من معتقدم كه انسان بايستى بى آن كه به انديشه هاى خود نام و عنوانى ببخشد، با آن ها هم زيستى كند. به اين معنا كه من اصلاً فكر نمى كنم كه در حالى «نوسازى» اسلام هستم. براى اين كه اسلام را نمى تواند درك كرد مگر آن كه برخى از ابزارهاى درك انسان با آن هم ساز شود. و من از طريق ابزارهاى ادراكى خودم - براى درك متعادل اسلام - در پى آن ام كه اسلام را به گونه اى درك كنم كه من را قادر سازد تا با آن انسان معاصر را مخاطب قرار دهم و اسلام را به عنوان يك دين، انديشه و شيوه اى كه مى تواند نيازهاى وى را پاسخ گويد به او عرضه كنم. شايد قضيه را اين طور بشود تصوير كرد كه ما با فقدان نگرش هايى روبه روييم كه هم زيستى با اين آزاد انديشى را تسهيل كند; يا آن كه به نگرش هايى نيازمنديم كه ديگران را از ايده ها و افكارمان فرارى ندهد. اين در حالى است كه همه ى ما همواره روى اين قضيه تأكيد مى كنيم كه بايستى با زبانى متناسب و قابل درك براى انسان معاصر، با وى گفت و گو كنيم; وگرنه كار ما بدان خواهد ماند كه با انسان به زبانى كه از ادراك آن عاجز است سخن بگوييم.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
بعضى ها بر اين عقيده اند كه فعا
مفاهیم عمومی