بسم الله الرحمن الرحیم
26 ربیعالثانی 1445 برابر با 19 آبان 1402 و 10/11/2023 م
صبر از نشانههای ایمان و راه رسیدن به پیروزی است
مطالب مهم خطبه اول: صبر نشانه ایمان است / صبر به معنای تسلیم نیست / مضرات بیصبری / صبر در برابر چالشها.
مطالب مهم خطبه دوم: فاجعه غزه / مقاومت در برابر دشمن / مسئولیت کشورهای عربی / لبنان از غزه حمایت میکند / لبنان از غزه حمایت میکند.
خطبه اول:
خداوند سبحانه و تعالی در کتاب عزیز خود میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» صدق الله العظيم.
صبر نشانه ایمان است
این آیه برای دعوت مؤمنان به ارزش صبر نازل شد و صبر را نشانه ایمان و از جلوههای آن دانست که بدون آن ایمان حاصل نمیشود؛ زیرا ایمان جز با صبر در طاعت، صبر در معصیت، صبر در برابر بلا و صبر در مواجهه با چالشها وجود ندارد.
در این باره در حدیث آمده است که از رسول خدا(ص) وقتی در مورد ایمان سؤال شد، فرمود: «صبر». از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است: «الصَّبْرُ فِي الْأُمُورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا فَارَقَ الرَّأْسُ الْجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ إِذَا فَارَقَ الصَّبْرُ الْأُمُورَ فَسَدَتِ الْأُمُورُ؛ نقش صبر در كارها همانند نقش سر در بدن است؛ همچنان كه اگر سر از بدن جدا شود، بدن از بين میرود، صبر نيز هرگاه همراه كارها نباشد، كارها تباه میگردند.» و از آن حضرت(ع) فرمود: «أيُّها الناسُ علَيكُم بالصَّبرِ؛ فإنّهُ لا دِينَ لِمَن لا صَبرَ لَهُ؛ اى مردم! شكيبايى پيشه كنيد؛ زيرا هر كه شكيبايى نداشته باشد، دين ندارد.»، «إذا ذَهَبَ الصَّبرُ ذَهَبَ الإيمانُ؛ اگر صبر از كف رفت، ايمان نيز از كف میرود.»
هر کسی که سرگذشت رسولان و انبیا را دنبال کند، درمییابد راهی را که آنها برای رسیدن به اهداف و رساندن پیام خود به مردم طی کردهاند، صبرشان بوده است. آنها با صبر و شکیبایی خود توانستند با فشارهایی که در معرضشان قرار گرفتند و جنگهایی که به آنها تحمیل شد، مقابله کنند؛ پس سست نشدند، تسلیم نشدند و عقبنشینی نکردند.
و این همان است که خداوند متعال به آن اشاره کرده است: «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ * وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ * فَآَتَاهُمُ اللهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآَخِرَةِ وَاللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ».
و در آیهای دیگر میفرماید: «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآَيَاتِنَا يُوقِنُونَ»
خداوند تبارک و تعالی در اشاره به آثار صبر برای قوت و پیروزی فرموده است: «إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِئَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ» و در آیهای دیگر میفرماید: «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً».
در حديث آمده است: «أَنَّ النَّصْرَ مَعَ الصَّبْرِ وَ أَنَّ الْفَرَجَ مَعَ الْکَرْبِ وَ أَنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً؛ نصرت و پيروزى همراه با صبر است و گشايش، همراه با مشقت و سختى است، همانا با سختى آسانى و گشايشى هست، همانا با سختى گشايشى است.»
در حديث آمده است: «إنّكُم لا تُدرِكُونَ ما تُحِبُّونَ إلاّ بِصَبرِكُم على ما تَكرَهُونَ؛ شما به آنچه دوست داريد نخواهيد رسيد، مگر با صبر در برابر آنچه ناخوش میدارید.» در حدیث آمده است: «لا يَعدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وإن طالَ بهِ الزمانُ؛ شخص صبور، پیروزى را از دست نخواهد داد، هرچند زمان طولانى بگذرد».
بنابراین با صبر و تحمل درد و استقامت، معجزه رخ میدهد و معادلات معکوس میشود؛ این واقعیتی است که شاهدش بودهایم و هستیم. این در سطح زندگی دنیوی بود؛ اما در مورد آخرت، خداوند متعال به صابران مژده داده و میفرماید: «إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ»، «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» و در آیه دیگری میفرماید: «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آَبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ * سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ» و در آیه دیگری میفرماید: «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»
صبر به معنای تسلیم نیست
وقتی از صبر صحبت میکنیم، باید این مفهوم را روشن کنیم که درک آن ممکن است برای بسیاری گیج کننده باشد و آن را به شیوهای نادرست به کار گیرند و چنین برداشت کنند که دعوت به صبر گویی دعوت به تسلیم شدن و خضوع و پذیرش وضعیت موجود است، حتی اگر این واقعیت ناعادلانه، فاسد و ظالمانه باشد. تسلیم شوندگان غالباً کوتاهی و شکست خود را توجیه نمیکنند، بنابراین میبینید که تکرار میکنند: «فلج درمان نمیشود»، «اگر وضعیت موجود مطابق خواستهات نیست، آنچه را هست بپذیر». «سرنوشت ما همین است.» همه این سخنان ربطی به مفهوم صبر و هدف آن ندارد. صبر در منطق خداوند این است که عقل خود را حفظ کنی و هنگام مواجهه با چالشها، فشارها، احساسات یا عکسالعملها، ایمان خود را از دست ندهی. نباید ترس، احساسات، غرایز، خواستهها و فشارهای روانی یا مادی بر تو مستولی شود. باید به مطالعه و برنامهریزی و پیشبینی نتایج بپردازی. از این رو صبر و بردباری همواره همراه با کار و استقامت و چالش ذکر شده است. همانطور که آیات و روایات قرآن بر آن دلالت میکنند. خداوند سبحان میفرماید: «وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ»، «إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ».
آیهای که خواندیم به همین مسئله اشاره کرده و فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».
لقمان در مقام موعظه همین را به فرزندش بیان کرد: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ».
از این رو خداوند کسانی را که بر ظلم شکیبایی کرده و برای مقابله با آن حرکتی نمیکنند و به کشورهایی که از امنیت و عدالت برخوردارند فرار نمیکنند، محکوم میکند و میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً».
مضرات بیصبری
عزیزان چیزی که از آن در جامعه خود رنج میبریم، نقطه ضعفی است که باید آن را برطرف نماییم. یکی از ویژگیهایی که امروز در حال تجربه آن هستیم، بیحوصلگی و عدم دست یازیدن به این ارزش در زندگیمان است. آن هم بعد از این که میبینیم تغییرات سریع در ارتباطات و اطلاعات و وسایل حملونقل بر طرز فکرمان نیز تأثیر گذاشته است. این امر باعث شده است که ما نسبت به تمایلات، خواهشها، علایق و تعامل با دیگران یا وقتی با چالشهایی مواجه میشویم، بیتاب شویم. میخواهیم همه چیز یا چیزهایی که از آنها راضی نیستیم، سریع به پایان برسند و این چیزی است که مثلاً در زندگی زناشویی نیز شاهد آن هستیم. نه شوهر حوصله زنش را دارد و نه زن حوصله شوهرش را. کوچکترین حرف زن باعث میشود که مرد مبادرت به طلاق دادن او کند و هیچ توجهی به از بین رفتن خانواده یا محروم کردن مادر از فرزندانش ندارد و هر حرف شوهر نیز زن را وادار به خروج از خانه میکند و او جز با تلاشهای بسیار به خانه برنمیگردد. وقتی بسیاری از طلاقهایی را که به ما ارجاع میدهند یا ما آنها را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که علت آنها کمصبری یک طرفین است، همانطور که در کل جامعه صبر کم شده است. این پدیدهای است که باید به آن توجه کرد تا از خطرات ناشی از فقدان این ارزش جلوگیری شود. نمونههای زیادی از این دست وجود دارد که همه متوجه آنها میشوند و از آنها گلایه میکنند.
این همان چیزی است که در کسب مال نیز شاهد هستیم؛ زیرا هدف کسب درآمد سریع و رسیدن سریع به پول شده است. هیچکس نمیخواهد پله به پله از نردبان بالا برود، بلکه میخواهد مثل دیگران یکباره پول یا مقامی را به دست بیاورد، در حالی که دیگران شرایط خاص خود را دارند؛بنابراین بزههایی چون کلاهبرداری و دزدی رخ میدهد و فساد گسترش مییابد و یا برای رسیدن به خواستهها با کمترین تلاش و زحمت، ممکن است کار به خیانت به کشور و مردم نیز برسد.
این همان چیزی است که مادر روابط اجتماعی خود نیز شاهد آن هستیم؛ چرا که هیچ یک از ما نسبت به اهانت یا خطای دیگران صبر نمیکند که این منجر به بروز تنشها و حوادثی با پیامدهای نامطلوب میشود.
حتی زمانی که مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم، نمیتوانیم در برابر توهین یا واکنش تند دیگران در برابر چیزی که آنها را به آن دعوت میکنیم یا نپذیرفتن آن صبر کنیم؛ بنابراین خیلی سریع به انحراف یا کفرشان حکم میکنیم و در ایفای وظیفه خود فقط به ابلاغ و اخطار بسنده میکنیم، در حالی که این امر مستلزم تلاش و کوشش و ایثار مکتبی برای تحقق این هدف است.
صبر در برابر چالشها
دوستان عزیز، رسیدن به ارزش صبر مستلزم این است که با نفسمان مبارزه کنیم. به نفس خود آموزش دهیم که به هر چیزی که میخواهد نرسد. باید با نفس خود مجاهده کنیم تا آن را کنترل کنیم تا ما را به سمت خطرات نبرد. باید همیشه به نفس خود بگوییم که خواستهها با صرف آرزو به دست نمیآیند، بلکه با تلاش و فداکاری به دست میآیند. در حدیث آمده است: «عَوِّدْ نَفْسَكَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَكْروهِ وَ نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُّرُ فِى الْحَقِّ؛ خودت را در برابر ناملايمات، به صبر عادت بده و چه اخلاق خوبى است صبر در راه حقّ.»
رسول خدا(ص) اشاره کرده است که خداوند به کسانی که از شکیبایی برای رسیدن به خواستههای خود استفاده میکنند، چنین وعده داده است: «مَن يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللهُ، ومَن يَستَعفِفْ يُعِفَّهُ اللهُ، ومَن يَستَغنِ يُغنِهِ اللهُ، وما اُعطِيَ عَبدٌ عَطاءً هُو خَيرٌ وأوسَعُ مِن الصَّبرِ؛ مَن يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللّهُ، ومَن يَستَعفِفْ يُعِفَّهُ اللّهُ، ومَن يَستَغنِ يُغنِهِ اللّهُ، وما اُعطِيَ عَبدٌ عَطاءً هُو خَيرٌ وأوسَعُ مِن الصَّبرِ؛ هركه خود را بهصبر وادارد، خداوند او را صبور گرداند و هركه طالب عفت باشد خداوند او را عفیف كند و هركه بینیازی جوید خداوند بینیازش سازد و به هیچ بندهای عطایی بهتر و گستردهتر از صبر داده نشده است.»
عزیزان، میزان چالشهای پیش رویمان، ما را به صبر دعوت میکند تا در برابرشان ضعیف و مغلوب نشویم. از ما میخواهد که همدیگر را به صبر توصیه کنیم؛زیرا جامعهای که شکیبا نیست و یکدیگر را به صبر توصیه نمیکند، جامعهای است که در معیار خدا زیاندیده است: «وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». این جامعه، جامعهای است که دیگران با فشار آوردن بر امنیت و نیازها و خواستههایش به آسانی بر آن سیطره مییابند. جامعه نمیتواند به پیروزی برسد و با شکستهایش وداع کند، مگر اینکه صبور باشد. پس باید صبر کنیم و فقط با کمک خدا میتوانیم صبر کنیم. باید همیشه دعا کنیم: «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ».
خداوند دلهای ما و شما را به سوی حق ببرد و به ما و شما صبر و شکیبایی عنایت فرماید.
خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحیم
ای بندگان خدا، شما و خودم را به همان چیزی نصیحت میکنم که رسول خدا(ص) به آن مردی که نزد او آمد و به او عرض کرد: یا رسول الله مرا نصیحت کن، به او سفارش نمود. به او فرمود: «إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ، فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ، وَإِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ؛ به تو سفارش مى كنم كه هرگاه خواستى كارى كنى، در عاقبت آن بينديش؛ اگر كار درستى بود، آن را انجام ده و اگر نادرست و گمراه كننده بود از آن خوددارى كن.»
عزیزان، ما نیاز مبرمی داریم که به این توصیه عمل کنیم و قبل از این که کلمهای به زبان بیاوریم یا تصمیمی بگیریم یا علیه شخص، جریان یا افرادی موضع بگیریم یا وارد صلح یا جنگی شویم، پیامدهای این امر را در نظر بگیریم. این که چه اتفاقی ممکن است بیفتد و چه پیامدهایی در سطح فردی، اجتماعی یا عمومی و اخروی داشته باشد. هر زمان که این اتفاق افتاد، در مواجهه با چالشها از تدبیر، آگاهی و مسئولیتپذیرتری برخوردار خواهیم شد.
فاجعه غزه
از فلسطین شروع میکنیم، جایی که دشمن صهیونیستی همچنان به کشتار و جنایات علیه غیرنظامیان در نوار غزه ادامه میدهد و ساختمانهای مسکونی را بر روی سر ساکنانشان و تأسیسات حیاتی و بیمارستانهایی را که اکثراً برای خدمت به بیماران و مجروحان فایده ندارند، هدف قرار داده و محاصره تحمیلی را ادامه میدهد و نمیگذارد که آنها به لقمهای نان و آب و دارو و درمان و سوخت دست رسی داشته باشند و به یورشهای مستمر و درگیریهای خونین و دستگیریها در کرانه باختری میپردازد. دشمن به این تصور است که با این کار اعتبار و قدرت بازدارندگی از دست رفته خود توسط ضربه مقاومت فلسطین را بازخواهد یافت و همچنان هدف آن کاشتن بذر ناامیدی در دل فلسطینیها، سوق دادنشان به ترک سرزمینشان یا تسلیم شدن در برابر گزینههای مورد نظر این رژیم و پذیرش واقعیت تحمیلی است و در این میان به همه صداهایی که در اکثر کشورهای جهان، در شرق و غرب، برخاسته است و جنایات و اقدامات آن را علیه مردم فلسطین محکوم میکنند و از این رژیم میخواهند که ریختن خون زنان، سالمندان و کودکان را متوقف کند، اهمیتی نمیدهد.
مقاومت در برابر دشمن
علیرغم تمام فجایعی که شاهد آن هستیم و تجاوزاتی که دشمن و ماشین نظامی آن انجام میدهد و برخورداری از حمایت همه جانبه غرب، از سوی دیگر شاهد کسانی هستیم که همچنان بر رویارویی با دشمن و مقابله میدانی با آن اصرار دارند و در این میان به رغم نابرابری بین امکانات آن و دشمن، مثالزدنیترین قهرمانی، شجاعت و جسارت را از خود نشان میدهند. همین امر باعث میشود که دشمن صهیونیستی نتواند پیشروی کند و در صورت پیشروی، بهای سنگینی پرداخت کند که بر موجودیت آن سنگینی میکند.
در مواجهه با آنچه در حال رخ دادن است، باید بار دیگر به استقامت، استواری و صبر این مردم و آمادگیشان برای انجام گرانبهاترین فداکاریها برای داشتن زندگی آزادانه در سرزمین خود، درود بفرستیم.
مجدداً درخواست خود را مبنی بر لزوم ایستادگی در کنار این مردم و آرمانشان در این مرحله سخت، بر اساس وظیفه انسانی، ملی و اسلامی و حمایت از آنها با همه روشها و ابزارهای حمایتی تکرار میکنیم.
ما در این برهه حساس معتقدیم هر کسی در برابر آنچه اتفاق افتاده و میافتد، سکوت کند، شریک جرم و محکوم است، چه نزد خداوندی که سکوت در برابر بیعدالتی و تجاوز و تداوم جنایت دشمن را نفی میکند و چه کسانی که همراه و پشتیبان تجاوز و سرکشی دشمن هستند. آنها باید بدانند که در آینده آنها نیز از تعدی و ظلم این رژیم مصون نخواهد بود.
مسئولیت کشورهای عربی
از این رو، از کشورهای عربی و اسلامی که در جامعه عرب یا سازمان همکاری اسلامی گرد خواهند آمد، میخواهیم که موضعی متحد، آشکار، قاطع و منطبق با ارزشها و اصول خود در محکوم کردن آنچه بر مردم عرب و مسلمان فلسطین میگذرد، اتخاذ کنند و با تمام امکانات و وسایلی که در اختیار دارند تلاش کنند با اتخاذ مواضع عملی و بازدارنده که منجر به توقف این خونریزی میشود، از ادامه اقدامات جنایتکارانه این دشمن علیه این مردم جلوگیری کنند. ما معتقدیم که این دولتها اگر اراده خود را آزاد و توان خود را متحد کنند و تصمیم بگیرند از ضعف و شکست خود در برابر این دشمن رها شوند و خواسته مردم خود را در نظر بگیرند، میتوانند این کار را انجام دهند.
لبنان از غزه حمایت میکند
به لبنان بازمیگردیم که همچنان در خط مقدم حمایت از مردم فلسطین قرار دارد و از خون فرزندان، اموال و تواناییهای خود و آمادگی برای تحمل بار سنگین این قضیه قربانی میدهد. در همین حال هر روز شاهد تداوم حملات مکرر دشمن صهیونیستی به روستاهای لبنان و هدف قرار دادن مناطق مسکونی و محصولات کشاورزی و غیرنظامیان هستیم که منجر به کشته شدن کودکان و زنان در جریان رفت و آمدشان شده است. این همان چیزی است که در هدف قرار دادن عمدی یک خودروی غیرنظامی شاهد بودیم که منجر به کشته شدن سه دختر و مادربزرگشان و مجروح شدن مادرشان شد. دشمن با این کار میخواهد در جان لبنانیها رعب و وحشت بیندازد و بین آنها و مقاومت شکاف ایجاد کند.
در مواجهه با آنچه رخ داده، ضمن محکوم کردن این حمله وحشیانه، ضمن این که به استواری و ایستادگی مردم عزیز جنوب درود میفرستیم و به پدر این خانواده محترم، به این مادر صبور و مجروح و همه رزمندگان مقاومت که برای حفظ این سرزمین و عزت این کشور و سرافرازی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین خون میدهند و فداکاری میکنند، تسلیت عرض مینماییم و به دشمنی که با این کار میخواهد مردم لبنان را بترساند و آنان را از ایستادگی در برابر استکبار و برتریجویی و استکبار خود منصرف کند، عرض میکنیم که از رهگذر این جنایت دستاوردی جز اصرار بیشتر و مقاومت دلیرانه این مردم برای مقابله با این رژیم و جلوگیری از دست اندازی آن به سرزمینی که ما دغدغه حفظ و باقی ماندن عزت، آزادی و کرامت آن را داریم، حاصل نخواهد شد.
این مرحله ایجاب میکند که همه اختلافات، حسابهای شخصی و منافع جناحی، در قالب مواضع و بیانیههای منتشر شده از طریق رسانهها یا شبکههای اجتماعی، به نفع کشوری کنار گذاشته شود که میترسیم با توجه به تداوم تجاوزات دشمن صهیونیستی و بحرانهای معیشت و زندگی که روز به روز بیشتر میشود، ستونهای آن متلاشی شود و فرو بریزد.