* انتخابات لزوماً به معنى بيعت مصطلح نيست. زيرا بيعت به معناى اصطلاحى اش تنها با صاحب امر (ولى امر) كه امر خلافت، رياست، امامت يا نبوت را عهده دار مى شود، صورت مى پذيرد. بيعت با شخصى كه مى خواهد جايى را در مجلس قانونگذارى به دست آورد و قوانين و معاهدات و پيمان هاى مردم را با ديگران وضع و تدوين كند، معنا ندارد. انتخاب از سوى انتخاب كننده به معنى وكالت است و نامزد پيروز، وكيل مردمى است كه او را برگزيده اند. بنابراين در انتخابات، وكالت صدق مى كند. اما همين وكالت هم در درون خود مفهوم بيعت را نهفته دارد. زيرا كسى كه با ديگرى به صورت مطلق بيعت مى كند، حكومت را به صورت مطلق به او واگذار مى كند. مردمى هم كه وكالت مطلق به نامزدى مى دهند به او اين حق را مى دهند كه در امورشان هرگونه خواست تصميم گيرى كند و معاهدات و پيمان هايى را كه مربوط به زندگى عمومى مردم است و او صلاح در امضاى آن مى بيند، امضاء كند.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
* آيا رأى گيرى و انتخابات در شريعت اسلامى به منزله بيعت است؟
انتخابات