اطمينان، امري نفساني است که نسبت به هر مسألهاي براي شخص به وجود ميآيد. پس همانگونه که مثلا اطمينان به اجتهاد شخصي از جانب يک انسان عالم خبره اي که به نظرات او آگاه است، اتفاق ميافتد، همانگونه نيز با مسائلي غير از اين نيز، به وجود ميآيد، مانند اينکه مدت تدريس وبحث او طولاني باشد و يا اينکه داراي کتابهاي فراون و مهمي باشد، وهمچنين دانش آموختگان زيادي نزد او تلمذ کرده باشند، ومسائلي از اين قبيل؛ اضافه بر اينکه ديگر شرطها هم در او متحقق باشند. در اين صورت است که ضرورتي براي اينکه اين مسأله به اهل خبره ارجاع گردد، وجود ندارد.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
آيا مورد وثوق و اطمينان بودن، براي صحّت تقليد کافي است، يا اينکه اين مسأله را بايد به أهل خبره وشيوع ميان مردم واگذاريم؟
اجتهاد و مجتهد