کسي که مجتهد نباشد بايد براي اعمال عبادي خويش در مسائل شرعي حجتي به دست آورد، چنين امري با رجوع به مجتهد عادلي که عمل استنباط را انجام داده باشد، تأمين ميگردد، حتي در مسأله عمل به نظر مشهور فقها، نميتوان به اطميناني که پايه علمي نداشته باشد روي آورد. چنين تصوّري متأثر از يک نوع موضع گيري نفساني است؛ کما اينکه نظر اکثريت، هميشه به معناي نزديک بودن به واقعيت نيست. اين به اضافه اينکه در موارد اختلاف، که رأيي نسبت به رأي ديگر شهرت بيشتري نداشته باشد، چاره اي جز رجوع به راي فقيه خاصي نيست.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
آيا جايز است که از فقيه واحدي تقليد ننمايم، بلكه نظري را كه، نظر اکثر فقهاي جا
معنای تقلید