بسم الله الرحمن الرحیم
23 ربیع الثانی 1444 برابر با 27 آبان 1401 و 18/11/2022 م
مسئولیت خانواده در قبال فرزندان در آموزههای لقمان حکیم
مطالب مهم خطبه اول:لقمان حکیم کیست؟ / اقامه نماز / امر به معروف و نهی از منکر / صبر در برابر ناملایمات / مسئولیت ما در قبال فرزندان.
مطالب مهم خطبه دوم: هشدار نسبت به عواقب خلأ ریاست جمهوری / وخامت وضع معیشت / قانون کنترل سرمایه / به هم زدن امنیت ترکیه و ایران / عملیات قهرمانانه سلفیت.
خطبه دینی:
خداوند سبحانه و تعالی در قرآن کریم میفرماید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور» [لقمان: 17] صدق الله العظيم.
لقمان حکیم کیست؟
این آیات شریفه به مواعظ متعددی که بر زبان لقمان حکیم جاری شده، اشاره دارد. لقمان حکیم چنانکه در شرح حال او آمده، اهل اسوان مصر و معاصر حضرت داوود(ع) بود و چنانکه رسول خدا(ص) اشاره کرده، از او علم آموخته است. لقمان پیامبر نبود، بلکه بندهای بسیار متفکر و اهل یقین بود که خدا را دوست داشت و خدا نیز او را دوست داشت و به او حکمت بخشید.
در حديثی از امام صادق(ع) آمده است: «و اللّه ِ ما اُوتِيَ لُقمانُ الحِكمَةَ بِحَسَبٍ و لا مالٍ و لا أهلٍ و لا بَسطٍ في جِسمٍ و لا جَمالٍ و لكنّهُ كانَ رجُلاً قَويّا في أمرِ اللّه ِ، مُتَوَرِّعا في اللّه ِ، ساكِتا سَكِينا، عَميقَ النَّظَرِ، طَويلَ الفِكَرِ ... و كانَ يُكثِرُ مُجالَسَةَ الفُقَهاءِ و الحُكَماء... و يَتَعَلّمُ ما يَغلِبُ بهِ نَفسَهُ و يجُاهِدُ بهِ هَواهُ ... و كانَ لا يَظعَنُ إلاّ فيما يَنفَعُهُ؛ فبِذلكَ اُوتِيَ الحِكمَةَ و مُنِحَ العِصمَةَ؛ به خدا قسم كه حكمت، به سبب شرافت خانوادگى يا مال و ثروت يا زن و فرزند يا قدرت جسمى و يا زيبايى، به لقمان داده نشد. بلكه او مردى بود در كار خدا نيرومند و با نشاط، پارسا، خاموش و آرام، ژرف انديش، پر تفكّر... با مردمان دانا و حكيم بسيار همنشینی میکرد ... و عواملى را كه با آن بر نفْس خود چيره آيد و به وسيله آنها با هوس خويش بجنگد، میآموخت ... و به جايى سفر نمیکرد، مگر اينكه برايش سودمند باشد. اين چنين بود كه به او حكمت عطا گرديد و عصمت و مصونيت از گناه ارزانیاش شد.»
پسرش را نصیحت میکرد و توجه داشت که این پند و نصیحت آمیخته با احساسات باشد و این نصیحت به میزان مسئولیت پذیری و عشقی اشاره دارد که او برای آگاه و آشنا کردن او به وظایفی که نسبت به پروردگار، خود و اطرافیان دارد، نسبت به فرزندش داشت.
هر خانوادهای باید دغدغه این مسئولیت را داشته باشد و آن را یکی از اولویتهای خود قرار دهد. البته انجام این مسئولیت منتی بر فرزندان نیست بلکه بخشی از حقوق آنها بر والدینشان به شمار میآید.
امام زين العابدين(ع) در اشاره به این حق میفرماید: «وَأمَّا حَقُّ وَلَدِكَ، فَتَعْلَمَ أنَّهُ مِنْكَ وَمُضَافٌ إلَيكَ فِي عَاجِلِ الدُنْيَا بخَيْرِهِ وَشَرِّهِ، وَأَنَّكَ مَسْؤولٌ عَمَّـا ولِّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الأَدَب وَالدّلالَةِ عَلَى رَبّـهِ وَالْمَعُونةِ لَهُ عَلَى طَاعَتِهِ فِيكَ وَفِي نفْسِهِ، فَمُثابٌ عَلَى ذلِكَ وَمُعَاقَبٌ، فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ الْمُتَزَيِّنِ بحُسْنِ أَثرِهِ عَلَيْهِ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا، الْمُعْذِرِ إلَى رَبّهِ فِي مَا بَيْنَكَ وبَيْنَهُ بحُسْنِ الْقِيَامِ عَلَيْهِ وَالأَخذُ لَهُ مِنْهُ. وَلا قُوَّةَ إلا باللهِ؛ حقّ فرزند تو آن است كه بدانى او از توست و در این جهان در نیک و بدِ خویش وابسته به توست و با تو نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمایى كردن او به راه پروردگارش و یارى رساندن به او در اطاعت خداوند هم درباره خودت و هم حق او مسئول هستى و بر اساس این مسئولیت پاداش مىگیرى و كیفر مىبینى، پس در كار فرزند همچون كسى عمل كن كه كارش را در این دنیا به حسن اثر خویش آراسته مىكند و تو به سبب حسن رابطه میان خود و او سرپرستىِ خوبى كه از او كردهاى و نتیجه الهى كه از او گرفتهاى، نزد پروردگار خویش معذور باشى و هیچ نیرو و توانى جز به خداوند نیست.»
امروز میخواهیم به برخی از نصایح لقمان که در آیات تلاوت شده، آمدهاند بپردازیم. البته نصایح و پندهای لقمان بسیارند که به خاطر نقششان در خودسازی، به فرصتهای بعدی وامیگذاریم.
اقامه نماز
پند اول: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ». او از فرزندش میخواهد که نماز را با اجزاء و احکام مخصوص آن برپا دارد. این درخواست به دلیل اهمیت نماز است؛ زیرا نماز بهترین شکرگزاری از خداوند متعال است و هنگامی که به رسول خدا(ص) که پاهایش از کثرت نماز ورم کرده بود، گفته شد: چرا با خودت چنین میکنی ای رسول خدا! در حالی که خداوند گناهان گذشته و آینده تو بخشیده شده است؟ فرمود: «آیا نباید بندهای شکرگزار باشم؟!»
همان گونه که نماز موجب میشود انسان به یاد پروردگار و وظایفی که در قبال او دارد، بیفتد، چنانکه در حدیث آمده است: «الصلوة معراج المؤمن الی الله تعالی؛ نماز عروج انسان مؤمن به سوی خداوند متعال است.» خداوند متعال خواسته است که نماز سوپاپ اطمینان انسان در برابر انحراف و دور ماندن از آن باشد. خداوند متعال در اشاره به این امر فرموده است: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» [العنکبوت: 45].
و در حدیث آمده است که یکی از اصحاب رسول خدا(ص) در حضور ایشان اظهار ناراحتی کرد که مردی نماز میخواند و مرتکب منکرات نیز میشود. پس رسول خدا(ص) فرمود: «نمازش، یک روزی او را بازمیدارد.»
ناز كفاره گناهان و تطهیر انسان از آنها قرار داده شده است و به همین دلیل آیه «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ» [هود: 114] به نماز تفسیر شده است.
و در حدیث آمده است: «اِذا قامَ الرَّجُلُ اِلَى الصَّلاةِ اَقْبَلَ اِلَيْهِ اِبْليسُ يَنْظُرُ اِلَيْهِ حَسَدا لِمايَرى مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ اَلتَّى تَغْشاهُ؛ هرگاه كسى به نماز میایستد، شيطان حسودانه به او مینگرد، به خاطر آنكه میبیند رحمت خدا او را فراگرفته است.»
اما هر نمازی چنین نیست، بلکه نمازی آگاهانه و خاضعانه است که انسان با قلب خود به سوی خدای متعال و تنها خداوند رو کند؛ و این همان چیزی است که خداوند متعال به آن دعوت کرده و فرموده است: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» [مؤمنان: 1-2].
امر به معروف و نهی از منکر
پند دوم: لقمان حکیم فرزندش را به امر به معروف و نهی از منکر نصیحت میکند. اینکه فقط عامل معروف و ترک کننده منکر نباشد، بلکه نسبت به اطرافیان خود اعم از نزدیک و دور حساس باشد و هدفش این باشد که آنها را وادارد تا در گفتار، عمل و روش، تمام زشتیها را کنار بگذارند و این همان چیزی است که خداوند نیز بدان اشاره کرده است: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ».
انجام این مسئولیت، انتخابی نیست بلکه بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است. خداوند سبحان در اشاره به آن میفرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» [التّوبة: 71]، «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» [آل عمران: 104].
پیامبر خدا(ص) نیز نسبت به ترک این واجب هشدار میدهد؛ زیرا آثار منفی و خطرناکی برای فرد و جامعه دارد. در حدیث آمده است: «لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ شِرَارُکمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یسْتَجَابُ لَکمْ؛ امر به معروف و نهی از منکر را رها مکنید که در آن صورت پلیدان بر شما حکومت خواهند کرد و هر چه دعا کنید مستجاب نخواهد شد.»
و در حدیث دیگری از رسول خدا(ص) آمده است: «إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ لَيُبْغِضُ المُؤْمِنَ الضَّعيفَ الّذي لا دِينَ لَهُ، فقيلَ لَهُ: و ما المُؤْمِنُ الّذي لا دِينَ لَهُ؟ قالَ: الّذي لا يَنهى عَنِ المُنكَرِ؛ پيامبر خدا(ص) فرمود: خداوند عزّ و جلّ از مؤمن ضعيفى كه دين ندارد نفرت دارد. عرض شد: مؤمنى كه دين ندارد كيست؟ فرمود: كسى كه (از ترس مردم) نهى از منكر و دعوت به معروف نمیکند.»
اما اگر این فریضه به صورت مؤثر و کارآمد انجام نشود، به هدف مطلوب خود نمیرسد، همان چیزی که خداوند متعال نیز به آن اشاره کرده است: «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» [النَّحل: 125].
و همان چیزی است که خداوند متعال به آن اشاره کرده و درباره رسولش(ص) فرموده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» [آل عمران: 159].
صبر در برابر ناملایمات
پند سوم: «وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ». در این پند لقمان از فرزندش میخواهد که در برابر چالشها، چالشهایی که به خاطر امر به معروف و نهی از منکر برای ایمان او به وجود میآید یا مصائبی که خداوند سبحان به آنها اشاره کرده و فرموده است: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» [البقرة: 155] عزم و اراده خود را حفظ کند. از این رو نباید در برابر دشمنانی که میخواهند اراده او را در هم بشکنند، از خود ضعف نشان دهد؛ زیرا جز با صبر نمیتوان به خواستههای زندگی و اهداف و بشارتهای الهی نائل شد.
بعد از آن لقمان حکیم انسان را به تواضع و تکبر نورزیدن با هر مقام، موقعیت و امکانات، خوشرویی و رابطه خوب با مردم و رعایت عواطف و احساسات آنها فرامیخواند: «وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ * وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ» [لقمان: 18 – 19].
مسئولیت ما در قبال فرزندان
عزیزان! ما نیاز مبرم داریم از این الگویی که خداوند متعال به ما معرفی کرده است، راهنمایی بجوییم. باید به فرزندان خود خوبی کنیم، در آغوششان بگیریم، آنها را راهنمایی و تربیت کنیم تا آنها فرزندان جسمی ما و فرزندان فکری و عقلی دیگران نباشند. کسانی که خیر دنیا و آخرتشان را نمیخواهند. باید به هشداری که خداوند به پدران و مادران داده است، عمل کنیم. فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» [التّحريم: 6].
نباید به این بسنده کنیم، بلکه باید آنها را همراهی کنیم تا انحراف از طریق پمپاژ رسانهای، سایتهای ارتباطی یا فضای پیرامونیشان، به افکار، احساسات، رفتار، اخلاق و اهداف زندگیشان رخنه نکند. تا تداوم حرکت آنها را در مسیر درست تضمین کنیم و کسی فریبشان ندهد و چیزهایی را که به دنیا و آخرتشان آسیب میزند، به آنها دیکته نکند. نباید مثل کسانی باشند که خداوند در اشاره به آنها فرموده است: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّا» [مريم: 59] و در روز برداشت (روز قیامت) آنها را از دست ندهیم که زیان آشکار همین است: «قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» [الزّمر: 15]؛ و ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است.
خطبه سیاسی:
بسم الله الرحمن الرحیم
ای بندگان خدا! شما و خود را به همان چیزی توصیه می کنم که رسول خدا(ص) به یکی از اصحاب خود به نام ابوذر غفاری توصیه کرد. به او فرمود: «یا أباذَر! أتُحِبُّ أنْ تَدْخُلَ الْجَنَّةَ؟ قُلْتُ نَعَمْ فِداکَ أبی. قالَ صلی الله علیه و آله: فَاقْصِرْ مِنَ الْاَمَلِ وَاجْعَلِ الْمَوْتَ نَصبَ عَینَیکَ وَاسْتَحْی مِنَ اللهِ حَقَّ الحَیاءِ ... يا أبا ذَرٍّ، إنَّ ربَّكَ عزّ و جلّ يُباهي الملائكَةَ بثَلاثةِ نَفَر: رجُلٌ يُصْبِحُ في الأرضِ فَرْدا فيُؤَذِّنُ ثمَّ يُصَلّي، فيقولُ ربُّكَ للملائكَةِ: انْظُروا إلى عَبدي يُصلّي و لا يَراهُ أحَدٌ غَيري، فيَنْزِلُ سَبعونَ ألفَ مَلَكٍ يُصَلّون وَراءَهُ و يَسْتَغْفِرونَ لَهُ إلى الغَدِ مِن ذلكَ اليَومِ. و رجُلٌ قامَ مِن اللَّيلِ فصَلّى وَحْدَهُ فسَجَدَ و نامَ و هُو ساجِدٌ، فيقولُ تعالى: انْظُروا إلى عَبدي رُوحُه عِندي و جَسَدُهُ في طاعَتي ساجِدٌ. و رجُلٌ في زَحْفٍ فَرَّ أصْحابُهُ و ثَبَتَ و هُو يُقاتِلُ حتّى يُقْتَلَ؛ ای اباذر! آیا دوست داری وارد بهشت شوی؟ عرض کردم: بله پدرم به فدایت. فرمود: آرزو را کوتاه و مرگ را در پیش چشمانت قرار ده و از خدا آن طور که باید شرم نما... اى ابوذر! پروردگارت عزّ و جلّ، به وجود سه نفر، بر فرشتگانش میبالد: مردى كه در جايى تنها باشد و [به وقت اذان] اذان بگويد و نماز بخواند. پروردگارت به فرشتگان میفرماید: ببينيد بنده من نماز میخواند و هيچ كس جز من او را نمیبیند. پس هفتاد هزار فرشته به زمين فرود آيند و پشت سر او به نماز ايستند و تا فرداى آن روز برايش آمرزش میطلبند و مردى كه شب هنگام در تنهايى برخيزد و نماز گزارد و سجده كند و در حال سجده خوابش برد. پس خداوند متعال فرمايد: به بنده من بنگريد كه روحش نزد من است و بدنش در طاعت من سجده كنان و مردى كه در ميدان جهاد باشد و همرزمانش بگريزند و او همچنان پايدارى ورزد و بجنگد تا كشته شود.»
عزیزان! ما به این پندها نیاز مبرم داریم تا به واسطه آنها آگاهتر و مسئولیتپذیرتر و مطیعتر در برابر خداوند متعال و در مقابله با چالشها توانمندتر باشیم.
هشدار نسبت به عواقب خلأ ریاست جمهوری
از کشوری آغاز میکنیم که پس از بینتیجه ماندن جلسات مکرر انتخاب رئیس جمهور، خلاء در این جایگاه ادامه دارد؛ زیرا نیروهای سیاسی حاضر در مجلس بر مواضع تنش آلود خود اصرار دارند و در عین حال تمامیشان از برگرداندن موازنه به نفع خود ناتوان هستند و تمام تلاشهای انجام شده در داخل و خارج - تا کنون - در ملایم کردن مواضع و رسیدن به اجماع لازم روی نام رئیس جمهور برای پایان یافتن روند انتخابات موفق نبوده است. همین مسئله باعث شده است که کشور در کوره خلأ با همه عواقب آن باقی بماند. ما و همه لبنانیها از آن میترسیم که این مهلت طولانی شود.
در این راستا مجدداً از تمامی نیروهای سیاسی حاضر در مجلس میخواهیم تا به مسئولیت خویش در قبال موکلان خود عمل کنند و هر چه زودتر این انتخاب را به انجام برسانند و از وضعیت رکودی که شاهد آن هستیم، خارج شوند و مجدانه برای دستیابی به اجماع بر سر رئیس جمهوری که لبنانیها را متحد کند و قادر به رهاییشان از درد و رنج باشد و کشور را از بنبستی که در آن قرار دارد، خارج کند، تلاش نمایند.
شرمآور است پارلمانی که نماینده تنوع جامعه لبنان و نیروهای سیاسی فعال در آن است، نتواند این مهم را به انجام برساند؛ آن هم در شرایط دشواری که کشور در آن قرار دارد و توجیه میکنند که برای انتخاب رئیس جمهور به مداخله خارجی یا کنفرانس منطقهای یا بینالمللی نیاز است.
ما همصدا با همه کسانی هستیم که نسبت به ادامه یافتن خلاء و لزوم خروج از آن برای برکنار ماندن از پیامدهای آن در سطح داخلی و تأمین توان لازم مواجهه با انتخابهای دیگری که در سطوح اقتصادی، معیشتی یا امنیتی شهروندان منتظر نمیمانند یا پیامدهای تغییرات خطرناکی که باید تأثیر خود را بر لبنان، چه در زمینه رژیم صهیونیستی و چه در منطقه و جهان به جای بگذارند، هشدار میدهند.
در عین حال، نسبت به لفاظیهای تنش آفرین که هدفشان دامن زدن به تعصبات و جلب هوادار است، هشدار میدهیم؛ چون ممکن است پیامدهای خطرناکی داشته باشد.
وخامت وضع معیشت
در موضوع معیشت و زندگی باقی میمانیم؛ چرا که وخامت وضعیت زندگی مردم ادامه دارد و ما شاهد افزایش مداوم قیمت کالاها، مواد غذایی، دارو، درمان و هزینه برق و حملونقل هستیم که در صورت اخذ مالیاتهای مندرج در بودجه، وخیمتر نیز خواهد شد.
از این رو، از دولت موقت میخواهیم تا قبل از فراهم کردن شرایط مناسبی که شهروندان تحمل دادن مالیات داشته باشند، در گرفتن و افزایش مالیات عجله نکند و پیش از حرکت چرخ اقتصاد و افزایش حقوق و دستمزد، این شرایط فراهم نخواهد شد.
همچنین از دولت موقت میخواهیم که در مرحله خلأ، نقش خود را فعالتر ایفا کند و تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از تداوم وضعیت کشور در حالت زوال و فروپاشی انجام دهد و به بهانه نداشتن صلاحیت، از ایفای نقش مطلوب خود دست برندارد؛ زیرا با اینکه میدانیم مجلس در مرحله انتخاب رئیس جمهور قرار دارد، کشور نمیتواند خلاء دولت یا قانونگذاری را تحمل کند، اما ضرورتها همیشه ممنوعیتها را مجاز میکنند.
قانون کنترل سرمایه
موضوع قانون کنترل سرمایه خیلی دیرهنگام مطرح شد. ما این قانون را قبل از اینکه سرمایهداران عمده و افراد ذینفوذ پول خود را قاچاق کنند و قبل از اینکه بانکها به وضعیتی که به آن رسیدهاند برسند میخواستیم؛ اما نیاز به آن ضروری است تا نظم کشور در سطح بانکی و پول سپردهگذاران تضمین شود.
از این رو، ما خواستار تصویب این قانون هستیم؛ اما نمیخواهیم این قانون برگ برائت برای کسانی باشد که فساد کردند و اموال خود را به صورت غیرقانونی قاچاق کردند یا برای حمایت از بانکها در برابر مطالبه حقوق سپردهگذاران باشد.
در موضوع مقابله با فساد، ما خواهان تداوم تلاش مجدانه و مسئولانه برای باز کردن این پروندهها در همهجا و گم نشدن آنها در هزارتوهای سیاست و معامله هستیم.
به هم زدن امنیت ترکیه و ایران
در زمینهای دیگر؛ با توجه به عملیات بمبگذاری که به جان باختن و مجروح شدن دهها نفر در خیابانی در استانبول منجر شد و ثبات ترکیه را هدف قرار داد، ما این اقدام جنایتکارانه را محکوم میکنیم و خواهان ایستادن محکم در مقابل کسانی هستیم که میخواهند امنیت و ثبات این کشور را به هم بزنند.
در همین حال، تمامی تلاشها برای تضعیف ثبات، امنیت و یکپارچگی ایران، چه از طریق به هم زدن امنیت داخلی و چه از طریق افزایش و گسترش تحریم، محکوم میکنیم و مطمئن هستیم مردم ایران همانطور که در برابر تمام چالشهای قبلی ایستادند، الآن نیز در برابرشان خواهند ایستاد و اجازه نخواهند داد که این ناآرامیها موفق شوند و به اهداف خود برسند.
عملیات قهرمانانه سلفیت
در پایان عملیات قهرمانانهای را که در سلفیت فلسطین اشغالی رخ داد، تبریک میگوییم که بار دیگر ثابت کرد مردم فلسطین قادر به غلبه بر تمامی اقدامات اشغالگران هستند و با وجود اشغالگری، هیچ امنیتی برای شهرکنشینان کرانه باختری و تمامی شهرکها و سرزمین فلسطینی وجود نخواهد داشت و تمامی اقدامات دشمن اعم از ترور و دستگیری، مردم فلسطین را از تداوم جهاد در مقابل اشغالگری و تحقیر مردم فلسطین توسط دشمن بازنخواهد داشت.