مقصود از جدل در آیه شریفه، جدلی است که معطوف به مشکلات شخصی است، مثل این که تعابیر «لاولله» یا «لابالله» را در امر باطلی یا موردی که حق نیست، بکار گیریم و گرنه امام صادق(ع) در مسجد الحرام می نشست تا از زنادقه که از او در بارة وجود خدا و توحید وی می پرسیدند، استقبال کنند و با آنان روبرو گردد. امام با آنان مجادله می کرد و آنان نیز به مجادله با حضرت می پرداختند. اصل حج برای گفتگو و بحث در باب مسایل اسلامی و مناظره در این باب است. آن چه در حج ممنوع است جدل و منازعة شخصی است؛ مثل این که کسی بگوید: نه به خدا مسأله این گونه شد یا بگوید: نه به خدا مسأله این چنین شد. اما جدل برای حق از اهداف بزرگ حج است.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
خدای متعال می فرماید: «فلا رفث و لافسوق و لاجدال فی الحج» پس چرا در حج مناظرات اسلامی برگزار میگردد؟
جدل کردن