا اللّه ُ هذهِ المنزِلَةَ بفَضْلِ رَحمَتِهِ، فيقولونَ: و ما هُما؟ فيقولونَ: كُنّا إذا خَلَونا نَسْتَحي أنْ نَعْصِيَهُ و نَرْضى باليَسيرِ مِمّا قَسمَ لَنا، فتقولُ المَلائكَةُ: يَحِقُّ لَكُم هذا؛ در روز رستاخيز، خداوند براى گروهى از امّت من بالهایی میرویاند كه با آنها از گورهاى خود به بهشت پرواز میکنند و در آن به گشتوگذار میپردازند و هرگونه بخواهند از نعمتهایش برخوردار میشوند. فرشتگان از آنها پرسند: آيا حسابرسى شديد؟ جواب دهند: ما حسابى نديديم. پرسند: آيا از صراط گذشتيد؟ پاسخ دهند: ما صراطى نديديم. پرسند: آيا دوزخ را ديديد؟ پاسخ دهند: ما چيزى نديديم. فرشتگان گويند: شما از امت كه هستيد؟ پاسخ دهند: از امت محمد(ص). فرشتگان گويند: شما را به خدا سوگند میدهیم به ما بگوييد كه اعمال شما در دنيا چه بود؟ پاسخ دهند: دو خصلت در ما بود كه خداوند به فضل رحمت خود ما را بدين مقام رساند. پرسند: آن دو خصلت كدام است؟ گويند: ما در خلوت و تنهايى خود از معصيت خدا شرم میکردیم و به همان اندك روزیای كه قسمت ما شده بود خرسند بوديم. پس فرشتگان گويند: اين مقام حقّ شماست.»
عزیزان، ما بیش از هر زمان دیگری محتاج استفاده از این دو رفتار هستیم. باید از خدای متعال شرم کنیم که خدا ما را ببیند و ما در حالت عصیان او باشیم. همانکه غرق در نعمتها، عطاها و فضل او هستیم. او که خیرخواه ماست و ما باید به قسمت او راضی باشیم؛ زیرا او هر چه دارد نیکو است، هیچ کس بیشتر از او مواظب ما نیست، حتی اگر ما را مبتلا کند؛ زیرا آنها عامل ایمن ماندن از نافرمانی خدا و منبع اطمینان بخشی برای ما هستند. به طوری که با این کار آگاهتر، مطمئنتر و در رویارویی با چالشها تواناتر خواهیم شد.
منتظر گفتگو هستیم
با انتخابات ریاست جمهوری شروع میکنیم که بحث در مورد آن در این مرحله متوقف شد و منتظر گفتگویی هستیم که به لبنانیها قول داده بودند تحت نظارت فرانسه انجام خواهد شد. امیدواریم با این گفتگو کشور از وضعیت رکودی که عواقب آن به درد و رنج مردم ختم نمیشود، بلکه ارکان قدرت را تهدید کرده، کشور و ثبات آن را تهدید میکند رهایی یابد. میترسیم که این مرحله مرحله فشار بر لبنانیها باشد تا آنها را برای پذیرش گزینه مورد نظر خارجیها وادار کنند. برخی از نشانههای آن به صورت تهدید به تحریم، چه از سوی کمیته پنجگانه و چه از سوی کمیته خارجی کنگره آمریکا آغاز شده است.
در همین زمان، پس از روی کار آمدن معاون اول بانک مرکزی، کشور وارد مرحله جدیدی از نظر مالی و پولی شده است. مرحلهای که با تمام شدن موجودی ارزهای عمده، مرحله طوفانی همراه با چالشهاست. آنچه باقی میماند ذخیره احتیاطی است که نباید به آن دست زد.
استقبال از تصمیم معاون بانک مرکزی
در این راستا باید از تصمیم معاون بانک مرکزی استقبال کنیم که اشاره داشت وی سیاستهای قبلی رئیس بانک مرکزی را که کشور را به وضعیت کنونی رسانده، ادامه نخواهد داد و دولت تحت شرایط خاصی میتواند تأمین هزینههای خود از بانک مرکزی استقراض کند و از این طریق میخواهد باقیمانده پول سپردهگذاران در بانک مرکزی را حفظ کند؛ اما در صورت عدم همکاری بین دولت موقت و مجلس، این امر اتفاق نمیافتد. در حالی که ممکن است رقابتی که فعلاً شاهد آن هستیم و طرفهای مختلف توپ را به زمین یکدیگر میاندازند، ممکن است کشور را به بنبست بکشاند و دولت نتواند به تعهدات خود، بهویژه در پرداخت حقوق و تأمین نیازهای دولت عمل کند.
بار اضافی بر دوش شهروندان
اما در مورد بودجه ارائه شده به شورای وزیران باید گفت: تصمیمات نشان میدهد که این بودجه با بودجههای پیشین متفاوت است و قصد دارد با تحمیل بار اضافی بر دوش لبنانیها، کسری خود را از جیب لبنانیها پر کند. در حالی که مردم همچنان در زیر بارهای گذشته قرار دارند. این را در تصویب افزایش ده برابری قیمت اشتراک برق شاهد هستیم. هرچند که ساعات جریان برق از چهار ساعت بیشتر نیست ولی تعرفههای مکالمات بینالملل و اینترنت هفت برابر شده است. در حالی که حقوق کارمندان و کارگران هنوز مثل سابق است.
در اینجا همان چیزی را که قبلاً گفتیم تکرار میکنیم که دولت حق دارد برای تأمین منابع خود، بهویژه با توجه به کسری موجود مالیات وضع کند؛ اما به شرط این که به وظایف خود در رفع مشکلات مردم در حوزههای بهداشت، آموزشوپرورش و مراقبتهای اجتماعی عمل کند و میزان توان تحمل مردم را در نظر بگیرد و در این بودجه، برنامهای را برای احیای وضعیت اقتصادی و سرعت دادن به حرکت چرخ آن و بهویژه در نحوه بازگرداندن پول سپردهگذارانی که وظیفه دولت است در هر بودجهای مراقب حقشان باشد، لحاظ کند.
نبرد در عین الحلوه
در همین زمان، بار دیگر وضعیت امنیتی مهار نشده در اردوگاه عین الحلوه در حال وقوع است. از بابت اهداف و عواقب آن برای لبنان هراسهایی وجود دارد و بر ناامیدی و رنج مردم فلسطین افزوده است. ما موافق همه صداهایی هستیم که از طرفهای درگیر خواستهاند آتشبس مورد توافق را اجرا کنند و جدا تلاش کنند تا دلایل درگیری را بررسی و مسئولان این قضیه را مورد بازخواست قرار دهند تا جلوی اینگونه کارها گرفته شود.
سالروز انفجار بندر
اما در مورد سالگرد انفجار خونین بندر که باعث ویرانی عظیمی شد، تقریباً کل پایتخت را تهدید کرد و صدها کشته و زخمی به دنبال داشت، سومین سالگرد وقوع این فاجعه را گرامی میداریم. فاجعهای که هنوز در هالهای از ابهام است و حقیقت آنچه اتفاق افتاده، هنوز مشخص نشده، جراحات ناشی از آن التیام نیافته و خسارات آسیب دیدگان این فاجعه جبران نشده است. در حالی که به خانوادههای قربانیان تسلیت میگوییم و برای مجروحان، شفا و برای شهدا رحمت مسئلت میکنیم، بار دیگر درخواست میکنیم تا موانعی که باعث میشود دستگاه قضایی نتواند به وظایف خود در کشف ابهامات این موضوع و مسئول آن، برداشته شود و به دور از سیاستزدگی و ملاحظات طایفهای و فرقهای، عمل کند. این حق لبنانیها و خانوادههای قربانیان است که حقیقت را بدانند و عاملان آن محاکمه شوند تا فاجعهای که تا متن کشور را مورد اصابت قرار داد، تکرار نشود.
هدف قرار دادن مسجدالاقصی
باید به تهاجمات مکرر شهرکنشینان به مسجدالاقصی که با پوشش مستقیم نیروهای اشغالگر انجام میگیرد، بپردازیم. از جهان اسلام میخواهیم که به مسئولیت خود در قبال مسجدی که اولین قبله و سومین حرم شریف مسلمانان عمل کند. نباید بگذارند تا دشمن جهت زمینهسازی برای نابودی کامل مسجدالاقصی، نقشه خود را برای تقسیم زمانی و مکانی آن عملی کند. در همین زمان عملیات قهرمانانهای را در کرانه باختری و دره رود اردن رخ داد میستاییم. این عملیات نشاندهنده سرزندگی و میزان دلبستگی این مردم به سرزمین خود و تمایلشان برای فداکاری جهت احیای حقوق مشروعشان است.
تیراندازی باید متوقف شود
در پایان به دانشآموزان موفق در امتحانات پایانی دوره متوسطه در تمامی شاخهها و خانوادههایشان تبریک میگوییم و برایشان آرزوی موفقیتهای بیشتر داریم تا ستونها و قوت این کشور باشند. درعینحال با جدیت تمام میخواهیم رسم تیراندازی که منجر به تلفات میشود، متوقف شود. در آخرین تیراندازی کودکی مورد اصابت قرار گرفت و اکنون بین مرگ و زندگی قرار دارد. این تیراندازیها مناسبتهای شادی و افتخار را به مناسبتهای ترس و نگرانی تبدیل کرده است.