آن چه از فتوا های شما به دست میآید این است که، جایز است پس از عمرة تمتع از مکه؛ گرچه بدون ضرورت و بدون این که ضرورتی برای بستن احرام پیش از خروج از مکه باشد، خارج گردید و در صورت اطمینان به بازگشت و رسیدن به مناسک حج، بهجاهای نزدیک مانند جده و طایف و مانند آن رفت؛ولی اگر در آخر ذی القعده از مکه خارج و در اول ذی الحجه بازگردد و عمرة جدید هم بهجا نیاورده باشد، آیا حجش باطل میگردد؟ در صورت بطلان حج، آیا بر وی واجب است که برای بیرون آمدن از احرامش، عمرة مفرده بهجا آورد؟ آیا خروج به عرفات ومزدلفه و منی و همچنین رفتن به یکی از مواقیت- در صورتی که از آنها عبور نکند- حکم رفتن به این مناطق را دارد؟
اگر در ماه دیگری بازگردد، واجب است که دوباره عمرة تمتع بهجا آورد؛ این عمره، بر اساس حدیثی که از اهل بیت (ع) آمده است، عمرة حج او خواهد بود. اگر این عمره را بهجا نیاورد، احرام وی به نیت حج تمتع، صحیح نخواهد بود و اگر احرام هم ببندد، احرامش صحیح نخواهد بود لذا تکلیفی بر وی برای بیرون رفتن از احرام نخواهد بود. این حکم به محض خروج از حرم- نه مکه- و بازگشت به آن در ماه دیگر، بر وی تعلق می گیرد؛ حتی اگر حج گزار، مثلاً با عبور از حرم، به جده، عرفات و یا مشعرهای دیگری که بیرون از حرم قرار دارند، نه آَنهایی که در محدودة حرم است، برود.