* در واقع نه حزب گرايى بلكه تعصب مايه پراكندگى و چندپارگى است. كسانى كه با چنين زبانى سخن مى گويند با احزاب متعصب رويارو بوده اند. به تصور ما فرقى بين تعصب حزبى و تعصب شخصى نيست. مى بينيم كه بعضى از افراد مردم را به تعصب ورزيدن نسبت به خود فرا مى خوانند اما در عين حال تعصب مردم به حزب را منفى مىشمارند. طبيعى است كه تعصب مردم نسبت به شخص، نهايتاً به پرستش شخص مى انجامد، به ويژه اگر چنين شخصى امتداد و زمينه اى در متن توده مردم و جامعه اسلامى نداشته باشد. بنابراين فرق است بين ردّ حزب گرايى و ردّ تعصب، چه تعصب حزبى باشد يا طائفه اى و يا شخصى و...
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
* پاسخ شما به نظريه اى كه حزب گرايى را مايه پراكندگى و چندپارگى جامعه مى داند چيست؟
روابط