درستى سند اين روايت براى ما ثابت نشده است. عبارت مشهور اين است كه آن حضرت فرمودند: « و أنا احق من غير ». من فكر نمى كنم امام حسين(ع) براى مبناى امامت خود بر مسلمانان به قرابت ] با پيامبر خدا(ص)[ نياز داشته باشد، و ـ اگر حديثى كه در سؤال آمده است نيز درست باشد ـ شايد مقصود آن حضرت اين باشد كه خط رسالت و مكتب براساس حديث معروف « حسينٌ منى و أنا من حسين »، در ماهيت چنين قرابتى قرار دارد و شايد اين قرابت در نزديكى فكرى، روحى و عملى به مكتب نقشى مؤثر داشته باشد. پاسخ امام حسين(ع) به والى مدينه كه او را به بيعت با «يزيد» دعوت كرده بود به همين مطلب اشاره دارد: « انا اهل بيت النبوة و موضع الرسالة و مختلف الملائله و مهبط الوحى و التنزيل »; اين سخن بر اين مفهوم دلالت دارد كه انتساب آن حضرت به اين خاندان نشان دهنده ى انتساب كامل او به همه ى اين عناوين بزرگ است و شايد همه ى اين مطالب را از اين سخن الهى دريابيم: ( انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا )(احزاب/32)، والله العالم.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
از امام حس
مسائل اعتقادی