مادامي که مجتهد متجزي، ملکه اجتهاد را به دست آورده، تجزّي نزد او، در خود ملکه اجتهاد نيست، بلکه در عدم وجود فرصتي در استفاده از آن در همه موارد و يا اغلب آنها است، لذا شايد بتوان گفت که تقليد از مجتهد متجزّي حتي با وجود مجتهد مطلق صحيح است، و مادامي که ميتوان از او در مسائلي که مجتهد است تقليد نمود، پس لازم است که مقدار قابل توجهي ازمسائل را داشته باشد، لذا کسي که يک يا دو حکم را استنباط کند نميتوان او را به عنوان مرجع تقليدي که ميتوان از او تقليد کرد، معرفي کنيم؛ حتي اگر هم داراي قدرت استنباط باشد، بهخصوص اگر بر فرايند مرجعيت، شرط تجربه طولاني را بيافزاييم. لذا اولويت، با مجتهدي است که اجتهاد مطلقي داشته باشد، و شايد بتوان گفت که اينهم متعيّن است.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
آيا ميتوان از يک مجتهد متجزي [که در برخي ابواب فقه مجتهد باشد] تقليد کرد؟
اجتهاد و مجتهد