در كتاب مفردات راغب اصفهانى آمده است كه منظور از امت بودن ابراهيم آن است كه او در عيادت خداوند در جايگاه و هم چون يك گروه است. چنان كه گفته اند: فلانى خود به تنهايى قبيله اى است( ) هم چنين گفته شده است كه به معناى پيشواى مورد اقتداست. هم چنان كه گفته اند امت بودن براى مدتى تنها در وى منحصر بوده است; بدين معنا كه در روى زمين تنها وى فرد موحّد بوده و به جز او كسى يگانه پرست نبوده است. اما تفسيرهاى اين واژه هر چه كه باشند، ما با خود شخصيت ابراهيم روبه روييم كه شخصيت يك امت در اوست; و امت از طريق او و رسالت وى استمرار يافته است; و «جماعت» در صورت فردى وى و از طريق جوّ معنوى شخصيت او گرد مى آيد و شكل مى گيرد. شايد راز اين قضيه در آن جا نهفته است كه صاحبان رسالت، به ويژه پيامبران، از يك انگيزه ى درونى - كه روح شان را به دايره اى تنگ و بسته و بازداشته از ديگران تبديل مى كند و روحيه ى استمرار و پويش را در آنان نابود مى سازد - پى روى نمى كنند، بلكه خاستگاه آن ها روحيه ى پيشوايانه ى آنان است كه در شخصيت شان امتداد يافته و تمامى امت را در برگرفته است. بدين ترتيب روحيه ى فرد گرايانه يا جمع گرايانه در اين ميان برطرف مى شود. قنوت يا فروتنى در اين آيه نيز بدين معناست كه وى نسبت به خداوند فرمانبردار و عابد است. و اين دو خصلت را با اتكا بر سرشت نهادين و پواياى خود داراست. حنيف يا پاكدامن نيز به اين معناست كه وى انسانى روراست و گريزان از باطل و تندروى و متمايل به حق و اعتدال، و اخلاص نسبت به راه راستى است كه توحيد نشان گر و نماد آن است.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
در آيه ى شريفه
مسائل قرآنی