* ربا زمانى است كه در قرارداد قرض، شرط شود. اما اگر شرط نشود ربا نيست و گرفتن چنين بهره اى حرام نيست. در حديثى از امام محمد باقر(عليه السلام) آمده است: «خير القرض ما جرّ منفعة» ( وسايل الشيعه، ج18، ص355، روايت 23835.) «بهترين قرض آن است كه منفعتى به دنبال داشته باشد». مقصود از اين منفعت سودى است كه قرض گيرنده به قرض دهنده با رضايت خاطر مى پردازد. امام(عليه السلام) مى گويد: «جاء الربا من قبل الشرط و انما تفسده الشروط»( همان، ج18، ص190، روايت 23463.) «ربا از پى شرط مى آيد و شرط گذارى، بهره را فاسد مى كند».
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
* آيا هرگونه بهره اى كه در مقابل قرض گرفته شود رباست و يا فقط زمانى كه شرط شود رباست؟
بازار