خطبه جمعه، 26 دی ماه 1399

مطالب مهم خطبه اول: آیا در بیماری خیری وجود دارد؟! / جوانب مثبت بیماری / بیماری سنتی الهی / ارزش گرفتاری و بلا.

مطالب مهم خطبه دوم: آیا تعطیلی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ / کمک‌ها و واکسن! / بازرگانان حریص! / سخنان فرقه‌ای را متوقف کنید / تجاوز هوایی دشمن.

بسم الله الرحمن الرحیم

۲ جمادی الثانی 1442 برابر ۲۶ دی ۱۳۹۹ و ۱۵/۱/۲۰۲۱ م

بیماری، بلا و عذاب است یا خیر و پاداش؟

 

مطالب مهم خطبه اول: آیا در بیماری خیری وجود دارد؟! / جوانب مثبت بیماری / بیماری سنتی الهی / ارزش گرفتاری و بلا.

مطالب مهم خطبه دوم: آیا تعطیلی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟ / کمک‌ها و واکسن! / بازرگانان حریص! / سخنان فرقه‌ای را متوقف کنید / تجاوز هوایی دشمن.

 

خطبه اول:

خداوند سبحانه و تعالی فرموده است: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» صدق الله العظيم.

شاید طبیعی باشد که انسان به بیماری نگاه منفی داشته باشد؛ زیرا بیماری درد و رنج دارد و فراتر از آن، ممکن است باعث مرگ انسان شود.

 

آیا در بیماری خیری وجود دارد؟!

با این حال، آیات قرآن و روایات شریف خواسته‌اند که ما صورت دیگری از بیماری را نیز ببینیم. این که بیماری، اگرچه درد و رنج به نظر می‌رسد، اما در باطن خود خیرات و برکاتی هم دارد. چون در بیماری، بخشش، مواهب و ثمرات الهی وجود دارد و اگر انسان از آن‌ها آگاهی پیدا کند، به او کمک می‌کنند تا بر درد و رنج ناشی از بیماری غلبه کند.

در حدیث آمده است: «المَريضُ تَحاتُّ خَطاياهُ كَما يَتَحاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ؛ گناهان شخص بيمار، همچون برگ درخت، می‌ریزد.»

و باز در حدیث آمده است: «مَا يُصِيبُ الْمُؤْمن مِنْ نَصَبٍ وَلاَ وَصَبٍ وَلاَ هَمٍّ وَلاَ حُزْنٍ وَلاَ أَذًى وَلاَ غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا، إِلاَّ كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ؛ رنج و سختى و غمى- حتى اگر آن غم ملال خاطرى باشد- به مؤمن نرسد مگر آن كه خداوند در قبال آن از گناهان وى محو نمايد.»

بیایید به این حدیث که میزان رحمت و عشق خداوند به بندگانش را نشان می‌دهد، نگاه کنیم: «إِذَا مَرِضَ اَلْمُؤْمِنُ أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى صَاحِبِ اَلشِّمَالِ لاَ تَكْتُبْ عَلَى عَبْدِي مَا دَامَ فِي حَبْسِي وَ وَثَاقِي ذَنْباً وَ يُوحِي إِلَى صَاحِبِ اَلْيَمِينِ أَنِ اُكْتُبْ لِعَبْدِي مَا كُنْتَ تَكْتُبُهُ فِي صِحَّتِهِ مِنَ اَلْحَسَنَاتِ؛‌ هر زمان که مؤمنی بیمار شود، خداوند متعال به فرشته سمت چپ او وحی می‌کند که برای بنده‌ام تا زمانی که در بند من است، گناهی ننویس و به فرشته سمت راست آن شخص وحی می‌کند که همان نیکی‌هایی که در زمان سلامتی بنده‌ام برای او می‌نوشتی را برایش بنویس.»

و در حدیث آمده است: «سهرُ ليلةٍ من مرض أو وجعٍ أفضلُ عندَ اللهِ عزَّ وجلَّ من عبادة سنة؛ بیدار ماندن یک شب در بیماری یا درد، نزد خداوند عزوجل از عبادت یک سال بهتر است.»

این اثر زمانی بیشتر می‌شود که انسان برای رعایت حال مردم، بر درد خود صبر کند و آن را از مردم پنهان نماید. خداوند نیز به صابران این چنین بشارت داده است: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ».

و در حدیث آمده است: «أربَعٌ مِن كُنوزِ الجَنّةِ كِتمانُ الفاقَةِ و كِتمانُ الصَّدَقَةِ و كِتمانُ المُصيبَةِ و كِتمانُ الوَجَعِ؛ چهار چیز از گنجینه‌های بهشت هستند: پنهان کردن فقر، کتمان صدقه، پنهان کردن مصیبت و پنهان کردن درد.»

 

جوانب مثبت بیماری

اما دومین اثر مثبت بیماری این است که بیماری به بازگشت انسان به سوی خدا و تحکیم رابطه با او منجر می‌شود؛ زیرا می‌بینی که بسیاری از مردم از خدا دور می‌شوند، با او ارتباط برقرار نمی‌کنند و او را در نظر نمی‌گیرند، اما به محض اینکه بیمار می‌شوند، می‌بینید که به سمت خداوند می‌آیند و تصمیم می‌گیرند کوتاهی‌ها و بدی‌های خود را نسبت به خداوند برطرف کنند.

خداوند متعال نیز در اشاره به این امر می‌فرماید: «فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ».

اما سومین اثر مثبت بیماری این است که بیماری تکبری را که ممکن است در هنگام سلامتی در وجود او رخ دهد، از درون فرد دور می‌کند. بیماری تواضع و فروتنی را به فرد بازمی‌گرداند و به او می‌گوید هر چقدر هم که بزرگ باشی، یک ویروس، میکروب یا بیماری قادر است زندگی تو را دگرگون کند؛ پس فریب نفس خود را نخور.

چهارمین اثر مثبت این است که بیماری باعث می‌شود فرد در روش تعامل با سلامتی خود تجدید نظر کند؛ چون ممکن است نسبت به آن غفلت کرده، آن را نادیده بگیرد و آن‌گونه که خداوند متعال خواسته است، سلامتی را در اولویت‌های خود قرار ندهد؛ بنابراین می‌بینی هنگامی که بیمار است، او در نظافت و کیفیت غذا و نوشیدنی خود تجدید نظر کرده و از همه چیزهایی که شاید به سلامتی او آسیب بزنند اجتناب می‌کند.

اما پنجمین اثر مثبت این است که بیماری یکی از پیام آوران مرگ است؛ زیرا بیماری به منزله هشدار به انسان است که خود را برای ملاقات با خدا آماده کند، در گذشته خود تجدید نظر نماید و به نافرمانی، گمراهی و انحراف خود ادامه ندهد.

اثرات مثبت بیماری به خود بیمار منحصر نمی‌شود، بلکه عیادت کنندگان او را نیز شامل می‌شود.

در حدیث قدسی آمده است: «يَا ابْنَ آدَمَ مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِي‏.‏ قَالَ يَا رَبِّ كَيْفَ أَعُودُكَ وَأَنْتَ رَبُّ الْعَالَمِينَ ‏.‏ قَالَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ عَبْدِي فُلاَنًا مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّكَ لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِي عِنْدَهُ؛ ای فرزند آدم! مریض شدم و به عیادتم نیامدی. او در جواب می‌گوید: ای خدا چگونه از شما عیادت کنم در حالی که تو پروردگار جهانیان هستی. خدا می‌فرماید: فلان بنده من مریض شد، ولی تو به عیادت او نرفتی. چنانچه به عیادت او می‌رفتی هر آینه مرا در کنار او می‌یافتی.»

و در حدیث آمده است: «عائِدُ المَريضِ يَخوضُ فِى الرَّحمَةِ؛ عيادت كننده از بيمار، در رحمت خدا غوطه‌ور مى‏شود.»

و در حدیث دیگر آمده است: «مَن عادَ مَريضا شَيَّعَهُ سَبعونَ ألفَ ملَكٍ يَستَغفِرونَ لَهُ حتّى يَرجِعَ إلى مَنزلِهِ؛ هر كس به عيادت بيمارى برود، هفتاد هزار فرشته او را مشايعت می‌کنند و برايش آمرزش می‌طلبند تا آن گاه كه به منزل خود برگردد.»

با این حال، صحبت در مورد جنبه‌های مثبت بیماری، آن گونه که برخی‌ها عقیده دارند، به این معنا نیست که مؤمن را به سوی بیماری دعوت می‌کنیم. وظیفه مؤمن این است که برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن تلاش کند و برای او جایز نیست که از آن غفلت کند و به وظیفه‌ای که در حق خویش دارد عمل نکند.

از این رو رسول خدا(ص) این گونه دعا می‌کرد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا؛ خدایا! من از تو عفو و سلامتی در این دنیا می‌خواهم.»

آن حضرت می‌فرمود: «سَلُوا اللَّهَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ وَالْمُعَافَاةَ، فَمَا أُوتِيَ أَحَدٌ بَعْدَ يَقِينٍ خَيْرًا مِنْ مُعَافَاةٍ؛ از خدا طلب مغفرت و بهبودی کنید، چون بعد از یقین، بهتر از بهبودی چیزی به کسی داده نشده است.»

 

بیماری سنتی الهی

اما بیماری یکی از سنت‌های خداست. هیچ انسانی از آن در امان نیست و هیچ‌کس حتی پیامبران و اولیا از آن نجات پیدا نکرده‌اند. اگر بیماری حاصل شد، انسان باید آن را به فرصتی برای توجه بیشتر به سلامتی خود تبدیل کند.

همین تأثیرات مثبت بیماری هستند که امام زین العابدین(ع) را واداشت تا به خاطر نعمت بیماری، در ستایش خداوند این چنین دعا کند: «أللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلاَمَةِ بَدَنِي، وَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِيْ مِنْ عِلَّة فِي جَسَـدِي. فَمَا أَدْرِي يَـا إلهِي، أَيُّ الْحَالَيْنِ أَحَقُّ بِالشُّكْرِ لَكَ، وَأَيُّ الْوَقْتَيْنِ أوْلَى بِالْحَمْدِ لَكَ، أَوَقْتُ الصِّحَةِ الَّتِي هَنَّـأْتَنِي فِيهَا طَيِّبَاتِ رِزْقِكَ، وَنَشَّطْتَنِي بِهَا لابْتِغاءِ مَرْضَاتِكَ وَفَضْلِكَ، وَقَوَّيْتَنِي مَعَهَا عَلَى مَـا وَفَّقْتَنِي لَهُ مِنْ طَـاعَتِـكَ أَمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِي مَحَّصْتَنِي بِهَا، وَالنِّعَمِ الَّتِي أَتْحَفْتَنِي بِهَا تَخْفِيفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَى ظَهري مِنَ الْخَطِيئاتِ وَتَطْهيراً لِمَا انْغَمَسْتُ فيهِ مِنَ السَّيِّئاتِ، وَتَنْبِيهاً لِتَنَاوُلِ التَّوْبَةِ، وَتَذْكِيراً لِمَحْوِ الْحَوْبَةِ بِقَدِيمِ النِّعْمَةِ، وَفِي خِلاَلِ ذَلِكَ مَا كَتَبَ لِيَ الْكَاتِبَانِ مِنْ زَكِيِّ الاعْمَالِ، مَا لا قَلْبٌ فَكَّرَ فِيهِ، وَلا لِسَانٌ نَطَقَ بِهِ وَلاَ جَارِحَةٌ تَكَلَّفَتْهُ بَلْ إفْضَالاً مِنْكَ عَلَيَّ، وَإحْسَاناً مِنْ صَنِيعِـكَ إلَيَّ. أللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّـد وَآلِـهِ وَحَبِّبْ إلَيّ مَـا رَضِيتَ لِي، وَيَسِّرْ لِي مَا أَحْلَلْتَ بِيْ، وَطَهِّرْنِي مِنْ دَنَسِ مَا أَسْلَفْتُ، وَامْحُ عَنِّي شَرَّ مَا قَـدَّمْتُ، وَأَوْجِدْنِي حَلاَوَةَ الْعَافِيَةِ؛ بار خدایا! تو را سپاس بر نعمت تندرستی بدن که همواره و پیوسته از آن برخوردار بودم و سپاس تو را بر آن بیماری که در جسمم پدید آورده‌ای. ای خدای من نمی‌دانم که کدام ‌یک از این دو حال برای شکر به درگاهت سزاوارتر است و کدام‌یک از این دو وقت حمد تو را شایسته‌تر؟ آیا زمان سلامت که روزی‌های پاکیزه‌ات را بر من گوارا ساخته‌ای و به سبب آن برای به دست آوردن رضایت و نعمت‌هایت به من نشاط بخشیده‌ای و به سبب آن تندرستی به من نیرو داده تا به طاعتت توفیق یابم، یا به هنگام بیماری که مرا به آن پاک می‌سازی و نعمت‌هایی که به من تحفه داده‌ای تا گناهانی را که از آن گرانبار شده‌ام تخفیف دهی و مرا از سیئاتی که در آن فرورفته‌ام پاک نمایی و آگاهی‌ام دهی که پلیدی گناه را به توبه از دل بشویم و با یادآوری نعمت قدیم، گناه بزرگم را از پرونده‌ام محو نمایم و در خلال این بیماری از جمله تحفه‌ها که به من عنایت می‌کنی این است که فرشتگان به حساب من اعمال پاکیزه‌ای نوشته‌اند که فکر آن به خاطری نگذشته و بر زبانی نرفته و هیچ ‌یک از اعضا در انجامش رنجی نبرده، بلکه این همه از باب تفضل و احسان تو بر من نوشته شده است. بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست و آنچه را برایم پسندیده‌ای در نظرم محبوب ساز و تحمل آنچه را بر من وارد نموده‌ای آسان ساز و مرا از آلودگی اعمال گذشته پاک کن و شر اعمال گذشته‌ام را از من بزدای و از لذّت عافیت کامیابم فرما.»

 

ارزش گرفتاری و بلا

عزیزان! ارزش بلا به عناصر مثبتی که مؤمن در اختیار دارد و گوهر او را آشکار می‌کند، اشاره می‌کند. این حدیث نیز به این واقعیت اشاره کرده است: «عَجَبًا لِأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ؛ در شگفتم از کار مؤمن که همه کارهای او خیر است و این، برای کسی جز مؤمن نیست. اگر ناز و نعمت نصیبش گردد، سپاس می‌گزارد که برای او خیر است و اگر سختی گریبان گیرش شود، شکیبایی می‌ورزد که باز هم برای او خیر است.»

از خدا می‌خواهیم از کسانی باشیم که گرفتاری آن‌ها را از زمین گیر نمی‌کند و ایمان و رابطه‌شان را با پروردگارشان در هم نمی‌شکنند؛ بنابراین او را شکر می‌کنند و جزو شاکران نوشته می‌شوند و در گرفتاری صبور هستند و در لیست صابران نوشته می‌شوند. والحمد لله ربّ العالمين.

 

خطبه دوم:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای بندگان خدا! خودم و شما را به همان چیزی توصیه می‌کنم که رسول خدا(ص) به دخترش زهرا(س) توصیه کرده است که ما وفات جان‌سوزشان را در سوم جمادی الثانی گرامی می‌داریم. حضرت زهرا(س) فرمود: «وقتى كه بستر خواب را گسترده بودم، رسول خدا(ص) بر من وارد شد، فرمود: اى فاطمه! نخواب مگر آنكه چهار كار را انجام دهى: قرآن را ختم كنى، پيامبران را شفيعت گردانى، مؤمنين را از خود راضى كنى و حج و عمره‌ای را به جا آورى. اين را فرمود و شروع به خواندن نماز كرد، صبر كردم تا نمازش تمام شد. گفتم: يا رسول الله! به چهار چيز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آن‌ها قادر نيستم! آن حضرت تبسّمى كرد و فرمود: چون قل هو اللّه را سه بار بخوانى مثل اين است كه قرآن را ختم كرده‌اى. چون بر من و پيامبران پيش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قيامت خواهيم بود. چون براى مؤمنين استغفار كنى، آنان همه از تو راضى خواهند شد و چون بگويى: سُبحانَ اللّه وَ الحَمدُ للّه وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اللّهُ اكبرُ، حجّ و عمره‌اى را انجام داده‌اى.»

این سفارش رسول خدا(ص) به زهرا(س) سفارش به ما نیز هست. این که تا این کارها را انجام نداده‌ایم، نخوابیم تا از کرم و اجر الهی برخوردار شویم و با این کار وفاداری خود را به زهرا(س) ابراز داریم؛ چرا که وفاداری فقط به ریختن اشک نیست. بلکه با الگو گیری و عمل به سیره آن حضرت است و این اعمال بخشی از سیره ایشان است. با این کار از توانایی بیشتری برای مقابله با چالش‌ها برخوردار خواهیم شد.

 

آیا تعطیلی موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

لبنان در حال ورود به تجربه جدیدی از تعطیلی است که امیدواریم با موفقیت همراه باشد؛ زیرا لبنان نه تاب تحمل پیامدهای ناشی از این بیماری همه‌گیر را دارد و نه اثرات فاجعه‌بار آن از نظر تعداد مبتلایان و قربانیان یا در سطح بیمارستان‌ها و کادر پزشکی.

با این حال، موفقیت این اقدام به التزام کامل شهروندان به تصمیم تعطیلی و سختگیری دستگاه‌های امنیتی در اجرای نظارت و اقدامات هوشیارانه برای حصول اطمینان از پایبندی شهروندان به آن بستگی دارد.

در این زمینه، امیدواریم با توجه به تأثیرات آن بر منافع و کار مردم، به ویژه در این شرایط دشوار اقتصادی، به این تصمیم نرسیم؛ اما با توجه به رها شدگی در خلال تعطیلات که دایره و میزان ابتلاها را گسترش داد، به نظر می‌رسد که این تصمیم و پایبندی به آن ضروری به نظر می‌رسد تا به یک فاجعه در زمینه سلامت نرسیم که کشور نمی‌تواند آن را تحمل کند.

از این رو بار دیگر شهروندان را به ضرورت پیروی از تصمیم تعطیلی و هر گونه اقدامی که برای حصول اطمینان از عدم مبتلا شدن به این اپیدمی لازم باشد، فرامی‌خوانیم؛ چون تحت هیچ شرایطی نباید در این زمینه سهل‌انگاری صورت گیرد؛ زیرا آن‌ها مسئول سلامتی و حیات خود و اطرافیانشان هستند. به آن‌ها می‌گوییم برای چند روز محدود صبور باشید تا بعد از آن آسایشی طولانی داشته باشید. در همین زمان از دولت می‌خواهیم دایره استثنائات را توسعه ندهد و در این باره سختگیری کند.

 

کمک‌ها و واکسن!

می‌ماند با توجه به تعطیلی فعلی، اشاره کنیم ضروری است کسانی را که نیازمند کار روزمره هستند و طبقات فقیر را در نظر داشته باشیم و به وظیفه خود در امر کمک به آن‌ها عمل کنیم.

بنابراین از دولت، شهرداری‌ها و سازمان‌های غیردولتی می‌خواهیم در دوره تعطیلی با همکاری هم به این افراد رسیدگی کنند و نیازهای ضروری‌شان را فراهم کنند.

در اینجا، ما تصمیم وزارت دارایی را برای اعطای کمک به لبنانی‌هایی که در زیر خط فقر شدید قرار دارند، تحسین می‌کنیم و امیدواریم که این کمک‌ها به دست مستحقان برسد و به مانند بسیاری از کمک‌های دیگر در پیچ و خم‌های سیاست، منافع حزبی و حساب‌های شخصی از بین نرود.

در این زمان، لبنانی‌ها بی‌صبرانه منتظرند تا دولت اقدامات لازم را برای تسریع در امر تأمین بهترین واكسن برای همه لبنانی‌ها انجام دهد و موانع اداری، مالی و قانونی كه ورود آن را به تأخیر می‌اندازد، از سر راه بردارد و به یک منبع نیز بسنده نکند؛ زیرا تعداد واکسن‌هایی که سخن از تأمین آن‌هاست، نیاز لبنانی‌ها را تأمین نمی‌کند.

اگر تعللی که در کار دولت دیده می‌شود، ناشی از این واقعیت است که دولت قادر به تأمین مالی تهیه واکسن نیست، پس به بخش خصوصی اجازه دهید تا در این کار مشارکت کند. تا بی‌توجهی به سلامت و حیات شهروندان تکرار نشود.

 

بازرگانان حریص!

باید به آنچه بازارهای لبنان در روزهای تعطیلی قبلی، اعم از سوء استفاده از نیاز شهروندان به مواد غذایی و تجهیزات پزشکی شاهد بوده‌اند، بپردازیم. در این دوره شاهد بالا رفتن بهای مواد غذایی بودیم که حتی از بالا رفتن قیمت دلار نیز فراتر رفت. نگرانی ما این است که این امر در این دوره نیز اتفاق بیفتد. از این رو لازم است که وزارت اقتصاد بر نظارت‌های خود بیفزاید و تجار نیز انسانیت بیشتری از خود نشان دهند و از رنج و نیاز مردم سوء استفاده نکنند.

 

سخنان فرقه‌ای را متوقف کنید

در عرصه سیاسی در هفته گذشته شاهد افزایش بحث‌ها بودیم که در روزهای گذشته به سطح بی‌سابقه و حتی نامناسب رسید. با این وضعیت تشکیل دولت مورد نظر لبنانی‌ها که آن‌ها را از این تونل تاریک بیرون بیاورند، پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد. چون صحبت در مورد بحران حاکمیت است، نه دولت.

در برابر این واقعیت، مجدداً از نیروهای سیاسی می‌خواهیم كه به این كشور و مردم كه درد و رنج آن‌ها روز به‌ روز افزایش می‌یابد، رحم کنند، از حساب‌ها، منافع و نزاع‌های خود دست بکشند و در انجام مسئولیتی كه به آن‌ها سپرده‌اند، سریع عمل به خرج دهند تا دولتی تشکیل دهند كه قادر باشد كشور را از این مصائب خلاص كند. در همین زمان بار دیگر از لبنانی‌ها می‌خواهیم که برای مقابله با این بی‌توجهی، سکوت خود را بشکنند؛ چون این سکوت سیاسیون را وسوسه می‌کند که همچنان به منافع کشور و مردم پشت کنند و بعد از این که اطمینان یافتند مردم ساکت و ضعیف شده‌اند، به پایگاه‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای خود بازگردند و لحن قدیمی خود را دوباره ساز کنند که ما به هدف قرار گرفتن فلان طایفه یا اهانت به فلان مذهب راضی نیستیم؛ در حالی که اینان از منافع طایفه‌ای و مذهبی مردم فرسنگ‌ها دور هستند.

لبنانی‌ها باید کاملاً آگاه باشند و اجازه ندهند که اینان یک بار دیگر غریزه‌های مذهبی و طایفه‌ای‌شان را به بازی بگیرند؛ چون این بار به سود مردم نیست بلکه به ضررشان است. نباید از سوراخی را که بارها گزیده شده‌اند، بار دیگر گزیده شوند. نباید کسانی را سال‌ها آزموده‌اند، همان‌هایی که کشور را به این وضعیت رسانده‌اند، بار دیگر بیازمایند.

 

تجاوز هوایی دشمن

در خاتمه، همه ما باید در برابر تشدید نقض حریم هوایی کشور توسط دشمن و تجاوزات مداوم آن به حاکمیت ملی لبنان که با تشدید تجاوزات به سوریه هم‌زمان است و می‌ترسیم به کل منطقه گسترش یابد، بایستیم.

لبنانی‌ها باید به آنچه در پشت تشدید این تجاوزات وجود دارد توجه کنند و با وحدت به مقابله با آن بروند؛ زیرا چنددستگی دشمن را وسوسه می‌کند و برای انجام ماجراجویی‌های دیگر از آن بهره‌برداری می‌کند؛ زیرا وحدت داخلی، با عناصر قدرت حامی آن، قوی‌ترین سلاح در برابر دشمنی بوده و خواهد بود که فقط زبان زور را می‌فهمد