قضاوت در صورتى كه بر مبناى «ما انزل الله» نباشد و قاضى حق را به حق دار ندهد به نحوى كه قضاوت او به ظلم ظالم كمك كند، حرام است; اما در صورتى كه قاضى در احكام خود دقيق باشد به نحوى كه در منصب خود «حق الله» يا «حق الناس» را ضايع نسازد و در همه ى احكام صادره ى خود خدا را در نظر بگيرد و در مقابل قانون الهى، به نظر خود استناد نكند، حرام نيست. اگر به عنوان ثانوى، مصالح علياى اسلامى به چنين شغل هايى نيازمند باشد، در اين گونه موارد بايد به كارشناسانى كه ماهيت اوضاع و حالات نيازهاى ضرورى عمومى را بررسى مى كنند، مراجعه شود.
دستهبندی استفتاءات
با کلیک بر روی مثلثهای کوچک، به زیرگروهها دسترسی پیدا خواهید کرد
- تقلید
- سیر تاریخی مسئله تقلید
- شرایط تقلید
- تقليد از مرجع زنده
- تقليد از اعلم
- جواز بخشى كردن تقليد
- ويژگى هاى مرجع
- وظايف مكلف در برابر مرجع
- مخالفت مشهورين و عناوين ثانوي
- تفسير داده هاى فقهى
- منابع استنباط
- آسانى هاى شرعى
- سن بلوغ
- معنای تقلید
- اجتهاد و مجتهد
- تبعیض در تقلید
- عدول از مرجع
- پيامدهاي اختلاف در تقليد
- ولايت فقيه
- احکام احتياط
- طهارت
- خانواده
- هجرت
- مطبوعات
- بازار
- روابط
- پزشکی
- هنر
- مسائل جنسی
- ادبیات
- انتخابات
- ورزش
- شعائر
- اعتقادات
- حج
- 1400 پرسش و پاسخ
- خمس، زکات و سایر حقوق شرعی
- معاملات
جوانى دانشگاهى هستم دوست دارم به دانش سراى قضا وارد شوم تا در آينده جزو كادر دادگاه هاى مدنى شوم. آيا مى توانم چنين كارى انجام دهم؟
قضاوت و دیات