* حتماً بايد عده نگه دارد. زيرا مسأله عده كه در آن استراحت رحم لحاظ شده است و عموميت دارد از جهت احتياط در حالاتى است كه گاه حكمتش را همه مردم درنمى يابند. مى دانيم كه احكام شرعى، با ملاحظه وضعيت عمومى وضع شده و نه اين كه براى هر مورد به طور ويژه نسخه جداگانه اى پيچيده شود. بنابراين به نظر ما عده شامل همه حالاتى مى شود كه حاملگى در آن ممكن و محتمل باشد هر چند عوارض خارجى در برخى موارد اقتضاى عقيمى دارد. زيرا شارع عده را در همه حالات واجب گردانيده است. آنچه كه در موضوع عده مورد توجه است حالات نوعى است و نه حالات شخصى و فردى. تنها زن يائسه و زنى كه با او آميزش جنسى نشده است، عده ندارد.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
* آيا زن جوانى كه بر اثر بيمارى يا جراحت منجر به عقيمى دايم، نازا است، بايد عده طلاق را نگه دارد؟
مسائل جنسی