اعلميت هيچ شخصي نسبت به ديگران براي اينجانب به طور مطلق ثابت نشده است، و نميتوان آنرا به شخص معيني محدود کرد که هر گلي بوي مخصوص به خود دارد. چنين ادعايي غير واقعي است، که شخص به اعلميت مجتهدي شهادت دهد، مگر اينکه از وضعيت همه مجتهدين مطلع باشد، چنين امري براي هيچ کسي امکان پذير نيست. لذا گواهي دادن به اعلميت، عادتا يا ظني است و يا متأثر از حالتي احساساتي ميباشد؛ چنين امري را نمي توان گوياي واقعيت و حقانيّت دانست؛ نظر ما اين است که ميتوان از مجتهد عادلي که به مدت طولاني مشغول تدريس و بحث و پژوهش و فتوا دادن باشد، تقليد کرد، حتي اگر اين شخص اعلم هم نباشد. تنها موردي که تقليد از مجتهد اعلم، واجب ميشود اين است، که انسان به هر حال به دنبال رسيدن به احکام واقعي باشد، امري که در دين ما از مکلف خواسته نشده است.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
نظر شما در مورد اعلميت چيست؟ و چه کسي از علماي حاضر، اعلمتر از ديگران است؟ و آيا جايزاست که از غير اعلم، تقليد نمود؟
ويژگى هاى مرجع