خطبه جمعه، 5 شهریور ماه 1400

مطالب مهم خطبه اول: اهمیت خشوع در نماز / چگونه به خشوع برسیم؟! / بیایید نماز را در اولویت قرار دهیم.

مطالب مهم خطبه دوم: پیامدهای بحران سوخت / مقابله با احتکار / دولت کجاست؟! / آماده شدن برای سال تحصیلی / سالروز ناپدید شدن امام صدر.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

19 محرم 1443 برابر با 5 شهریور 1400 و 27/08/2021 م

ارزش نماز به خشوع آن است

 

مطالب مهم خطبه اول: اهمیت خشوع در نماز / چگونه به خشوع برسیم؟! / بیایید نماز را در اولویت قرار دهیم.

مطالب مهم خطبه دوم:پیامدهای بحران سوخت / مقابله با احتکار / دولت کجاست؟! / آماده شدن برای سال تحصیلی / سالروز ناپدید شدن امام صدر.

 

خطبه دینی:

خداوند سبحانه و تعالى می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» [مؤمنون: 1-2] صدق الله العظيم.

خداوند متعال از طریق این آیه اشاره کرده است اهدافی که می‌خواهد به وسیله نماز تحقق یابد، به انجام نماز با اجزاء، شرایط و ارکان آن منحصر نمی‌شود، بلکه نماز باید با خشوع همراه باشد. نماز خاشعانه ستون دین است، باعث نزول رحمت الهی می‌شود، از زشتی‌ها و منکرات نهی می‌کند و چنین نمازی است که احادیث می‌گویند محبوب‌ترین اعمال نزد خدا، درگاه نزدیکی به او و معراج مؤمن است.

 

اهمیت خشوع در نماز

خشوع به این معناست که انسان قلب، احساسات و عواطف خود را به سوی خدا معطوف کند، به طوری که هیچ یک از امور یا نیازهای دنیوی او را از خداوند متعال باز ندارد و نشانه بیرونی‌اش این است که سر از سجده‌گاه خود بالا نیاورد، چشمان خود را به راست یا چپ نچرخاند و اندام‌هایش خاشع باشند.

بنابراین در تاریخ آمده است رسول خدا مردی را دید که در حال نماز با ریش خود بازی می‌کرد. فرمود: «آیا این طور نیست که اگر قلب خاشعی می‌داشت، اندامش آرام می‌گرفتند.» خشوع روح دعاست و همان‌طور که بدن بدون روح ارزشی ندارد، نماز بدون خشوع نیز ارزشی ندارد و پذیرفته نمی‌شود. ممکن است خشوع به راحتی اتفاق نیفتد؛ زیرا شیطانی که نتوانست شخص را به ترک نماز متقاعد کند، با تمام وجود تلاش می‌کند تا نماز او را از محتوا خالی کند و با فقدان خشوع آن را بی‌فایده سازد.

در حدیث آمده است: «لا يقبل الله صلاة عبد لا يحضر قلبه مع بدنه؛ خداوند نماز بنده‌ای را که در کنار حضور جسمی، حضور قلبی نداشته باشد، نمی‌پذیرد».

 

چگونه به خشوع برسیم؟!

بنابراین برای دستیابی به خشوع باید کار و تلاش کرد. برای این که خشوع حاصل شود، شخص باید چند گام را بردارد:

اول: اینکه بداند اگر نماز را با تمام اجزا و شرایطش بخواند، از عهده او ساقط می‌شود و اگر بدون خشوع باشد، لازم نیست آن را تکرار کند، اما باید بداند جز با خشوع به اهداف خود اعم از نزدیکی به خدا و دستیابی به آنچه خداوند به نمازگزاران وعده داده است، نمی‌رسد. از این رو در حدیث آمده است: «يُكتَبُ لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما عَقَلَ مِنها؛ تنها آن مقدار از نماز بنده به حساب می‌آید كه با شناخت و توجّه همراه باشد.»

و در حدیث آمده است: «إنّ العَبدَ لَيُصَلِّي الصَّلاةَ لا يُكتَبُ لَهُ سُـدسُها و لا عُشرُها؛ [گاه] بنده نماز می‌خواند، اما فقط يك ششم و يك دهم آن برايش نوشته می‌شود.» یعنی به اندازه‌ای که متوجه خدا بوده است، برایش نوشته می‌شود.

و در حدیث آمده است: «مَن صَلّى رَكعتَين يَعلَمُ ما يقولُ فيهِما، انصَرَفَ و لَيسَ بينَهُ و بينَ اللّه ِ ذَنبٌ؛ هر كه دو ركعت نماز بخواند و بداند در آن‌ها چه می‌گوید، نمازش كه تمام شد گناهى ميان او و خداوند باقى نماند.»

و در حدیث آمده است: «مَن صلّى رَكعتَينِ و لَم يُحَدِّثْ فيهِما نفسَهُ بِشَيءٍ مِن اُمورِ الدنيا غَفَرَ اللّه ُ لَهُ ذُنوبَهُ؛ هر كه دو ركعت نماز بگزارد و در آن دو ركعت به هيچ امرى از امور دنيا فكر نكند، خداوند گناهانش را می‌آمرزد.»

دوم: اینکه شخص از نظر جسمی، روحی و ایمانی برای نماز آمادگی داشته باشد و این با وضو گرفتن آغاز می‌شود. وضو انسان را از خواب آلودگی و تنبلی خارج می‌کند و بیان ذکرهایی که درباره وضو وجود دارد و شخص را به یاد روز قیامت می‌اندازد. مثلاً وقتی می‌گوید: «اللَّهُمَّ بَيِّضْ وَجْهِي يَوْمَ تَسْوَدُّ فِيهِ الْوُجُوهُ وَلَا تُسَوِّدْ وَجْهِي يَوْمَ تَبْيَضُّ فِيهِ الْوُجُوهُ؛ خدایا چهره‌ام را سپید کن، روزی که چهره‌ها سیاه می‌شود و چهره‌ام را سیاه مکن، روزی که چهره‌ها سپید می‌گردد.» و اذان و اقامه بگوید و به مستحبات پایبند باشد و قبل از نماز بگویید: «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السماوات وَالأَرْضَ، حَنِيفًا مسلماً وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ به سوي كسي كه آسمان‌ها و زمين را پديد آورده در حالي كه موحد و مسلمانم و از مشركين نيستم، روي آوردم و نماز و عبادت من و زندگي و مرگ من براي خدا پروردگار عالميان است.» که باعث می‌شود شخص عظمت موقعیت خود را درک کند؛ زیرا در برابر کسی که آسمان‌ها و زمین را با تمام دقت و کمال خود آفریده، ایستاده است و رزق، سلامتی، زندگی و مرگ و تمام امور به او تعلق دارد و بدون او، نمی‌توان به هیچ یک از امور دنیوی و اخروی رسید.

ثالثاً: نمازگزار باید هر چیزی را که او را از فضای نماز منحرف می‌کند، بردارد. مثلاً ممکن است جلوی او تصاویر، صحنه‌ها یا حرکت‌هایی باشد و مکانی آرام و به دور از سر و صدا را برای نماز خود انتخاب کند.

احادیث اشاره می‌کنند از جمله چیزهایی که به خشوع کمک می‌کند، نگاه به محل سجده هنگام ایستادن، به پاها هنگام رکوع، به موضع بینی در هنگام سجده و به دامن هنگام نشستن است.

چهارم: احساس این که خدا راز و نیاز او را مورد اجابت قرار می‌دهد. در حدیث قدسی آمده است: «قَسَمْتُ الصَّلاَهَ بَیْنِی وَبَیْنَ عَبْدِی نِصْفَیْنِ، فَنِصْفُهَا لِی، وَنِصْفُهَا لِعَبْدِی، وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ، فَإذَا قَالَ العَبْدُ: الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِینَ، قَالَ اللَّهُ؛ حَمِدَنِی عَبْدِی، فَإذَا قَالَ: الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، قَالَ اللَّهُ: أَثْنَى عَلَیَّ عَبْدِی، وَإذَا قَالَ: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ، قَالَ: مَجَّدَنِی عَبْدِی، فَإذَا قَالَ: إیَّاکَ نَعْبُدُ وَإیَّاکَ نَسْتَعِینُ، قَالَ: هَذَا بَیْنِی وَبَیْنَ عَبْدِی وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ، فَإذَا قَالَ: اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ المَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ، قَالَ: هَذَا لِعَبْدِی وَلِعَبْدِی مَا سَأَلَ؛ نماز را میان خود و بنده‌ام به دو نیمه قسمت کرده‌ام، نیمه‌ای از آن من است و نیمه دیگر از آن او و آنـچه را که بنده‌ام خواستار باشد از آن او است. هرگاه بنده بگوید: الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِینَ، خدا می‌فرماید: بنده‌ام حمد و سـپاس مرا بجای آورد و چـون بنده بگوید: الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، خدا می‌فرماید: بنده‌ام مرا مدح و ثنا گفت و چـون بنده بگوید: مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ، خدا می‌فرماید: بنده‌ام مرا تمجید کرد و کار خود را به من واگذار نمود و چون بنده بگوید: إیَّاکَ نَعْبُدُ وَإیَّاکَ نَسْتَعِینُ، خدا می‌فرماید: این میان من و بنده بود و هر آنچه را که بنده‌ام خواستار باشد از آن اوست و چون بنده بگوید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ المَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ، خدا می‌فرماید: این به بنده‌ام عطا می‌گردد؛ و هر آنچه را که بنده‌ام خواستار باشد، بدو داده می‌شود.»

پنجم: اینکه شخص همان‌طور که در احادیث شریف آمده است، نماز وداع بخواند، طوری نماز بخواند که گویی آخرین نمازش را می‌خواند و سپس با پروردگارش ملاقات می‌کند.

در حدیث آمده است: «إذَا أَمْسَيْتَ فَلا تَنْتَظِرِ الصَّبَاحَ، وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلا تَنْتَظِرِ المَسَاءَ، وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ، وَمِنْ حَيَاتِكَ لمَوْتِكَ؛ اگر به شب رسيدي به انتظار صبح مباش و اگر به صبح رسيدي به انتظار شب مباش و هنگام تندرستي براي وقت بيماري و در مدت زندگي دنيا براي مردن توشه بيندوز.»

ششم: در نماز خود آرامش داشته باشد و عجله نکند و در مورد اذکار ذکر شده در نماز و سوره‌هایی که در حین نماز می‌خواند و معنای کارهایی که انجام می‌دهد مانند قیام، رکوع و سجود تأمل کند و با همه این‌ها تعامل داشته باشد.

هفتم: به نماز در مسجد و جماعت اهتمام داشته باشد؛ زیرا فضای مسجد و نماز جماعت به تقویت روحیه روی آوردن به خدا و ارتباط با او کمک می‌کند.

سرانجام: اقتدا به سیره رسول خدا(ص) و ائمه(ع) و صالحان. چرا که وارد شده است هنگام فرا رسیدن وقت نماز، رسول خدا(ص) کسی را نمی‌شناخت و چون نماز می‌خواند، از ترس خداوند متعال صورتش دگرگون می‌شد.

در سخنان اصحابش آمده است که با پیامبر خدا مشغول صحبت بودیم، ولی وقتی وقت نماز فرامی‌رسید، انگار نه او ما را می‌شناخت و نه ما او را می‌شناختیم.

این همان چیزی است که در سیره علی(ع)، زهرا(س) و بقیه ائمه اهل بیت(ع) نیز آمده است.

 

بیایید نماز را در اولویت قرار دهیم

عزیزان! یکی از مهم‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به ما ارزانی داشته است، نماز است که بر ما واجب کرده است؛ زیرا نماز وسیله ارتباط با خدا، ابزار رابطه و تقرب به اوست و به واسطه نماز، ما نیز از خیرات و برکاتی که به نمازگزاران وعده داده شده است، بهره‌مند می‌شویم.

پس بیاید مانند رسول خدا(ص) باشیم که نماز محبوب‌ترین اعمال برای او بود؛ از این رو می‌فرمود: «إنَّ اللهَ تَعالى جَعَلَ قُرَّةَ عَيني فِي الصَّلاةِ، وحَبَّبَها إلَيَّ كَما حُبِّبَ إلَى الجائِعِ الطَّعامُ، وإلَى الظَّمآنِ الماءُ، فَإِنَّ الجائِعَ إذا أكَلَ الطَّعامَ شَبِعَ، وإذا شَرِبَ الماءَ رَوِيَ، وأنا لا أشبَعُ مِنَ الصَّلاةِ؛ خداوند متعال نور چشمم را در نماز قرار داده است و همان‌گونه كه غذا را محبوب شخص گرسنه و آب را محبوب تشنه قرار داده، نماز را محبوبم ساخته است؛ حال آن كه هرگاه شخص گرسنه غذا بخورد، سير می‌شود و هرگاه آب بنوشد، سيراب می‌گردد؛ امّا من از نماز سير نمی‌شوم.»

باید مانند علی(ع) پایبند وقت نماز باشیم: «تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَحَافِظُوا عَلَيْهَا وَاسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَتَقَرَّبُوا بِهَا، فَإِنَّهَا كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً، أَلَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِينَ سُئِلُوا ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ، وَإِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ، وَتُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ؛ امر نماز را مراعات كنيد و در حفظ آن بكوشيد و بسيار به جاى آوريد و بدان به خداى تقرب جوييد كه نماز فریضه‌ای است بر مؤمنان كه حتماً بايد در وقت خود آن را به جاى آورند. آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرا نمی‌دهید، در آن هنگام، كه از ايشان می‌پرسند: «چه چيز شما را به جهنم كشاند گويند: ما از نمازگزاران نبوديم». نماز گناهان را می‌ریزد، آن سان كه برگ درختان می‌ریزد و بند گناهان را از گناهكاران می‌گشاید آن سان كه بند از كسى بگشايند.» رسول الله(ص) نماز را به چشمه آب گرم تشبيه كرده كه بر در خانه كسى باشد و او هر روز و هر شب پنج بار خود را در آن بشويد. پس ديگر چركى بر تن او باقى نمی‌ماند.

«وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ الْمُؤْمِنیِنَ الَّذِینَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِینَةُ مَتَاع، وَ لاَ قُرَّةُ عَیْن مِنْ وَلَد وَ لاَ مَال. یَقُولُ اللّهُ سُبْحَانَهُ: رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ؛ آن گروه از مؤمنان که زينت متاع دنيا و فرزندان و اموالى که مايه چشم روشنى است، آن‌ها را به خود مشغول نداشته، حق نماز را خوب شناخته‌اند. خداوند سبحان درباره آن‌ها می‌فرماید: آن‌ها مردانى هستند که تجارت و بيع آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز بازنمی‌دارد».

خداوند ما را از جمله کسانی قرار دهد که نماز را در اولویت خود قرار داده‌اند؛ بنابراین سعی می‌کنند که در اول وقت آن را به جای آورند و هیچ یک از دغدغه‌های دنیوی آن‌ها را از ملاقات خدا منصرف نمی‌کند. و آخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمين.

 

خطبه سیاسی:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای بندگان خدا! شما و خودم را نصیحت می‌کنم که به توصیه خدا عمل کنیم: «اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ * وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ * لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۚ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ»(حشر: 18-20).

این توصیه خدا به ما است که در آن ما را به تفکر در هر روز و در هر زمان فرامی‌خواند. این که برای قرار گرفتن خود در برابر خداوند متعال چه چیزی آماده کرده‌ایم و آیا گام‌های ما در زندگی باعث می‌شود که سربلند و عزتمند در برابر او بایستیم یا هنگامی که خداوند به ما ندا می‌دهد: «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» [الصافات: 24] وضعیت ذلیلانه ای داریم؟ آیا سرمایه‌ای داریم که به ما اجازه دهد به بهشت برسیم و از سقوط در ورطه عذابی که نمی‌توانیم تحمل کنیم، رهایی یابیم؟ پس اگر کوتاهی یا غفلت کرده‌ایم، قبل از اینکه مجالی برای توبه یا عمل باقی نماند، باید برای توبه و عمل شتاب کنیم. وقتی این کار را انجام دادیم، مطمئناً از آگاهی و قدرت بیشتری برای مقابله با چالش‌ها برخوردار خواهیم شد.

 

پیامدهای بحران سوخت

از لبنان شروع می‌کنیم که بحران‌ها در آن در حال تشدید هستند و با توجه به پیامدهای فاجعه باری که برای لبنان دارد، بحران سوخت در صدر این بحران‌ها قرار دارد؛ زیرا با وجود تصمیم برای حذف بخشی از یارانه‌ها از آن، صف خودروها هنوز ساعت‌ها در پمپ بنزین‌ها منتظر هستند، در حالی که کمبود شدید گازوئیل همچنان ادامه دارد و این بدان معناست که چنین تصمیمی بیهوده است و دلایل واقعی کمبود سوخت را در نظر نگرفته است یا کسانی هستند که می‌خواهند لبنانی‌ها را رام کنند تا تصمیم بعدی مبنی بر برداشته کامل رایانه از سوخت را در سپتامبر آینده بپذیرند.

از این رو ما با بحرانی روبرو هستیم که به دغدغه روزانه لبنانی‌ها تبدیل شده است و به دست آوردن آن، به وقت، تلاش و اعصاب آن‌ها نیاز دارد. آثار و پیامدهای این وضعیت فقط به آسیب دیدن منافع و تأمین نیازهای زندگی آن‌ها محدود نمی‌شود بلکه به بروز تنش‌ها و مشکلاتی می‌انجامد که در پمپ‌بنزین‌ها شاهد آن هستیم.

از این رو مجدداً تأکید می‌کنیم که دولت باید با مسدود کردن راه‌های قاچاق و درهای بازار سیاه و قاچاق، توزیع عادلانه سوخت توسط شرکت‌ها و عدم پارتی‌بازی در آن، نظارت بر فرآیند توزیع توسط پمپ بنزین‌ها و تأمین امنیت آن‌ها، در حل ریشه‌های این بحران جدیت به خرج دهد.

 

مقابله با احتکار

باز هم در موضوع احتکار، باید از نقش سرویس‌های امنیتی در کشف انبارها و مخازن محتکران سوخت و اقدامات وزیر بهداشت در زمینه دارو قدردانی کنیم. امیدواریم که محتکران و شرکت‌های بزرگ نیز تحت پیگرد قرار گیرند و کسانی که با دارو، قوت روزانه و نیازهای ضروری مردم بازی می‌کنند به سختی مجازات شوند؛ ولی این کار باید به دور از هر گونه ملاحظات طایفه‌ای، مذهبی و سیاسی باشد که منجر به کم رنگ شدن هر گونه پیگیری و جلوگیری از این قضیه می‌شود که ما در لبنان به آن عادت کرده‌ایم و توجه به اینکه این افراد به طوایف و احزاب خود تعلق ندارند؛ بلکه به طایفه محتکران و حزبشان تعلق دارند.

متأسفانه مجازات بازدارنده‌ای برای احتکار وجود ندارد. در اینجا ما خواستار تصویب سریع این قوانین هستیم و در عین حال از لبنانی‌ها می‌خواهیم که به تحریم دارو، غذا و نیازهای محتکران بپردازند و با آن‌ها به عنوان خائن به میهن و جامعه و دزدان درآمدهایشان برخورد کنند.

 

دولت کجاست؟!

با توجه به این وضعیت غم انگیز و رنج و ناراحتی لبنانی‌ها، این سؤال مطرح می‌شود: آیا همه این‌ها برای تسریع در روند تشکیل دولت و رفع همه موانع مصنوعی و غیر مصنوعی کافی نیست که اگر ادامه یابد، ممکن است به یک بمب اجتماعی تبدیل شود که در مقابل همه منفجر می‌شود که جهان نیز نسبت به عواقب آن هشدار داده است؟!

زمان آن فرا رسیده است که همه طرف‌ها و جناح‌ها از دغدغه‌ها و محاسبات گروهی خود که روند تشکیل دولت را پیچیده کرده است، دست بردارند؛ زیرا همه دولت را طبق معیارها و محاسبات انتخاباتی خود می‌خواهند، بدون این که فجایع و بلایای لبنانی‌ها در نظر بگیرند.

ما می‌خواهیم در مورد تشکیل دولت خوش‌بین بمانیم و همچنان می‌خواهیم به نکات مثبتی که اخیراً آشکار شده‌اند، امید ببندیم و وارد خط مانع تراشی و رسوبات داخلی و خارجی نشویم.

ای مسئولان! به خاطر جاه طلبی‌ها و رؤیاهای شخصی و جناحی شما زمان زیادی از دست رفت و آنچه از امید باقی مانده است، با غرق شدن بیشتر در حواشی و جزئیات، آن هم در شرایطی که کشور در حال سوختن است، دارد به اتمام می‌رسد. از این رو سریع‌تر حرکت کنید و در تشکیل دولت دست دست نکنید؛ شاید در مدت باقیمانده مردم بتوانند شما را به خاطر کارها و طمع ورزی‌تان ببخشند.

 

آماده شدن برای سال تحصیلی

با آغاز سال تحصیلی جدید و فراخوان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس، از وزارت آموزش و پرورش و همه کسانی که درگیر کار آموزش هستند، می‌خواهیم کلیه شرایط لازم برای غلبه بر مشکلات پیش روی سال تحصیلی را تأمین کنند. همه از میزان مشکلاتی که مدارس، والدین و دانش آموزان رنج می‌برند و پیامدهای ناشی از وضعیت اقتصادی و معیشتی، بحران برق، بحران سوخت و پیامدهای آن که ما می‌خواهیم روی امر آموزش که ستون این کشور و همه کشورهاست، تأثیرگذار نباشند، آگاهی دارند.

 

سالروز ناپدید شدن امام صدر

سرانجام به خاطره دردناک ناپدید شدن امام سید موسی صدر می‌پردازیم؛ رهبری که الگویی برای جهان به روز و زمانه بود، به وحدت اسلامی و ملی و نزدیکی مسلمانان و مسیحیان و تعامل با مسائل جهان عرب و اسلام دعوت می‌کرد، از خطرات موجودیت دشمن صهیونیستی در لبنان و منطقه آگاه بود، خواستار مقابله با دشمن صهیونیستی بود و به صیانت از کشور در برابر فتنه‌هایی دعوت می‌کرد که می‌خواستند مردم را در آتش آن بسوزانند تا لبنان به بستری نرم و آماده برای دشمن و جاه طلبی‌هایش تبدیل شود و به ایستادن در برابر فساد و محرومیت محکم ایستاد.

به همین مناسبت، بار دیگر به ابهام‌زدایی از این موضوع دعوت می‌کنیم که شایسته است به موضوع جامع و فراگیر همه لبنانی‌ها باقی بماند.