خطبه جمعه، 11 بهمن ماه 1398

مطالب مهم خطبه اول: تسبیحات حضرت زهرا(س) / فواید تسبیح / آثار تسبیحات زهرا(س) / معنای تسبیحات حضرت زهرا(س) / چگونه به زهرا(س) اخلاص بورزیم؟

مطالب مهم خطبه دوم: معامله قرن / چگونه برای رویارویی آماده شویم؟ / لبنان، محکومیت اسکان آوارگان فلسطینی.

 

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

6 جمادی الثانی 1441 هـ برابر با 11 بهمن 1398 هـ و 31/١/٢٠٢٠ م

 

مطالب مهم خطبه اول:تسبیحات حضرت زهرا(س) / فواید تسبیح / آثار تسبیحات زهرا(س) / معنای تسبیحات حضرت زهرا(س) / چگونه به زهرا(س) اخلاص بورزیم؟

مطالب مهم خطبه دوم: معامله قرن / چگونه برای رویارویی آماده شویم؟ / لبنان، محکومیت اسکان آوارگان فلسطینی.

 

خطبه اول:

خداوند سبحانه و تعالی می‌فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» [الحشر: 9] صدق الله العظيم.

سوم جمادی الثانی سالروز وفات صدیقه طاهره فاطمه زهرا سیده نساء العالمین بود. آن هم بنا به روایتی که وفات آن حضرت را نود و پنج روز بعد از وفات پیامبر خدا(ص) می‌داند.

این حادثه دردناک قلب علی، زینب، حسن، حسین و ام‌کلثوم(ع) و همه محبان و پیروان این خانواده پاک را به درد آورد و داغ از دست دادن پیامبر خدا را در دل‌هایشان زنده نمود. این تأثیر را می‌توان در بیان امیرالمؤمنین(ع) در ذکر مصیبت فاطمه زهرا(س) مشاهده کرد: «قَلَّ یَا رَسُولَ اللّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی، وَرَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ... فـَ(إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَهُ وَ أُخِذَتِ الرَّهیِنَهُ! أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ، إلَى أَنْ یَخْتَارَ اللّهُ لِی دَارَکَ الَّتی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ. وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ... وَ إِلَى اَللَّهِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ اَلْمُشْتَكَى وَ فِيكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَحْسَنُ اَلْعَزَاءِ؛ اي رسول خدا شكيباييم از فراق محبوبه‌ات كم شده و خودداریم از سرور زنان جهان نابود گشته، جز اينكه براي من در پيروي از سنت تو كه در فراقت كشيدم جاي دلداري باقي است... پس(إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ) همانا امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گشت و زهرا از دستم ربوده شد. اي رسول خدا ديگر چه اندازه اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه می‌کند، اندوهم هميشگي باشد و شبم در بی‌خوابی گذرد و غمم پيوسته در دل است تا خدا خانه‌ای را كه تو در آن اقامت داري برايم برگزيند،(بميرم و به تو ملحق شوم) غصه‌ای دارم دل خون كن و اندوهي دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدايي افتاد، تنها به‌سوی خدا شكوه می‌برم. به همین زودي دخترت از همدست شدن امتت بر ربودن حقش به تو گزارش خواهد داد، همه سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه ... اي رسول خدا شكايت من تنها به‌سوی خداست و بهترين دلداري از جانب تو است.»

 

تسبیحات حضرت زهرا(س)

امروز به این مناسبت می‌خواهیم با هدف الگوگیری به ذکر برخی از نکات که در سیره ایشان آمده است بپردازیم. زهرا(س) نیز همین را از ما می‌خواهد. می‌خواهد که همچون پاکی، زیبایی و زلالی خود او، زندگی پاک‌تر، باصفاتر و زیباتری داشته باشیم. در تاریخ آمده است که روزی به خانه پدرش پیامبر خدا(ص) رفت تا از ایشان خدمتکاری بخواهد تا در انجام وظایف خانه، مسئولیت‌های سنگینی در این خانه به عهده اوست و همه این‌ها به علاوه مسئولیت‌های عمومی و مردمی ایشان بود، به او کمک کند. ولی دید که جمعی از مردم نزد پیامبر خدا حضور دارند. نخواست که مزاحمتی ایجاد نماید. پیامبر خدا وقتی از کار مراجعه کنندگان فارغ شد، به خانه فاطمه(س) رفت تا بداند او چه نیازی داشته است. وقتی از زبان علی(ع) نیاز فاطمه را دانست، از این همه رنج و سنگینی کار، چشمان مبارکش اشک‌بار گردید.

این گونه نبود که پیامبر خدا(ص) بخواهد از دادن خدمتکاری به دخترش زهرا(س) پاره تن و جان پیامبر، دریغ کند. بلکه امر دیگری را برای دخترش می‌خواست. از این رو به فاطمه و علی(ع) که مشترکاً عهده‌دار مسئولیت خانه بودند، فرمود: «آیا شما را به چیزی بهتر از خدمتکار آموزش ندهم؟ وقت خواب سی و سه مرتبه سبحان الله و سی و سه مرتبه الحمد لله و سی و چهار مرتبه الله اکبر بگویید.» فاطمه(س) فرمود: از خدا و پیامبرش راضی شدم. علی(ع) نیز چنین فرمود. به این ترتیب این تسبیحات ورد زبان آن دو بزرگوار گردید و هنگام خواب و بعد از هر نمازی آن را تکرار می‌کردند و از این تسبیحات توان معنوی و ایمانی می‌گرفتند تا بتوانند به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

پیامبر خدا(س) با پیوند زدن این تسبیحات به نام حضرت زهرا(س) دخترش را گرامی داشت و این تسبیحات را تسبیحات حضرت زهرا(س) نامید. احادیث به اهمیت و آثار تسبیحات حضرت زهرا(س) برای کسی که آن را به زبان می‌آورد، اشاره کرده‌اند.

از امام صادق(ع) وارد شده است: «مَا عُبِدَ اَللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ اَلتَّحْمِيدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ وَ لَوْ كَانَ شَيْءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ؛ خداوند متعال با هيچ تسبيحى از حمد و ستايش عبادت نشده كه از تسبيح حضرت فاطمه عليها السّلام بهتر باشد؛ زيرا اگر چيزى بهتر از آن بود، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آن را به حضرت فاطمه عليها السّلام عطا مى‌كرد.»

در حدیث دیگری یکی از یاران آن حضرت چنین روایت می‌کند: شنیدم که امام صادق(ع) می‌فرمود: «تَسبیحُ فاطِمَةَ(س) فی کلِّ یومٍ فی دُبُرِ کلِّ صَلاةٍ أحَبُّ إلَی مِن صَلاةِ ألفِ رَکعَةٍ فی کلِّ یوم؛ تسبیحات فاطمه در هر روز و در پى هر نماز، نزد من محبوب‌تر از هزار رکعت نماز در هر روز است.» یعنی اگر امام بین خواندن هزار رکعت نماز و تسبیحات حضرت زهرا(س) مخیر باشد، او تسبیحات را ترجیح می‌دهد و این نشان دهنده عظمت این تسبیحات است.

ولی مانند همه عبادات دیگر میزان تأثیر این تسبیحات به میزان ارتباط قلبی با آن بستگی دارد. تکان دادن زبان برای به دست آوردن ثواب کفایت نمی‌کند. بلکه انسان باید مفاهیم تسبیحات را درک نماید و این مفاهیم در زندگی او تأثیر به جای بگذارند. از این رو در آداب ذکر این تسبیح آمده است که باید با توجه و خشوع در برابر خداوند باشد. چون اگر خشوع وجود نداشته باشد، فقط لقلقه زبان است و انسان از آن بهره‌ای نمی‌برد. خداوند از انسان نمی‌خواهد که او را فقط با زبان خود یاد کند، بلکه باید با قلب خود خداوند را یاد نماید. برای این که این ذکر نقش واقعی خود را ایفا کند، باید به صورت کامل ادا شود. از این رو از امام صادق(ع) وارده شده است: «إذا شككت في تسبيح فاطمة الزَّهراء فأعده؛ اگر در تسبیحات حضرت زهرا شک کردی، آن را تکرار کن.» یعنی تکرار کن و آن چه را در بیان آن تردید داری، ذکر کن تا از کامل شدن تعداد تسبیحات مطمئن گردی.

 

فواید تسبیح

اما فواید روحی، معنوی و تربیتی ناشی از تسبیحات. اول این که این تسبیحات مبتنی بر یاد خداوند عزوجل هستند. در حدیثی از پیامبر خدا(ص) آمده است: «لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلى اللَّهِ تعالى‏ ولا أنجى‏ لِعَبدٍ مِن كُلِّ سيّئةٍ في الدنيا والآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللَّهِ؛ عملی محبوب‌تر نزد خداوند و نجات دهنده‌تر برای بنده از همه گناهان در دنیا و آخرت، از یاد خداوند نیست.» عرض شد: جنگ در راه خدا نیست؟ فرمود: «لولا ذِكرُ اللَّهِ لم يُؤمَرْ بالقِتالِ؛ اگر یاد خدا نبود، به جنگ دستور داده نمی‌شد.»

آمده است: «ذكر الله لذّة المحبّين؛ یاد خدا لذت محبان و عاشقان است.»، «ذكر الله مجالسة المحبوب؛ یاد خدا هم‌نشینی با محبوب است.»، «ذكر الله قوت النفوس؛ یاد خدا قوت جان‌هاست.»، «ذكر الله مطردة الشيطان؛ یاد خدا، باعث طرد شیطان می‌شود.»

در دعا نیز می‌خوانیم: «يا من اسمه دواء وذكره شفاء؛ ای کسی که یادش دوا و ذکرش شفاست.»

خداوند سبحانه و تعالی وعده داده است که او از فضل و عطای خود، ذاکران خود را فراموش نمی‌کند. فرموده است: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ».

آمده است که امام صادق(ع) به یکی از یاران خود چنین فرمود: «يَا أَبَا هَارُونَ إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِتَسْبِيحِ اَلزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلاَمُ كَمَا نَأْمُرُهُمْ بِالصَّلاَةِ؛ ای اباهارون! ما به همان طور که به کودکانمان دستور می‌دهیم که نماز بخوانند، همین طور دستور می‌دهیم که تسبیحات زهرا(س) بگویند.» سپس امام(ع) در ادامه می‌فرماید: «فَالْزَمْهُ فَإِنَّهُ لَمْ يَلْزَمْهُ عَبْدٌ فَيَشْقَى؛ پس تو به اين ذكر مداومت كن. زيرا بنده‌اى بدان مداومت نكرده است كه بدبختى بيند.»

بنابراین گفتن تسبیحات زهرا(س) باعث اطمینان دل‌ها و جان‌ها می‌شود. چون عزیزترین گوینده‌ها فرموده است: «أَلَا بِذِكْرِ الله تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». حال آن که به بیان قرآن کریم بدبختی ناشی از روی گردان از یاد خدا و تن ندادن به اراده اوست: «فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى* سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشَى* وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى»، «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً».

 

آثار تسبیحات زهرا(س)

آثاری برای تسبیحات زهرا(س) وارد شده که برخی از آن‌ها به این قرار است: «من سبَّح تسبيح فاطمة الزّهراء(ع)، فقد ذكر الله الذِّكر الكثير؛ هر کس خداوند را با تسبیح فاطمه زهرا(ع) ذکر بگوید، ذکر کثیر گفته است.» ذکر کثیر همان چیزی است که خداوند سبحانه و تعالی بدان تشویق کرده است. وقتی درباره اولی الالباب سخن می‌گوید، می‌فرماید: «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ»، «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ الله قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» و فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً * وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلاً».

در حدیثی از پیامبر خدا(ص) آمده است: «مَن أكثَرَ ذِكرَ اللّه‏ِ عَزَّوجَلَّ أحَبَّهُ اللّه‏ُ، ومَن ذَكَرَ اللّه‏َ كَثيرا كُتِبَت لَهُ بَراءَتانِ: بَراءَةٌ مِنَ النّارِ، وبَراءَةٌ مِنَ النِّفاقِ؛ هركه بسیار یاد خداوند ـ عزّ وجلّ ـ كند، خداوند، دوستش خواهد داشت و هركه بسیار یاد خدا كند، برایش دو برائت نامه نوشته خواهد شد: برائتی از دوزخ و برائتی از نفاق.»

اما این که چرا تسبیح حضرت زهرا(س) جزو ذکر کثیر شمرده شده است، علت این است که تعداد ذکرهای آن بسیار است. به ویژه این که بعد از هر نماز، پیش از خوب و در هر موقعیت و فرصت دیگری تکرار شود.

 

معنای تسبیحات حضرت زهرا(س)

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تقویت این اهمیت شده است، معانی و مفاهیم بلندی است که این تسبیحات بدان اشاره می‌نمایند. معانی که روی سازندگی معنوی و تربیتی انسان تأثیر دارند. تکبیر که با عبارت "الله اکبر" بیان می‌شود، اعلام انسان به این است که از نظر قدرت، روزی دهی، تدبیر، آفرینش و ابداع، هیچ کسی به خداوند نمی‌رسد و این از انسان می‌خواهد که جهت‌گیری او به سوی خداوند باشد نه غیر خدا.

"الحمد لله " انسان اعلام می‌دارد که خداوند منبع نعمت و بخشندگی است و ما هر چه داریم از خداوند است. از این رو نسبت به هر کسی دیگری سزاوار تشکر و تقدیر است. امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ، وَلَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ؛ سپاس خداوندى را كه سخنوران از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمت‌های او ناتوان.»

"سبحان الله" یعنی انسان کمال خداوند را اعلام می‌نماید. این که او از هر عیب، نقص، سستی و ضعف پاک و منزه است و زمانی که انسان به خداوند تکیه نماید، در واقع به ستون مطمئنی تکیه داده است. این امر باعث می‌شود که انسان احساس امید، اطمینان و اعتماد کند.

 

چگونه به زهرا(س) اخلاص بورزیم؟

این اندکی از فیوضات عظیم صدیقه طاهره فاطمه زهرا به ماست. وفاداری ما به آن حضرت نیز فقط از راه التزام به پایبندی‌ها و عمل کردن به اعمال ایشان و آثار و نتایج آن ممکن است. حضرت زهرا(س) به خداوند اخلاص داشت، خداوند را دوست داشت، یاد خدا می‌کرد، سپاسگزار خداوند بود و در تسبیحات و عبادت خود ثنای خداوند را می‌گفت. او آن قدر عبادت کرد که پاهای مبارکش متورم گردید. وقتی دین و رسالت خدا را یاری کرد و در خدمت خانواده بود، در واقع به خداوند اخلاص داشت. وفاداری واقعی به خداوند نیز این است که به مانند حضرت زهرا(س) ما نیز اخلاص داشته باشیم.

از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که به خداوند اخلاص داشته باشیم. سلام به او روزی که به دنیا آمد و روزی به جوار رحمت پروردگار خود منتقل شد و روزی که دوباره زنده برانگیخته شود.

 

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای بندگان خدا! شما و خودم را به همان چیزی توصیه می‌نمایم که خداوند به ما توصیه کرده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِينَ».

البته طبیعی است که در کوران زندگی با چالش‌ها، مشکلات و دشواری‌هایی هم مواجه شویم. چون زندگی برای ما همیشه گل و بلبل نیست. خداوند در این باره به ما فرموده است: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»، «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ».

خداوند از ما می‌خواهد که با استناد به تکیه‌گاه درونی که همان صبر و پایداری در برابر چالش‌ها و تسلیم واقعیت موجود و شرایط دشوار نشدن باشد و تکیه دیگر که همان توجه به خداوند متعال و به نماز ایستادن است، در برابر مشکلات و دشواری‌ها بایستیم. چون نماز باعث ارتباط با خداوند می‌شود، آرامش لازم برای مقابله با چالش‌ها را ایجاد می‌نماید و در انسان احساس امنیت به وجود می‌آورد. از این رو امام علی(ع) که شاگرد پیامبر خدا(ص) است هنگام بروز دشواری‌ها و مشکلات به نماز می‌ایستاد.

در شرایطی که از هر سو در محاصره تندباد تنش‌ها هستیم، شدیداً نیاز داریم که از این دو امر الهام بگیریم تا قوت و قدرت بگیریم و برای مقابله با چالش‌ها از توان بیشتری برخوردار گردیم.

 

معامله قرن

از فلسطین آغاز می‌کنیم که بعد از اعلام معامله قرن توسط رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم دشمن صهیونیستی در حضور تعدادی از سفرای دولت‌های عربی با خطرناک‌ترین مرحله تاریخ خود روبروست.

این اعلام اتفاقی و ناگهانی نیست. بلکه اصطلاح معامله قرن از زمانی که رئیس جمهور فعلی آمریکا عهده‌دار مسئولیت خود شد، شکل گرفت؛ اما او پیش از این به اقداماتی چون طرح یهودی بودن فلسطین، قدس پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا به قدس، برپایی کنفرانس در بحرین در ژوئن گذشته به عنوان بخش اقتصادی این معامله و به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیست نشین دست زده بود.

بندهای این اطلاعیه به روشنی هدف این معامله را نشان می‌دهد و آن ورق زدن آخرین فصل از پایان دادن به قضیه فلسطین است. او آمده و از فلسطینیان می‌خواهد که از تمام خاک فلسطین و قدس دست بردارند و در ازای کمک‌های مالی که از سوی مساعدت کنندگان داده می‌شود، به دشمن صهیونیستی مشروعیت قانونی بدهند. می‌خواهند به فلسطینیان دولتی بدهند که حداقل‌های حاکمیت ملی را ندارد و به هیچ وجه برآورده کننده خواسته و آرمان‌های مردم فلسطین نیست. مردمی که گران‌بهاترین و باارزش‌ترین داشته‌های خود را برای آزادی و برخورداری از حق زندگی شرافتمندانه فدا کرده‌اند.

دولت پیشنهادی برای فلسطین، دولتی تکه تکه است که بخش ناچیزی از اراضی اشغالی 1967 را در برمی‌گیرد. البته شامل دره اردن و شهرک‌هایی که در کرانه غربی ساخته شده‌اند نمی‌شود. در این معامله از اشغال بخش بزرگی از فلسطین در سال 1948 خبری نیست و این موضوع بیرون از دایره مذاکرات قرار دارد. دولتی که حق دفاع از خود را ندارد. دولتی خلع سلاح شده که پناهندگان اجازه بازگشت به آن را ندارند و آنان باید در کشورهای میزبان باقی بمانند. پایتخت این دولت باید خارج از قدس باشد. چون طبق این اعلامیه قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی است که دشمن حاکمیت کامل بر آن دارد.

برای این که فشار روانی بیشتری بر طرف فلسطینی وارد کنند، این اطلاعیه را آخرین فرصت برای آن‌ها دانسته‌اند و این که از این به بعد دولت آمریکا هیچ دخالتی در صلح نخواهد کرد.

این اطلاعیه می‌خواهد بار دیگر تأکید نماید که چه قدر دولت آمریکا با منافع رژیم صهیونیستی هماهنگ است. آمریکا نیاز این رژیم به امنیت و ثبات داخلی را فراهم می‌نماید تا دروازه‌های صلح به سوی دنیای عرب را باز کند و وارد بافت درونی آن شود و در برنامه‌هایی که توسط دولت آمریکا ترسیم شده است، مشارکت ورزد که هدف آن‌ها به بن‌بست کشاندن منطقه و تداوم فرسایش آن است.

دشمن صهیونیستی از چنددستگی موجود در فلسطین و تفرقه حاکم بر دنیای عرب و جهان اسلام سود می‌برد. دنیای اسلام مشغول دغدغه‌ها و درگیری میان دولت‌ها و طیف‌های گوناگون خود است. به نظر می‌رسد تعدادی از دولت‌های عربی آماده عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستند و می‌خواهند از بار سنگین قضیه فلسطین رها شوند.

 

چگونه برای رویارویی آماده شویم؟

در برابر این اعلامیه، ما این رویداد را محکوم می‌کنیم. معتقدیم که این اطلاعیه انسانیت، دین، تاریخ و تمدن ما را جریحه‌دار کرده است و آینده عربی و اسلامی را مورد تهدید قرار داده است. همبستگی و اتحاد ملت فلسطین را در برابر این معامله می‌ستاییم. درخواست ما این است که از این وحدت و پایمردی حمایت شود. نباید به ارعاب و تهدیدهایی که هدفشان از بین این وحدت است، تن داد. باید برای مقابله با سختی‌ها و فشارهای ناشی از معامله قرن آمادگی داشت.

به نظر ما طبیعی است که مردم فلسطین با این فشارها مقابله کنند. به عقیده ما می‌شود از این فشارها عبور کنند. همان طور که پیش از این نیز از فشارهای مشابه عبور کردند.

در عین حال خطاب به ملل اسلامی و عربی و همه آزادی خواهان، عدالت طلبان و منادیان حقوق بشر می‌خواهیم که در کنار مردم فلسطین قرار بگیرند و از این مردم حمایت کنند و عناصر قدرتشان را تحکیم و تقویت نمایند.

خواست ما این است عواطف و احساساتی که در رد معامله قرن شکل گرفته است، نباید به پایان برسد بلکه باید ریشه بدواند و به برنامه‌ای حساب شده و حکیمانه برای نحوه برخورد با این برهه از زمان تبدیل شود.

به همه رهبران رسمی جهان عرب و دنیای اسلام، به ویژه آن‌هایی که برای امتیاز دادن عجله دارند، عرض می‌کنیم: شما پیش از این همه انواع امتیاز دادن‌ها و عقب‌نشینی‌ها را آزموده‌اید. این همان چیزی است که دشمن شما را به افزایش دادن آن دعوت کرده و خواهد کرد. این امتیاز دادن‌ها را متوقف کنید و برای یک‌بار هم که شده، در برابر هر گونه توهین و تحقیر، موضع منفی اتخاذ نمایید. در برابر این معامله واژه "نه" را به زبان جاری سازید یا این که طعم تلخ صلابت و قدرت خود را به دشمن بچشانید. همین قدرت باعث خواهد شد که دشمن در نهایت آن را باور کند. چون اگر از ابزارهای قدرت بهره‌مند باشید، اگر قدرت و تلاش خود را متحد نمایید، شما نیز ضعیف نیستید.

امید ما به قدرت مردم فلسطین، ریشه عربی و اسلامی آن و داشتن حق، مشروعیت اسلامی و انسانی تثبیت شده توسط قوانین دولت است تا بتواند همه برنامه‌هایی را که هدفشان تصفیه حقوق مردم و پایان دادن به قضیه فلسطین است تا بتواند همه برنامه‌ای که هدفشان از بین بردن حقوق مردم و پایان دادن به آرمان فلسطین است، ساقط کنند.

 

لبنان، محکومیت اسکان آوارگان فلسطینی

به لبنان می‌رویم که باید برای مقابله با پیامدهای ناشی از اعلام قضیه قرن خود را آماده نماید. بعد از حصول اجماع روی مخاطر این اعلامیه و اعلام نفی اسکان آوارگان فلسطین که یکی از اهداف این معامله است، از همه می‌خواهیم که برای تثبیت زمین تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا کشور بتواند با چالش‌ها مقابله کند.

از این رو از دولت می‌خواهیم که در تدوین بیانیه وزارتخانه‌ها در دو راستا عجله نماید. یکی ترسیم نقشه راه برای مقابله با وضعیت دشوار مالی و اقتصادی، آن هم از طریق دیدگاه روشن مبتنی بر قواعد علمی و جدیت. دیگر این که شهروندان باید احساس کنند در کوتاه مدت نیز موفقیت‌هایی به دست آمده است. این موفقیت‌ها بارقه‌ای از اعتماد و امید به آغاز شدن راه حل‌های بحران را در جان‌های مردم می‌کارد.

تردیدی وجود ندارد که این امر ایجاب می‌نماید که این نقشه راه در تضاد با آن عقلانیت مالی و اقتصادی باشد که کشور را به این درجه از فروپاشی رسانده است که این روزها پیامدهای خطرناک آن را مشاهده می‌کنیم. همین طور بیانیه وزارتی برای اشارات روشنی به استقلال دستگاه قضایی به عنوان عامل اصلی در جدیت دولت برای اصلاحات و مبارزه با فساد داشته باشد.