بسم الله الرحمن الرحیم
13 شعبان 1445 برابر با 4 اسفند 1402 و 23/02/2024 م
انتظار ظهور امام مهدی(عج)؛ مسئولیت یاری عدل و حق
مطالب مهم خطبه اول: سالروز ولادت حضرت حجت(عج) / اعتقاد به امام غایب / مسئولیت اجرای عدالت / پیامد انحراف از عدالت / نقش مطلوب ما.
مطالب مهم خطبه دوم: طرحی برای آواره کردن مردم غزه / پروژه یهودیسازی مسجدالاقصی / دشمن حملات خود را گسترش میدهد / انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای بحران.
خطبه اول:
خداوند سبحانه و تعالی در کتاب عزیز خود میفرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(النّور: 55) صدق الله العظيم.
سالروز ولادت حضرت حجت(عج)
پانزدهم شعبان، سالروز میلاد معطر خاتم سلسله مبارکه ائمه اهلبیت(ع) است. کسانی که خداوند متعال خواسته تا منادیان به سوی او و مایه امنیت از گمراهی و انحراف باشند. او امام محمد بن حسن عسکری(ع) صاحب عصر و زمان(ارواحنا لمقدمه الفداء) است.
امامی که به دست و تحت رهبری او، وعده الهی موجود در آیهای که در ابتدای خطبه خواندیم، تحقق خواهد یافت و به وسیله او اراده خداوند متعال محقق میشود که با این آیه آن اشاره کرده و فرموده است: «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» و هنگامی که فرمود: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» و او کسی است که به دست او عدالت همهجانبهای که بشریت آرزو دارد و به آن چشم دوخته است محقق میشود.
روایات شریف هم بر این حقیقت دلالت دارند، چنانکه در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است: «لا تذهبُ الدُّنيا حتَّى يملكَ العربَ رجلٌ من أهلِ بَيتي، يواطئُ اسمُهُ اسمي، وكنيته ككنيتي، يملأُ الأرضَ قِسطاً وعدلاً، كما ملئت ظُلمًا وجَوراً؛ دنیا ختم نمیشود تا مردی از اهلبیت من که نامش با نام من و نامش یکی است و کنیه او همانند کنیه من است بر عرب فرمانروایی یابد، زمین را پر از عدل و داد میکند، همانگونه که پر از ظلم و ستم شده است.»
رسول خدا(ص) خصوصیات او را اینگونه بیان میکند و میفرماید: «القائِمُ مِنْ وُلْدِي، اسْمُهُ اسْمِي، وكُنْيَتُهُ كُنْيَتِي، وَشَمائِلُهُ شَمائِلي، وَسُنَّتُهُ سُنَّتِي، يُقِيمُ النَّاسَ عَلى مِلَّتِي وَشَريعَتي، وَيَدْعُوهُمْ إلى كِتابِ رَبّي(عزَّوجلَّ)؛ قائم از نسل من است، اسمش اسم من، کنیه او کنیه من، سیمای او سیمای من است و سنت او سنت من است، مردم را بر اساس دین و شریعت من استوار میگرداند آنان را به کتاب خدای من(عزوجل) فرامیخواند.»
اعتقاد به امام غایب
در اینجا ممکن است این سؤال پیش بیاید که: چگونه به امامی که از چشم شما غایب است و عمری طولانی داشته و آنقدر طول میکشد تا خداوند اجازه خروج او را بدهد، ایمان دارید؟!
پاسخ آن این است که ایمان ما به این حضرت بر اساس راستی وعده خداوند متعال است. طبق آیاتی که در کتاب عزیز او آمده است، کتابی که باطل از پیش و پس بر آن وارد نمیشود. چون او کسی است: «وما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» و احادیث متواتر از رسول خدا(ص) و آنچه از ائمه اهلبیت(ع) نقل شده، به تولد و ادامه حیات آن حضرت تا زمانی که خداوند به او اجازه خروج دهد اشاره داشتهاند و ما به حکمت و قدرت خداوند متعال ایمان داریم و او کسی است که هیچ چیز در زمین و آسمان او را ناتوان نمیکند و او بر همه چیز تواناست.
مسئولیت اجرای عدالت
امروز که در حال و هوای این ولادت خجسته هستیم، همواره این سؤال پیش میآید که در دوره غیبت نقش بایسته ما چیست؟ آیا هرگاه دچار انحراف و ظلم و فساد یا منکر شدیم، به انتظار کشیدن برای او و دعا کردن برای تعجیل در فرج او بسنده کنیم و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای رفع ظلم و فساد و برپایی عدالت را به او واگذار کنیم؟ یا این که مثل خیلیهای دیگر خود را به جستجوی نشانههای زمان ظهور مشغول کنیم و در آن غرق میشویم؟ این همان چیزی است که از آن نهی شدهایم و به انکار آن دعوت شدهایم، چنانکه در احادیث بسیاری آمده است که با قاطعیت نشان میدهند که تعیین وقت کنندگان دروغ میگویند.
آنچه باید به آن اهتمام داشته باشیم و مورد توجه قرار بدهیم، انجام مسئولیتی است که بر دوش ماست و امام(عج) نیز برای رسیدن به آن تلاش خواهد کرد و او و همراهانش برای آن فداکاری خواهند نمود و آن تحقق عدالت است. همان عدالتی که او برایش تلاش خواهد کرد و ما در انجام این رسالت بزرگ، افتخار همراهی او را پیدا کنیم.
در این روز که برای ما روز جهانی عدالت است، میخواهیم این ارزش همیشه در خودمان وجود داشته باشد، این که در خانههایمان عادل باشیم، شوهر با همسرش، زن با شوهرش و با فرزندانمان، همسایگان و اطرافیانمان. این که در گفتار، تصمیمات، مواضع و قضاوتهایمان و حمایت و رد افراد، موقعیتها و جریانها عادل باشیم و در هیچ یک از اینها تابع هوس، عاطفه، یا منافع فردی، خانوادگی، قبیلهای یا حزبی یا نفرت، دشمنی، یا اختلاف در دین و مذهب نباشیم و برای برقراری عدالت در زندگی سطح افراد، گروهها یا کشورها تلاش کنیم و در کنار هر امر عدالت محور و هر کسی که پرچم آن را به دوش میکشد، باشیم، صرف نظر از اینکه چالشها چقدر بزرگ و هزینهها چقدر زیاد باشند و تکیهگاه همه کسانی باشیم که در برابر ظلم و فساد ایستادهاند، حتی اگر ظالم و مفسد از طایفه و مذهب و موقعیت سیاسی خودمان باشد.
پیامد انحراف از عدالت
عزیزان، عدالت همان هدفی است که رسالتهای آسمانی برای آن آمدهاند. هنگامی که خداوند متعال فرمود: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» این همان چیزی است که خداوند متعال ما را به آن دعوت کرده است، هنگامی که میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ».
و خداوند متعال فرمود: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ».
خداوند متعال به ما نسبت به عواقب انحراف از راه خود با تکیه بر ستمگران و حمایت از آنان و کمک به هر وسیلهای که باشد، هشدار میدهد و میفرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ».
در حديث آمده است: «مَنْ رَأَى سُلْطَانًا جَائِرًا مُسْتَحِلًّا لِحُرَمِ اللَّهِ نَاكِثًا لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفًا لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ فَلَمْ يُغَيِّرْ مَا عَلَيْهِ بِفِعْلٍ وَلَا قَوْلٍ كَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مُدْخَلُهُ؛ هر مسلمانی با سلطان ستمگری مواجه شود که حرام خدا را حلال میکند و پیمان الهی را در هم میشکند و با سنت پیامبر(ص) به مخالفت برخاسته و در میان بندگان خدا، راه گناه و دشمنی در پیش گرفته است، ولی او در مقابل چنین حاکمی، با عمل یا با گفتار، اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که این فرد را به جایگاه همان طغیانگر داخل کند.»
در وصیت امیرالمومنین(ع) به فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) میفرماید: «وَ قُولَا بِالْحَقِّ، وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ، وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ حق را بگوييد و براى پاداش الهى عمل كنيد و دشمن ستمگر و ياور ستمديده باشيد.»
وقتی از عدالت صحبت میکنیم، فقط از عدالت ورزی با مسلمانان صحبت نمیکنیم، بلکه منظور ما عدالت جامع و فراگیری است که بین این دین و آن دین، این مذهب و آن مذهب فرقی نمیگذارد و عدالت حتی شامل کسانی میشود که به خدا ایمان ندارند.
این همان چیزی است که خداوند متعال به آن اشاره میکند و میفرماید: «لَايَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» و در حدیث آمده است: «إنَّ الله أوحى إلى نبيّ من أنبيائه، في مملكة جبَّار من الجبّارين، أن آت هذا الجبَّار وقل له: إنِّي لم أستعملك على سفك الدّماء واتخاذ الأموال، وإنما استعملتك لتكفَّ عني أصوات المظلومين، فإنِّي لن أدع ظلامتهم وإن كانوا كفّاراً؛ همانا خداوند عزوجل بن يكى از پيامبران خود كه در يكى از كشورهاى گردنكشان بود، وحى نمود كه نزد آن گردنكش رفته و به او بگو: تو را حاكم بر مردم نگردانيدم تا خونريزى كرده و اموال مردم را بگيرى. تو را حكومت دادم تا صداى مظلومان را از من بازداری و بدون شك از ستمى كه به آنان شده است نمیگذرم، گرچه كافر باشند.»
عدالت چیزی است که به زندگی ارزش میبخشد، دلیل توسعه و پایداری آن است، بدون آن ثبات و امنیت حاصل نمیشود و راه الی الله است. در حدیث آمده است: «عَدْلُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَبْعِينَ سَنَةً قِيَامٍ لَيْلُهَا وَ صِيَامٍ نَهَارُهَا؛ یک ساعت عدالت ساعت بهتر از شصت سال عبادت است که شبهایش به شبزندهداری و روزهایش به روزه گرفتن سپری شده باشد.»
نقش مطلوب ما
از این رو از ما خواستهاند که منتظر او باشیم و در هر زمان از ژرفای قلب برای تعجیل فرج او دعا کنیم و این که در زمره سربازان و یاوران و مدافعانش و شهیدان پیش روی آن حضرت باشیم. البته، این انتظار، انتظار نشستگان و گریه کنندگان بر وضعیت ظالم و فاسد نیست، آنهایی در برابر دردها و رنجهای خود دست روی دست میگذارند. بلکه برای او دعا میکنیم و به وظیفه خود عمل میکنیم. این که باید در تمام آن میدانهایی که آن حضرت حاضر است، حضور داریم و خواهیم داشت. اگر خداوند متعال ما را دوست داشت و ما را از نعمت بزرگی که همان برکت حضور و ظهور او در این عصر است، برخوردار کرد، خدا را شکر میکنیم و همراهی با او را ادامه میدهیم و از رهبری او بهره خواهیم جست و اگر چنین نشد، با زمینهسازی برای اهداف آن حضرت، در زمره سربازان و یاران و یاریگران آن او قرار خواهیم گرفت؛ زیرا سربازان و یاران و یاریگران او در طول زمان کسانی هستند که در روش او که همان روش رسول خدا(ص) است، تلاش میکنند.
لذا عزیزان، وقتی از خدای متعال میخواهیم که در ظهور آن حضرت تعجیل کند، باید مطمئن باشیم در راهی هستیم که او در پیش خواهد گرفت نه در راه دیگر و آمادهایم مسئولیتی را که او بر دوش ما قرار میدهد، به عهده بگیریم. البته اگر خداوند به ما توفیق عنایت کند که شامل همه جزئیات و عناوین زندگی میشود.
و چون از این قضیه اطمينان پيدا كرديم ميتوانيم بگوييم: «اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ، وَاكْحُلْ نَاظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ… وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَأَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُكْ بِي مَحَجَّتَهُ، وَأَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ، وَأَحْيِ بِهِ عِبادَكَ، بِرَحْمَتِـك يـا أرحم الرّاحمين»
خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
ای بندگان خدا، به شما و خودم توصیه میکنم که شب نیمه شعبان را احیا کنیم. شب مبارکی که روایات اشاره میکنند یکی از بهترین شبها بعد از شب قدر است که خداوند در آن فضل خود را به بندگانش میبخشد و با فضل خود آنها را میآمرزد، شبی است که خداوند متعال بر خود مقرر داشته است که در آن درخواست کنندهای را از خود نراند مگر اینکه درخواست معصیت باشد.
رسول خدا(ص) اهتمام داشت که این شب را با عبادت احیا بدارد. یکی از همسران ایشان احیای آن حضرت را اینگونه تعریف میکند و میگوید که شبی (نیمهشب پانزدهم شعبان) رسول خدا را گم کردم و او را در محراب عبادتش یافتم که دعا میکند و نماز میخواند و ذکر خدا میگوید و قرآن میخواند و در طول شب چنین بود تا این که صبح دمید.
عزیزان، باید به رسول خدا اقتدا کنیم و از فرصت این شب استفاده کنیم و در این شب خدا دعا کنیم و نماز بخوانیم و قرآن و آنچه را در کتب ادعیه آمده است، بخوانیم تا این که برکات و خوبیهایش را از دست ندهیم؛ زیرا ما بیش از همه محتاجیم که رابطه خود را با خدا تقویت کنیم و به ثواب او برسیم و به درگاه او تضرع کنیم تا بلا را از ما دفع کند، دغدغههایمان را برطرف نماید و آینده ما بهتر از گذشته آن قرار دهد و ما برای رویارویی با چالشها تواناتر شویم.
طرحی برای آواره کردن مردم غزه
از غزه آغاز میکنیم، جایی که دشمن صهیونیستی همچنان به اجرای طرح آواره کردن مردم آن ادامه میدهد که اکنون در گزارشهای سازمان ملل و سازمانهای بینالمللی به آن اشاره شده است و کار برای دستیابی به آن دیگر محدود به کشتار و کشتار نیست. بیمارستانها، مدارس، دانشگاهها، مساجد، تأسیسات اقتصادی و زیرساختها را ویران میکند، بلکه فراتر از آن به دنبال سیاست گرسنگی و تشنگی است که بیش از دو میلیون نفر را تهدید میکند.
متأسفانه همه اینها در مقابل دیدگان جهانی رخ میدهد که به رنج این مردم و قحطی کشنده آنها پشت کرده است و اگر حرفی میزند به فراخواندن این رژیم به آتشبس و بازکردن کریدورهای بشردوستانه بسنده میکند، بدون اینکه هیچ فشار واقعی بر آن وارد شود، بلکه میبینیم جهان با تمام ابزارهای نظامی، امنیتی و مادی به حمایت از این رژیم ادامه میدهد و پوشش سیاسی و قانونی برای آن فراهم میکند که مانع از هرگونه تصمیمگیری علیه آن و حتی آتشبس میشود. چیزی که در وتوی آمریکا شاهد بودیم که نگذاشت شورای امنیت برای توقف ماشین کشتار اسرائیل قطعنامهای را که توسط الجزایر ارائه شده بود، تصویب کند.
اگر اکنون تلاشهایی صورت میگیرد، باز هم متوقف بر شروط دشمن است که بر آتشبس موقت اصرار دارد تا بتواند زندانیان خود را بازگرداند و فشار مردمی فزایندهای را که از سوی خانوادههای اسرا بر آن وارد میشود، کاهش یابد. بدون این که تأمین کننده نیازهای مردم فلسطین که به دنبال دستیابی به آتشبس نهایی هستند که به رنجشان پایان میدهد و به مردم نوار غزه اجازه میدهد تا به خانهها و محلهای زندگی خود بازگردند.
همزمان با مواجهه با آنچه در حال رخ دادن است، مجدداً از کشورهای عربی و اسلامی میخواهیم که موضع واحد عربی و اسلامی همراهی با مردم فلسطین را اتخاذ کنند و با سیاستی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن مقابله کنند و با تمام امكانات حمايتي از آنها حمایت کنند و آنها را در رنج خود تنها نگذارند و اين بر اساس مبانی عربی و اسلامی است كه میگوید: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم؛ کسى که صداى انسانى را بشنود (مرد باشد یا زن یا سالخورده یا کودک یا حتی مسلمان هم نباشد) که فریاد میزند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.»
چه بسیار مردمی که امروز فریاد میزنند و از مسلمانان کمک میخواهند، چه در غزه، چه در کرانه باختری و چه در سرتاسر فلسطین تا هر چه سریعتر آنها از دست دشمنشان نجات دهیم، گرسنگیشان را برطرف کنیم و از جانشان حمایت کنیم.
مایه تأسف است که شاهدیم کشورهای غیرعربی و غیراسلامی حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام میکنند و از همه ملاحظات و فشارهایی که ممکن است از سوی این رژیم و حامیانش بر آنها وارد میشود، عبور میکنند. چنین موضعی را اخیراً از رئیسجمهور برزیل شاهد بودیم که جرئت کرد و حملات دشمن صهیونیستی را به عنوان نسلکشی توصیف کرد و اینکه آنچه که رژیم صهیونیستی انجام میدهد شبیه آن چیزی است که نازیها در طول جنگ جهانی دوم انجام دادند.
در رویارویی با نقشههای دشمن صهیونیستی همه امیدها به ملت فلسطین است که هر روز علیرغم تمام فداکاریها و دردهایی که میکشند، ویرانیهایی که در معرض آن هستند و سیاست گرسنگی و تشنگی، به سرزمین خود چسبیدهاند و در آن پایمردی میکنند.
پروژه یهودیسازی مسجدالاقصی
در فلسطین میمانیم تا از جهان اسلام بخواهیم موضعی قاطع برای مقابله با تصمیم این رژیم مبنی بر جلوگیری از ورود جوانان فلسطینی به مسجدالاقصی اتخاذ کنند که در صورت تصویب، باعث میشود تا رژیم صهیونیستی بتواند پروژه خود را برای یهودی کردن مسجدالاقصی، با خالی کردن آن از نمازگزاران و مدافعانش اجرایی کند.
دشمن حملات خود را گسترش میدهد
به لبنان میرسیم، جایی که دشمن صهیونیستی در حال گسترش حملات خود به آن است، به طوری که دامنه تجاوزات آن به حومه شهر صیدا رسیده است و غیرنظامیان اعم از کودکان و زنان را در خانهها، ساختمانهای مسکونی و مراکز اقتصادی و بهداشتی را هدف قرار میدهد. این تجاوزات با تهدیدات وزیر دفاع آن برای هدف قرار دادن بیروت و بقیه مناطق لبنان نیز همراه شده است. ما در عین حال که به همه فداکاریهایی که در این راه صورت گرفته درود میفرستیم و درخواست خود را برای اتخاذ موضع واحد لبنانی برای مقابله با این رژیم، جلوگیری از ادامه تجاوزات آن به کشور و پرهیز از چیزهایی که وحدت داخلی را تهدید میکند، تکرار میکنیم. همه باید در برابر آنچه حاکمیت لبنان را تهدید میکند، در کنار هم بایستند. هرچند ما هنوز مطمئن هستیم که دشمن جرئت آغاز یک جنگ همهجانبه را نخواهد داشت؛ زیرا از هزینه هنگفتی که در صورت انجام این کار متحمل خواهد شد، واقف است و هنوز هم از تجاوزات خود به غزه فارغ نشده و هنوز چراغ سبز کشورهای حامی خود را برای جنگ با لبنان ندارد؛ اما ما باید مراقب خیانت دشمن و دست زدن به یک ماجراجویی پیش بینی نشده باشیم.
انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای بحران
اما در مورد داخل لبنان، جایی که تلاشهایی برای حل و فصل موضوع انتخابات ریاستجمهوری از داخل و خارج انجام میشود، ما بر اهمیت هر تلاشی که منجر به یافتن راهی برای خروج از چالشهای پیش رو شود، تأکید میکنیم و امیدواریم که تمام موانع این مسیر که تا هنوز دست نیافتنی به نظر میرسد، برطرف شود.
در خاتمه با صداهایی که در سطوح مختلف شنیده میشود، همراه میشویم و خواستار برخورد جدی با بحرانهای مالی هستیم؛ زیرا میترسیم در صورت عدم رسیدگی به آنها بر ثبات کشور تأثیر منفی بگذارد. باید از این مجموعه مالیاتهای جدیدی که از طریق بودجه تصویب شده، عقبنشینی شود؛ چون این بودجه واقعیت مردم را در نظر نگرفته است که اکثریت قاطع آنها به زیر خط فقر سقوط کردهاند و بنابراین ما خواستار چارهاندیشیهای متفاوتی هستیم که واقعیت مردم و آینده کشور، اقتصاد و امنیت اجتماعی آن را در نظر بگیرد.