مبنای این گفته این نیست که چنین شخصی در حکم کسی ارزیابی گردد که منزلش نزدیکتر از میقات است، تا بخاطر فقدان دلیل بر این امر، به این فتوا اشکالی وارد گردد، بلکه دلیل اصلی این نظر این است که ادلة محرم شدن از میقات، در اختصاص کسی است که از میقات می گذرد و لذا بر کسی که از میقات عبور نمیکند واجب نیست که به میقات برود. به همین جهت اطلاق ادلة احرام، اقتضاء جایز بودن احرام از هر جای ممکن را دارد، بنابراین مکلف می تواند در جده محرم گردد یا در راه مکه یا در نزدیکترین نقطة بیرون حرم. اما لزوم احرام در نزدیکترین نقطة بیرون حرم (ادنی الحل) که برخی فقهاء قایل به آن هستند به این جهت است که آنان ادنی الحل را میقات کسانی می دانند که از داخل مکه قصد بهجا آوردن عمره را دارند؛ نه برای کسانی که خارج از مکه قرار دارند و آنانی که قصد حج دارند.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
شما به جواز بستن احرام از جده برای کسی حکم کرده اید که از هیچ یک از میقات ها عبور نمیکن
مواقیت احرام و احکام آن