هنگامي که از غير اعلم تقليد ميکنيد، يکي از دو شيوه را بکار ميبريد:
شيوه اول: اينکه مرجع اعلم، فتوي دهد به اينکه جايز است از غير اعلم، تقليد نمود، پس در اين فتوي از او تقليد ميکنيد.
شيوه دوم: اينکه اساس تقليد را، نظر خود- که از جمله عقلايي هستيد که درباره رجوع به اهل خبره در مسائل مختلف اتفاق نظر دارند، ولو اهل خبره اعلم نباشند- قرار دهيد، البته اين بر اساس قاعده اي است که ميگويد درچنين مسألهاي، تقليد واجب نيست، بلکه به نظري که عقلا برآن اتفاق نظر دارند، عملکند.