آيا زنگ زدگي موجود در لوله هاي آب، موجب مضاف شدن آب نميشود، كه نتوان با آن رفع حدث يا نجاست كرد؟ و آيا ميشود بنا به گفتة شما در كتاب «فقه الشريعه» صفحه 53 در مورد آب مطلق، دريافت كه اين آب مضاف است؟ چنانکه گفته ايد: «پيشتر ذكر شد كه آب مطلق آبي است كه خالص باشد و عنصر ديگري هم با آن مخلوط نباشد مثل آب رودها و چشمه ها و اختلاط آب با رسوبات و تيرگيهايي كه باعث سفيدي و قرمزي يا سبزي رنگ آب مي شود، منافاتي با مطلق بودن آب ندارد و آب مطلق است، مگر زماني كه غلظت به حدي باشد كه آب به گل و لاي تبديل شود يا پر از خاشاك و علف شود و طوري باشد كه آنرا از مطلق بودن خارج كند و مضاف گردد.» در قسمت ديگر فرموديد: «و آن مثل پيراهن قرمزي است كه هنگام شستن خون اندكي كه بر آن است، رنگ آن در آب حل ميشود، در اين مورد قرمز شدن رنگ آب بخاطر رنگ پيراهن نجس، باعث نجس شدن آب كر نميگردد، جز اينكه به وسيله آن، آب مضاف ميشود و ويژگي معتصم بودن آن از بين ميرود و ساقط ميشود.» با توجه به اين تصريحات، آيا تغيير رنگ ناشي از زنگار لوله، آب را مضاف مي كند؟ يعني شستن با آن جايز نيست؟
رنگ قرمز کم، كه آب بخاطر زنگ زدگي به خود ميگيرد آنرا از مطلق بودن و صحت پاك كنندگي آن، خارج نميکند تا زماني كه اختلاط با رسوبات و زنگار و تغيير رنگ آب به حدي نباشد كه در عرف بگويند اين آب مطلق نيست، چنانکه در قسمتهاي نقل شده از «فقه الشريعه» به وضوح بيان کرده ايم، گاهي آب به شكلي است كه به آن، گل گفته مي شود كه اين مورد مضاف است و گاهي در عرف ميگويند كه آب با خاك و يا غير آن مخلوط شده كه آب را از مطلق بودن خارج نميكند.