اعلم، کسي است که توانايي او در استنباط، بالاتر باشد واطلاع او از قرآن وسنت و تسلط او در قواعد و مباني فقهي، بالاتر از ديگران باشد، بگونهاي که احکام او ولو برحسب ظاهر، به واقعيتها نزديکتر باشد. در اينجا مقصود اين نيست که علم او از ديگر فقها، بيشتر باشد؛ چنانکه برخي به غلط چنين ميپندارند؛ چرا که اين مسأله حتي نزد کساني که اعلميت را شرط ميدانند، مطرح نيست. شايد گفته شود که اعلم، کسي است که توان تطبيق قواعد کلي به جزئيات، را داشته باشد. بگذاريد مثالي در اين زمينه بگويم: اگر استادي، دانش آموختگان خود را تدريس کند و به آنها بگويد فاعل، مرفوع است و مفعول، منصوب و مضاف اليه، مجرور است، بنابراين علم همه دانش آموزان نسبت به اين مسأله يکي است و کسي بر ديگري رجحان ندارد، زيرا آنان در کبراي مسائل علم، برابرند، ولي با همه اينها ملاحظه ميشود که برخي از دانش آموزان در تشخيص کلمات، اشتباه ميکنند و اينکه آيا نقش اين کلمات فاعلي است يا مفعولي و يا در رفع و نصب و جرّ اين کلمات، اشتباه ميکنند. از اين جهت تفاوت دانش آموزان در تطبيق قواعد است، و برخي از ديگري توانمند تر است. لذا به کسي که توانائيش بالاتر باشد، اعلم گويند، زيرا او توانمند تر است نه دانا تر، پس بنابر هر دو معنا، ضرورتي در انحصار اعلم در شخص بخصوصي نيست، شايد عده اي در مسألة اعلميّت، همطراز باشند. ممکن است اعلميت، به لحاظ اختلاف شيوه ها در مسأله استنباط و بر حسب مباني اصولي و فقهي، مسأله اي نسبي باشد.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
مقص
ويژگى هاى مرجع