اين آيه به يكى از مضامين آداب اجتماعى اسلام يعنى آداب نشست و برخاست مى پردازد. مردم گاهى پيرامون پيامبر(ص) يا هر شخص برجسته ى ديگرى كه با توجه به علم يا هر خصوصيت ديگر او كه با حيات آنان مرتبط بود گرد مى آمدند به شكلى انبوه جمع مى شوند; به گونه اى كه تازه واردان جايى براى نشستن نمى يافتند. چون نشستگان حاضر نبودند جايى را كه اشغال كرده بودند - بى آن كه در اين نشستن ضرورتى باشد - به ديگران بدهند يا آن كه جابه جا شوند تا تازه واردان جايى براى نشستن بيابند. و اين واكنش را به پيروى از پيچيدگى هاى درونى خود انجام مى كردند. اين آيه به منظور ارشاد و هدايت نفوس آنان نازل و به آنان يادآور شد كه در مجالس بايستى تا آن جا كه امكان دارد گشاد نشست و براى ديگران جا باز نمود. شايد هم اين آيه و رهنمود آن در ضرورت گشاد نشينى و جا باز كردن براى تازه وارد را بدون در نظر گرفتن روابط گوناگونى كه با نشستگان يا نيازى كه به آنان دارد گرامى بدارند و براى او جايى مناسب در نظر بگيرند.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
آداب اجتماعى مد نظر آيه ى شريفه ى زيرا را چه گونه بايستى تفسير كرد: «اى مؤمنان چون به شما گفته شو
مسائل قرآنی